
Dominantes un marginālijas
Muzikālā teātra variācijas Latvijā
Mūzika tiek absorbēta tāpat kā tas, kas ir gaisā, bet nav redzams. Patiesībā tā ir viela, turklāt šai skanīgajai vielai var būt bēdīgs, jautrs, neitrāls, melanholisks vai stimulējošs lādiņš. Un pasaulē reti ir sastopamas tādas vielas, kas spēj izraisīt tik dažādas reakcijas.[1]
(Gonsalu M. Tavarešs)
Muzikālais teātris ir sazarotu taciņu dārzs – mazliet aizaudzis, mazliet noslēpumains un reizē ļoti vilinoša teritorija mūsdienu Latvijas teātros. Augošais starpdiciplinaritātes īpatsvars skatuves mākslu muzikālajos žanros nereti rada problēmu definēt konkrētu žanru vai novilkt stingras robežas, kas laikmetīgajā skatuves mākslā vispār šķiet praktiski neiespējami. Ne vienmēr pretendējot uz piederību pretenciozajam operas vai demokrātiskākajam operetes, rokoperas vai mūzikla žanram, pēdējās sezonās arī dramatiskajos teātros tapušas vairākas izrādes, kurās mūzika ir viens no galvenajiem dramaturģijas komponentiem, nevis fons, noskaņa, varoņu jūtu ilustrācija vai cita veida estētiski pakārtots elements izrādes kopējā audumā.
PAR KOMPONISTA LOMU
Portugāļu rakstnieks Gonsalu Manuels Tavarešs raksta, ka mūzikai piemīt spēja iejaukties matērijā[2]. Savukārt kompozicionālās domāšanas advokāts Dāvids Rēzners apgalvo, ka attiecībā uz materialitātes nepārtrauktību (continuum), kas stiepjas no muzikalitātes uz teatralitāti, kompozīcijas jēdziens no savas burtiskās nozīmes (komponēt teātri kā mūziku) caur līdzdalības piesaukšanu (komponēt teātri līdzīgi mūzikai) pakāpeniski iestiepjas metaforiskajā[3].
Dažādu elementu hierarhiskās attiecības teātrī gan radošajā procesā, gan galarezultātā arvien biežāk nomaina koprade, kurā iesaistīto radošo profesionāļu potenciāls summējas nedefinētās proporcijās un ideālā gadījumā veido sinkrētisku mākslas darbu, kas iedarbojas vienlīdz spēcīgi uz visiem uztveres kanāliem un vairākos līmeņos. Keitija Boida, piemēram, sevi neuzskata par komponisti, bet drīzāk režisori vai vismaz līdzrežisori, jo mūzika ietekmē izrāžu formveidi un pat režijas konceptu. Manuprāt, šis ir labākais no iespējamiem variantiem jaunu muzikālu izrāžu tapšanā, jo neviens komponists taču neraksta primāri kaut kādām pleilistēm vai partitūru bibliotēkām, bet gan dzīvam, elpojošam un skanošam iestudējumam, kurš atstāj paliekošu nospiedumu publikas muzikālajā atmiņā. Ideālie gadījumi gan ir vairāk teorētisks koncepts, jo uz tiem parasti neattiecas dažādi kontekstuāli apstākļi, piemēram, kādēļ šāds darbs vispār top un kāda ir tā funkcija konkrēta teātra repertuārā, projekta vai festivāla programmā. Turpinājumā dažas pārdomas un novērojumi 2024./2025. gada sezonā dažādu muzikālu izrāžu pieredzēšanas kontekstā.
MEŽA GULBJI
Režisors Klāvs Mellis pagājušajā sezonā ļāvies lielo skatuvju izaicinājumam, turklāt veidojot vienu klasisku mūziklu – Raimonda Paula un Māras Zālītes Meža gulbjus Dailes teātrī, vienu dziesmuspēli (vismaz pēc autoru definīcijas) – Ernesta Mediņa un savu Dumpīgo Rīgu Nacionālajā teātrī un vienu izrādi-karaoki – Love is a stranger apvienības Kvadrifrons radošajā kalendārā. Nezinu, vai tā ir nejaušība, sakritība vai likumsakarība, bet visas šīs izrādes ir muzikālas, lai arī tapušas dažādās pieejās, un liecina par režisora interesi dabā izpētīt muzikālo izrāžu iedarbību uz šodienas publiku. Sākt šo procesu ar Raimondu Paulu ir reizē visvienkāršāk un vissarežģītāk.