
Saruna par šķitumu
Ar režisori Māru Ķimeli sarunājas Ieva Struka
Gaisā karājas vai varbūt, precīzāk, iestrēgusi vēlmju domāšanā ideja par grāmatas Sarunas ar Māru Ķimeli atkārtotu izdevumu, kas lieti noderētu jau vairākām jaunajām teatrāļu paaudzēm mācību procesā un pēc tā. Tikmēr nolēmu uzaicināt Māru Ķimeli uz sarunu, kurai iemeslu netrūkst. Cauri Māras rokām, nu jau ciešā kopsadarbībā ar Elmāru Seņkovu, izgājuši vēl trīs aktieru un režisoru vai apvienotie kursi, Māra divus gadus darbojusies Spēlmaņu nakts žūrijā, tapušas vairākas izrādes, šajā sezonā notikusi atgriešanās pie Gunāra Priedes Zilās Valmieras teātrī, viņa ir prom no Jaunā Rīgas teātra. Un mūžībā ir devies Pēteris, Māras dēls. Māra ir tapusi trausla. Un vienlaikus viņa joprojām ir stipra. Šī varētu būt arī pēdējā saruna, ja grāmatu pārizdotu. Bet vienlaikus šī noteikti nav pēdējā saruna. Jo nekas nav pēdējais, kamēr mēs esam dzīvi.
Ieva Struka. Vai tev ir izteikta smaržu atmiņa?
Māra Ķimele. Jā, tā varētu teikt. Es jaunībā biju iemīlējusies puisī no Mākslas akadēmijas, viņš bija keramiķis. Toreiz vīrieši pārāk bieži nelietoja smaržas, droši vien tas bija kāds poļu smaržūdens pēc skūšanās, bet to es atceros joprojām. Pat pēc gadiem, kad kaut kur uzvirmoja tā smarža, es to atpazinu.
Ieva. Kā tu vari iedomāties, daļa no mūsu sarunas būs par gadiem un par laiku. Gatavojoties paņēmu pēdējo Rīgas Laika numuru un nodomāju, ka vēl pirms pāris gadiem šķistu neticami, ka pat Rīgas Laiks var beigties. Viss ir pārejošs.
Māra. Tikpat neticami likās, ka var beigties žurnāls Avots.
Ieva. Tas vismaz piederēja pie pārejas perioda.
Māra. Tagad arī ir pārejas periods. Pat ja mēs šobrīd nejūtam kara fizisku ietekmi, tas vienalga ietekmē. Gaiss ir citādāks. Viss ir citādāks. Tu saproti, cik viss ir nosacīti, ka nekādas norunas nedarbojas.
Ieva. Kā tu uz karu skaties no savu gadu un pieredzes skatupunkta?
Māra. Paniku tas manī nerada, bet es kļūstu domīga. Nāk prātā Ekleziasta teiciens – viss ir sueta... Kā tas būtu latviski? Viss pāriet?
Ieva. Varbūt varam izmantot Ulža Bērziņa «Viss ir vien pūsma un dvesma». Vai šķitums.
Māra. Jā, viss ir .. šķitums. Tādas atziņas rodas.
Ieva. Kā tu par to runā ar jauniem cilvēkiem?
Māra. Pašlaik es strādāju ar otrā kursa režisoriem pie dramaturģiskā teksta analīzes – kā risināt tekstu darbībā, un, analizējot Šekspīra, Čehova vai Brehta lugas, par to, protams, nākas runāt.
Viņi paši izvēlējās Kaukāziešu krīta apli, un tur karš ienāk tiešā veidā – vienus gāž, otrus ieceļ. Nav nekā jauna zem saules.
Ieva. Es to jautāju tālab, ka dažkārt aizdomājos – ja man būtu 20 gadu, es justos daudz sliktāk, jo neko vēl nav izdevies piedzīvot vai sasniegt.
Māra. Jaunieši pasaules notikumiem ir daudz mazāk pieslēgušies nekā mēs, kuri zinām, kas tas ir. Tas nāk no jaunības, no cerībām, no lielas iekšējās aktivitātes, vēlmes izpausties, pašapliecināties. Tā ir galvenā dziņa tajā vecumā. Viņiem ir svarīgi kā režisoriem iemiesot savas izjūtas. Tam nav sakara ar teātra mākslu akadēmiskā vai vēsturiskā nozīmē. Viņi grib iemiesot kaut ko no sevis un tā, kā viņi jūt. Tas ir dabīgi. Un es varu pielikt klāt tikai amata prasmi, jo profesijā vai amatā pašā vienmēr ir daudz informācijas. Pārzinot amatu, tu vispār uzzini daudz par dzīvi – kas tas ir. Amats izkristalizē, atsijā visu lieko, tādēļ es ļoti augstu vērtēju profesionālismu. Tas liecina par apziņas līmeni. Jaunībā paviršība profesijā ir dabīga, jo virsroku ņem vēlme pašapliecināties. Režisoriem šī vēlme ir izteikti spēcīga, jo viņi jūtas kā šefi pār visu. Kad pašapliecināšanās vēlme pazūd, rodas jautājums – kas tad paliek. Paliek atziņas, paliek emocionālā un intelektuālā pieredze, ko var ieguldīt, bet tam vairs nav tādas jaudas no autora puses. Tas ir apcerīgāk. Un vairs nav tik efektīgi. Interesanti, ka publika un arī vērtētāji lielākoties reaģē uz efektīgo, nevis uz to, kas mākslas darbā ir ieguldīts. To nereti pat nenolasa. Žēl, jo izrādi otrreiz parasti neskatās. Literatūrā ir savādāk, grāmatu var šķirstīt turp un atpakaļ, domīgi to lasīt, atgriezties un saprast, kas tad tur ir. Bet teātrī – nekā, iedarbība notiek vienlaicīgi ar izrādi, un cilvēks uztver to, ko viņš tajā brīdī ir spējīgs uztvert.
Ieva. Vai koleģiāls padoms otram režisoram kaut ko līdz, vai arī režisors ir un paliek vientuļa profesija?
Māra. Es parasti pamanu režijas nepilnības, bet norādīt uz to otram režisoram ir neiespējami, viņš, kā likums, to nepieņems. Lai gan man jau arī nemaz nav tik daudz izdevību to teikt, bet, ja ir, tad parasti es sastopos ar to, ka mani bijušie audzēkņi apvainojas, jo viņi ir ieguldījuši darbu un enerģiju, un, visbeidzot, savas dzīves laiku un izpratni. Viņi netic, ka nav izdarīts režisora darbs. Bet es nedomāju par smalkajām mākslinieka lietām, tikai par izrādes uzbūvi gluži amatnieciskā ziņā. Un to vajadzētu varēt apspriest gluži lietišķi.
Ieva. Vai jebkad ir bijis citādāk?
Māra. Nē. Ar aktieriem to var izrunāt, bet ar režisoriem ne.
Ieva. Un ar tevi pašu?
Māra. Es ļoti labprāt, bet ar mani neviens nav pieteicies to darīt.
Ieva. Arī ne tad, kad tu biji jauna?
Māra. Nē.
Ieva. Man liekas, tur ir likumsakarība – ka, no vienas puses, tu gribi, lai tavu darbu pēc jēgas izanalizē, bet, no otras, – tomēr ne.
Māra. Es domāju, ka profesionālim to vajadzētu varēt. Ja ir respekts pret amatu, tad būtu interesanti pieņemt cita profesionāļa skatu no malas. Šad tad man ir izdevusies tāda saruna ar Elmāru Seņkovu un Reini Suhanovu, bet arī ne vienmēr – jo režisors jau taisa tā, kā viņš tajā brīdī var uztaisīt, un citādāk viņš nemaz nevar.
Ieva. Tāda déjà vu sajūta…
Māra. Un, kad ir iestājies zināms briedums, tad vairs negribas efektus, un tu sev arī nemaz vairs tos neatļauj. Varētu jau sataisīt, bet kauns to darīt, liekas tāda kā spekulācija. Jaunībā tā nešķiet, tad tie efekti nāk kā tava būtība, tava patība. Kad es skatos uz Henriju Arāju, es redzu, kā viņš mutuļo, kā viņš ar pilnu enerģiju gāžas iekšā, viņš nemaz citādāk nevar, un tur ir tas skaistums. Un vienlaicīgi arī posts.
Ieva. Enerģija ir bezgala vērtīga īpašība, kas tiek iedota piedzimstot, un ar laiku tā jau vienalga noplaks, tāpēc labāk par daudz, labāk, ka ir, nekā ja nav.
Māra. Jaunībā viss ir atļaujams, bet, kad tuvojas piecdesmit, tad tā kā gribētos, lai profesionālisma ir vairāk.
Ieva. Kas tad ir jaunība? Piecdesmit tomēr ir pusmūžs.
Māra. Mjā, nu ir tā.
Ieva. Man pašai, skatoties uz kritikas asumu vai režijas nepilnībām, vai, pretēji, ambīcijām, liekas, līdz Kristus vecumam drīkst visu, un tad ir jāsāk domāt.
Māra. Es tev piekrītu. Pusmūžā apziņas līmenim vajadzētu būt viedākam, tai saskaņošanai – mērķtiecīgākai. Bet redzi, līdzko kompozīcija ir izveidota īsti harmoniska, tā vairs nav tik efektīga. Tā tas ir. Līdz ar to man nav padoma. (Smejas.) Tomēr es vienalga uzskatu, ka runāt par režijas problēmām vajag.