
Moira un Sniegbaltīte
Lukaša Tvarkovska visums un aktieri
Sniegbaltīte un princis dejo, viens otram nepieskardamies, katrs savā ritmā un citādiem soļiem, tomēr viņus cieši saista skatieni un elpu aizraujoša tuva brīnuma sajūta. Sniegbaltīte ir Vitas Vārpiņas iemiesotā Holivudas dīva un vēlāk mobilo sakaru principa izgudrotāja Hedija Lamāra, kura savulaik «aizdevusi» seju Disneja emblemātiskajai varonei. Princis ir Enigmas atminētājs Alans Tjūrings, kura lomā dzīvo Mārtiņš Meiers. Tāda satikšanās nekad nav bijusi, tā ir Tjūringam piešķirta vīzija, metafora… priekšatklāsmei. Nav jābūt ģēnijam, lai zinātu šo absolūti laimīgo izjūtu, kad problēmas atrisinājuma vēl nav, bet ir iemirdzējusies gaisma tuneļa galā, un iepriekš nesaistītas idejas sāk slīdēt uz vienotas ainas pusi, haoss tiecas uz harmoniju. Šis ir viens no Lukaša Tvarkovska izrādes Orākuls būtiskākajiem kadriem manis samontētajā kopbildē: skaistais gara brīvības mirklis, kad Alana Tjūringa prātā ataust nojausma par fatālā uzdevuma atrisinājumu.
KAIMIŅU SISTĒMAS
Lukaša Tvarkovska režijas rokraksts ir skaidrs un nemainīgs. Manā pieredzē tikai Roberta Vilsona izrādes ir tikpat acumirklīgi atpazīstamas. Pilnīgi atšķirīgi mākslinieki, kuri manā teātra pasaulē izrādās visai tuvi kaimiņi. Vienkārt, abu izrādēm piemīt spēcīga vizualitāte, kuru nepārtraukti nākas savā prātā montēt no daudziem saskaitāmajiem. Otrkārt, tajās būtisku jēgas slāni veido nepārtraukta, pat agresīva skaņaina (soundscape – formulēja Hanss Tīss Lēmanis, skaņava – tulko latviešu muzikologi, Orestu Silabriedi ieskaitot). Tomēr trešo un galvenokārt, kā vienam, tā otram tikai šķietami aktieris ir krāsa gleznā vai skrūvīte mašinērijā. Patiesībā viņu izrādēs pats svarīgākais ir personība, kura spīd cauri Vilsona unificējoši baltajam grimam un nepazūd Tvarkovska azartiskajā atrakciju montāžā.
Būtisku jēgas slāni veido nepārtraukta, pat agresīva skaņaina
Esmu redzējusi trīs Lukaša Tvarkovska izrādes un pārliecinājusies, ka ikreiz man emocionāli (un arī intelektuāli) «sausajā atlikumā» ir palikušas aktieru personības un viņu paustais vēstījums.
Ar gada starpību Tvarkovskis iestudējis triloģijas par zinātni un karu pirmās divas daļas. Vai, plašāk raugoties, par to, vai zināšanu summas un izpratnes dziļuma palielināšanās padara cilvēkus (un cilvēci) laimīgākus un prātīgākus, bet pasauli – drošāku. Gan Lietuvas Nacionālajā drāmas teātrī iestudētā izrāde Quanta (2024), gan nule Dailes teātrī uzvestais Orākuls šo jautājumu risina visnotaļ paradoksāli.
NENOTEIKTĪBAS TEORIJA KĀ PASAULES REDZĒJUMS
Joannas Bednarčukas lugā Quanta (tas ir latīņu vārda quantum daudzskaitlis, ar to fizikā apzīmē absolūti mazāko enerģiju, ko fizikālam ķermenim iespējams atdot vai pieņemt, proti, kaut ko tālāk nesadalāmu) ievērojami un patiešām reāli zinātnes spīdekļi un viņu, iespējams, izdomātās sievas 1938. gada vasarā sastopas Šveices viesnīcā ar zīmīgu nosaukumu Les Moires, tātad moiras, sengrieķu mitoloģijas likteņdieves. Viņi visi nodarbojas ar smalko matēriju pētīšanu – tai ir liela nozīme arī atombumbas, universālā iznīcības ieroča, radīšanai. Viņi ir atbraukuši uz neitrālo Šveici un vientulīgu viesnīcu kalnos, lai… pierādītu dzīvē vienu no kvantu teorijas postulātiem, ko ļoti primitīvi varētu definēt tā: vissmalkākajai matērijas daļiņai piemīt raksturs un jēga tikai kustībā, tātad mainībā. Respektīvi, nekas, ko saredz cilvēka acs, dziļāk pētot, nav tāds, kā izskatās. Un šo tēzi viesnīcā sabēgušie zinātnes spīdekļi pierāda, nevis strīdēdamies par teorētiskās fizikas nostādnēm, bet pūlēdamies tikt skaidrībā paši par savu privāto dzīvi un jūtu dabu. Un starp citu arī saprast, kāpēc pēkšņi pazudis viens no viņiem, itāļu fiziķis Etore Majorana, un kas vispār tuvākajā laikā notiks ar pasauli. Piedevām viņi gaida retu parādību – momentu, kad Saule, Zeme un Urāns (grieķu mitoloģijā – debesu personificējums) nostāsies vienā līnijā un parasti neredzamā sīkā planēta iznāks no Zemes ēnas un kļūs redzama.
Tvarkovskis un viņa scenogrāfs Fabjēns Ledē precīzi rekonstruē laika ārējās izpausmes – izsmalcināto jūgenda greznību viesnīcas interjeros, kuri tumšās skatuves vidū mirdz kā dārgakmeņi. Bet vēl precīzāks un diemžēl saprotamāks ir laika gars – koncentrēšanās uz personisko problēmu risināšanu, lai nebūtu jādomā par apdraudējumu, kas tuvojas. Cilvēks ir pats savas (un režisora!) uzmanības un izpētes centrā.
Savukārt ar tehnoloģijām, video un dzīvā plāna montāžu režisors nepārtraukti atgādina par redzamā nenoteiktību. Skatīties Quanta ir aizraujoši, mēģinot atminēt, kā, kāpēc un vai Tvarkovskis mānās, un kādas asociācijas, paralēles un atgādinājumus viņš liek nojaust darbībās, varoņu tekstos un pat viņiem dotajos vārdos.