
Elle ir citur?
«Burvju kalns» Valmieras teātrī un «Nachtland» Dailes teātrī
Toma Treiņa izrādes liecina, ka viņu interesē gan cilvēks kā indivīds, gan sabiedrība kopumā. Viņu interesē gan tagadne, gan pagātne, jo bez tās nevar izprast šodienu. Abas Toma Treiņa šā gada izrādes vismaz «uz papīra» veido diloģiju. Pat vēstures un hronikas laika līnijā nostājušās hronoloģiskā secībā: Burvju kalns pirmizrādi piedzīvoja aprīlī, Nachtland – septembrī. Tās stāsta vienu stāstu, kas sākas pirms aptuveni simt gadiem un beidzas – vai tomēr turpinās – šodien.
PIRMS SIMT GADIEM
1929. gadā Nobela prēmiju literatūrā saņēmušais Tomass Manns romānu Burvju kalns rakstīt sāk pirms Pirmā pasaules kara, un apjomīgais darbs tiek izdots 1924. gadā. Rakstnieks attēlo Eiropu pirmskara noskaņās. Darbību koncentrējot šaurā vidē, tuberkulozes sanatorijā Šveices pilsētā Davosā, viņš atklāj sabiedrības mikromodeli un laikmeta panorāmu, kuru caurstrāvo dažādas filozofiskās idejas. Tas ir jauna vācieša Hansa Kastorpa pieaugšanas stāsts slimības ēnā, kurā viņš nobriest kā personība, gan piedzīvojot kaislību pret sievieti, gan iegūstot intelektuālo bagāžu, par ko parūpējas masons Setembrīni un ebrejs, jezuīts Nafta. Itāļu rakstnieks un Rietumu humānās vērtības pārstāvošais Setembrīni iestājas par cilvēka brīvību un tic tā saprātam, bet viņa oponents – radikālis, sociālisma ideju piekritējs Nafta ir pārliecināts, ka nākotne ir iespējama, tikai caur ciešanām un ar destruktīvu rīcību iznīcinot veco pasaules kārtību.
Par spīti tuberkulozei, kas tomēr ir nāvējoša slimība, sanatorijas «viss iekļauts» apstākļi ir tik patīkami, ka cilvēki neraujas no turienes prom. Medicīnas personāls peļņas nolūkos ir ieinteresēts nelaist pacientus mājās, un viņi gadiem, ārstējoties un dzīrojot, vada savas laiskās dienas. Tā ir īpašā kalnu gaisa miegā ieaijātā Eiropa, kas dzīvo iluzorā mierā, līdz to pārsteidz karš.
Treinim patīk teatralitāte. Jau vienā no saviem pirmajiem iestudējumiem, izrādē Kam no Vilka kundzes bail? Dailes teātrī, viņš sadarbībā ar scenogrāfi Pamelu Butāni radīja rotaļu laukumu, kurā kā bērni ņēmās Edvarda Olbija lugas tēli – telpas simbolikas un nežēlīgo psiholoģisko spēļu mijiedarbē radās interesanti nozīmju slāņi.