Traģiskā varoņa iznāciens
Redaktores sleja
Tieši šajā brīdī, kad rakstu redaktores sleju, Lietuvā streiko kultūras darbinieki un visā valstī dažādos izpildījumos skan Mikaloja Konstantīna Čurļona simfoniskā poēma Jūra. Lietuvieši ar mākslas darbiem, bezmaksas koncertiem, izstādēm un lekcijām protestē pret labēji populistiskas partijas un ar nozari līdz šim nesaistīta kandidāta izvirzīšanu kultūras ministra postenim, kultūras nenovērtēšanu un uzskatu, ka tā Lietuvas Republikai ir lieks un pārāk dārgs tēriņš. Šā protesta logotips ir no ceļu satiksmes noteikumiem pazīstamais brīdinājuma trijstūris, kurā no kraujas jūrā gāžas pilnīgi latvisks vārds «KULTŪRA». Tas ir tikai vēl viens pierādījums tam, ka māksla ir tā pati dzīve, tikai talantīgi koncentrēta un fokusēta.
Par to liecina arī mūsu teātra sezonas sākums. Gandrīz vienlaikus divos Rīgas teātros notikušas pirmizrādes, kurās pilnīgi atšķirīgi, bet vienlīdz spēcīgi koncentrēts laika gars. Jo ir pienācis traģiskā varoņa laiks. Traģiskais varonis pēc būtības ir iespējams tikai tad, kad nav izvēles. Ja jau tāda ir, atliek tikai iet un rīkoties.
Zināt un klusēt, spēt un nedrīkstēt – tāda ir Blečlijparka matemātikas ģēniju atbilde hamletiskajam «būt vai nebūt»
Raiņa Indulis un Ārija, kādu to Nacionālajā teātrī iestudējusi Indra Roga, atklāj tieši tādu traģisko varoni. Lai par kādu rīcību izšķirtos Kārļa Reijera precīzi un spēcīgi spēlētais varonis, kūru virsaitis, tātad mūsdienu izpratnē valstsvīrs, viņš nodos vai nu savējos vai sabiedrotos, un pilnīgi noteikti – pats sevi. Nekad iepriekš nebiju iedomājusies, ka šajā ziņā Indulis ir traģiskāks tēls gan par Šekspīra Hamletu, gan Raiņa Jāzepu. Tie abi, mēģinādami tikt galā ar laiku, kas izgāzies no eņģēm, tomēr koncentrējas uz savām sāpēm, atriebi un piedošanu. Indulis gremdē vai ceļ savu tautu – par paša sāpju cenu, un jebkura viņa izvēle būs traģiska kļūda.
Tieši tāpat Dailes teātra lieldarbā Orākuls, varoņi nonāk traģiskā bezizejā, jo viņu atklājums, ja tiktu izmantots taktiski, ļautu izglābt simtus, bet stratēģiski un ilgtermiņā tāda rīcība nozīmētu bojāeju simtu tūkstošiem. Zināt un klusēt, spēt un nedrīkstēt – tāda ir Bērklijparka matemātikas ģēniju atbilde hamletiskajam «būt vai nebūt».
To pašu, tikai izkliedētu daudzos politiskos lēmumos, strupceļos un bezpalīdzībā, mēs redzam arī dzīvē, jebkurā līmenī. Lai pretotos ļaunumam un muļķībai, ir jākāpj pāri humānisma pamatprincipiem. Privātais pret sabiedrisko, personiskais pret vēsturisko, taktiskais pret stratēģisko – jebkurš apziņas un rīcības līmenis ir neatrisināmu pretrunu pilns. Liekas, ka vēsturē šis gadu desmits paliks kā traģisko kļūdu laiks. Māksla to spoguļo un neļauj ignorēt.
Galvenās redaktores pienākumu izpildītāja