
Lūk, Enigma!
Lukaša Tvarkovska «Orākuls» Rūras triennālē un tā kinematogrāfiskie principi
Šifrēšanas mašīnu Enigma, kuru hitleriskās Vācijas stratēģiskās iestādes izmantoja saziņai Otrā pasaules kara laikā, es nofotografēju Vācu Kalnrūpniecības muzejā Bohumā. Ekspozīcijā tā simboliski prezentē Eiropas IT drošības centru Eurobit, kurš arī atrodas šajā pilsētā. Rūras apgabals vēsturiski bija akmeņogļu ieguves reģions. Taču, šo nozari pamazām slēdzot, jo pēdējā šahta savu darbību beidza 2018. gadā, jau laicīgi tika stratēģiski domāts, kā reģionu attīstīt pēc akmeņogļu ieguves beigām. Tā radās Eurobits, bijušie ogļrūpniecības uzņēmumi tika pārvērsti kultūras un tūrisma objektos, un 2002. gadā tika nodibināta Rūras triennāle – starptautisks teātra, dejas, performances, mūzikas un mākslas festivāls. Tā pasākumi notiek bijušajos smagās industrijas uzņēmumu angāros. Triennāles izrādes tiek spēlētas četrās nedēļas nogalēs, sākot no augusta beigām.
Šogad Lukaša Tvarkovska jaunā izrāde festivālā kalpoja kā māksliniecisko sasniegumu izkārtne, jo viņš šobrīd Eiropā ir viens no visinteresantāk strādājošajiem režisoriem. Savukārt triennāles direktora Ivo van Hoves iestudētās muzikālās izrādes I Did It My Way uzdevums bija piesaistīt plašu kultūrā ieinteresēto publiku, jo uzvedumā apvienotas Frenka Sinatras un Ninas Simones dziesmas, kuras izpilda šībrīža vācu teātra un kino superaktieris Larss Eidingers kopā ar vācu dziedātāju un aktrisi Larisu Sīru Herdenu. Diemžēl van Hoves iestudējuma plānā dramaturģija, kas paļāvās tikai uz pašās Sinatras un Simones dziesmās iekodēto stāstu bez jebkāda papildu vēstījuma, horeogrāfija, kura ilustrēja dziedāto, un Eidingera – jāsaka skarbi – nepiemērotība muzikālai izrādei man pirmajā triennāles vakarā lika nedaudz sadrūvēties. Izrādes skaistākais brīdis bija Simones dziesmas Little Girl Blues izpildīšanas laikā, kad, atskanot frāzei «Apsēdies un skaiti lietuslāses», pār bijušās tēraudlietuves gāzes centrāles stikloto jumtu pēkšņi gāzās zibeņojoša negaisa brāzma, kas norima, dziesmai beidzoties.
INFORMĀCIJAS VIENLAICĪBA
Orākulu, savukārt, izrādīja Duisburgas bijušajā elektrostacijā Kraftzentrale, kas ir seštūkstoš kvadrātmetru liela halle, kura var uzņemt četrus tūkstošus skatītāju. Sarunā ar publiku Tvarkovskis uzsvēra, ka tādam iestudējumam kā Orākuls visīstākā izrādīšanas vieta ir tieši postindustriālās katedrāles, nevis klasiska teātra ēka.
Rūras reģiona akmeņogļu blakusproduktus pēc tam izmantoja, lai iegūtu tēraudu, kas tālāk bija nepieciešams ieroču ražošanai, kurus Vācija Otrajā pasaules karā lietoja pret Sabiedrotajiem, tai skaitā Londonas bombardēšanai. Tikmēr Blečlijparkā, 70 kilometrus no Londonas Otrā pasaules kara laikā atradās britu izlūkdienesta kriptoanalītikas nodaļa ar Alanu Tjūringu priekšgalā. Viņu uzdevums bija atšifrēt vācu Enigmas kodu. Šis notikums ir Tvarkovska zinātnes un kara saistībai veltītās triloģijas otrās daļas Orākuls vēstījuma centrā. Centrs gan nav jēdziens, saskaņā ar kuru interpretēt šo iestudējumu. Lugas tēli ietver ne tikai Tjūringu un viņa kolēģus Blečlijparkā, bet arī slaveno Holivudas zvaigzni Hediju Lamāru, kas izgudroja principu tādām bezvadu datu pārraides sistēmām kā Wi-Fi, GPS un Bluetooth, kā arī Google atlaisto inženieri Bleiku Lemoinu, kurš uzskata, ka mākslīgais intelekts ir dzīva būtne.