
Kāpēc tu dzīvo, cilvēk?
Režisora Mārtiņa Eihes «putni galvā» un citas personiskas pārdomas
Naktī uz 4. maiju, karogiem plīvojot, – jo dzimis datumā, kad pieņemta Latvijas Neatkarības deklarācija – Latvijas Leļļu teātra direktors Mārtiņš Eihe ar izrādi Jelgava ’94 un ballīti tuvākiem un tālākiem draugiem pārkāpa pusgadsimta slieksni. Viesiem noteiktais dreskods – «kā Mārtiņam», tātad ģērbies, kā gribi. Biju ielikusi līvu putniņu auskarus, tāpēc ka uz Eihi, man šķiet, vienmēr ir bijis attiecināms teiciens par «putniem galvā». Jo tās dziesmas un vidžināšana, kas skan viņa smadzenēs, no malas raugoties, liecina par pilnīgi neatkarīgu, pret valdošiem vējiem imūnu un pašpietiekamu domāšanu. Eihe ir mierīgi traks, un šis paradokss mani pārsteidz jau vairāk nekā 20 gadus.
LIEPĀJA. JAUNĪBA
Pirmais iespaids un pārsteigums. Apvienotais aktieru un režisoru kurss no Kultūras akadēmijas iebrāzies Liepājas teātrī, kuram šie studenti skoloti un, braukājot pa Kurzemi, arī īpaši izvēlēti. Uz skatuves Gaļina Poliščuka mēģina diplomdarba izrādi Romeo un Džuljeta. Mīts. Starp Mārtiņa Vilkārša izbūvētajām stalažām spīd akvārijs, kurā mīlēs un mirs Artura Krūzkopa Romeo un Ingas Misānes Džuljeta. Spēles laiktelpa ir karš, lai arī vēl ir tikai 2003. gads. Starp miera uzturētājiem šiverē rokeri. Ar motociklu uz skatuves uzbrauc skūtgalvis Tibalts. Robusts un draudīgs, viņš kustas tādā degunradža nesteidzībā, pārliecināts, ka no viņa smagā skatiena vien pārējie pabēgs malā. Tādu es pirmoreiz ieraudzīju Mārtiņu Eihi. Tā bija, vai varbūt tādu tēlu priekšā saka mana afektīvā atmiņa? Jo drīz vien sāku iepazīt viņu kā režisoru un, iedrošinos domāt, arī cilvēku, kuram jebkāda vardarbība ir sveša.
Liepājas teātrī, kur tolaik strādāju, ar šo kursu saistījās lielas cerības. Taču – ne bez teātra vadības vainas – pilsētā pie jūras paliek knapi četri absolventi. Arī režisors Eihe. (Patlaban no šā kursa Liepājā strādā tikai Armands Kaušelis.) Rīgā studējuša kursa neveiksme arī nosaka to, ka turpmāk Liepājas teātris sev aktierus audzina Klaipēdas un pēc tam pašu pilsētas universitātē. Savukārt teātra mākslinieciskajam vadītājam Jurim Bartkevičam tas ir pēdējais piliens bezcerības kausā, viņš dodas prom un kļūst par Dailes teātra aktieri. Pāris sezonas paiet lielā apjukumā, un tam, ko šajā laikā dara Mārtiņš Eihe, izrādās lielākais mākslinieciskais un arī profesionālās ētikas svars.
Raugoties no laika distances, pārsteidz tas, cik droši jau pirmajās izrādēs jaunais režisors eksperimentē gan ar laiku, gan telpu, dod aktieriem sarežģītus iekšējos uzdevumus. Pats dīvainākais, ka izrādes ir nobriedušas – ne gatavas, jo «gatavs» teātris ir miris –, pat kādu brīdi pirms pirmizrādes.
Vispirms Eihes rokās «laiks kļūst par eksperimenta objektu»[1], kā to ir formulējis postdramatiskā teātra guru Hanss Tīss Lēmans. Liepājas teātrī 2005. gada laikā top trīs izrādes, kurās pagājušais ieplūst tagadnē, liekot aktieriem savus tēlus vienlaikus turēt vairākās hipostāzēs: kā tābrīža personības, kā pagātnes procesu dalībniekus, bet reizēm arī kā bezkaislīgus vērotājus no malas.
Neparasti intīma ir Eihes pirmā izrāde Liepājas teātrī. Mazās zāles vairs nav, tāpēc visi atrodas uz skatuves. Kad uz tās bikli uznāk pie tādas skatīšanās nepieradusī publika, sarkanu samta virvju norobežota kvadrāta pretējos stūros jau sēž aktieri, turpat arī pianiste pie flīģeļa. Viņa spēlē gammas, viens ada, otrs loka papīra kuģīšus un klusējot pasniedz skatītājiem. Ērika Emanuela Šmita lugā Noslēpumainās variācijas pie rakstnieka Ābela Znorko, ko spēlē Leons Leščinskis, ieradies žurnālists Larsens – Ēriks Vilsons, lai runātu par sievieti, kuru abi mīlējuši un kuras vairs nav. Vientuļā sala kļūst par abu vīriešu atmiņu muzeju – skatītājus no viņiem šķir eksponātus norobežojošās saites. Kādā brīdī pianiste, kas spēlē Edvarda Elgara Noslēpumainās variācijas, pieceļas un iesaistās darbībā. Sajutuši viņas klātbūtni, abi vienlaicīgā kustībā paraugās… uz pretējām pusēm. Režisors ir virzījis aktierus tikai dziļumā, ārējās izpausmes noturot stingrā minimālismā – balss netiek pacelta ne reizi, runā skatieni, pauzes, ieklausīšanās mūzikā, pāriet pār spēles telpu atļauts vien galējā nepieciešamībā. Izrāde ir mierīga un nospriegota kā stīga. Abiem aktieriem izrāde kļūst par nopietnu profesionālu stūrakmeni.
Drīz vien top Gunāra Priedes Zilā, kurā Eihe vēl noteiktāk manipulē ar laiku. Izrāde atkal sākas jau iepriekš – skatītāji sasēžas uz soliem skatuves viducī un raugās veco, pelēko datoru kluču monitoros, kas piekārti nolaižamajā stangā. Ekrānos ir migla, kurā palaikam pavīd govs siluets. Tad tajos iezvērojas sarkanā krāsa, viss satumst, kauc tikai mašīnas signāls – it kā šoferis būtu saļimis pār stūri. Iedegas gaisma, un šaurajā proscēnija strēmelē – ar skatītāju zāles tukšumu fonā – ratiņkrēslā sēž Marģera Eglinska spēlētais Juris. Turpat līdzās stāv pārējie. Režisors ir pilnīgi dekonstruējis lugu – trīs no tēliem atstāsta pirms gadiem desmit bijušo tikšanos Gagrā. Andas Albužes Rasma, Edgara Pujāta Vidvuds un Ineses Jurjānes Linda monologos atceras, kā tas bija. Kad viņi pietuvojas pagātnei, tad pāriet uz dialogu ar Juri, kuram sava monologa nav – viņš ir miris un dzīvo tikai pārējo atmiņās. Ekrānos nepārtraukti skrien šosejas joslas sadalošā līnija. Finālā skatuvi pārpludina prožektoru stari, tie spiež tieši skatītājiem acīs, atkal kauc signāls, un baltajā gaismā pazūd Juris, pirmo un vienīgo reizi piecēlies no ratiņkrēsla.