
Ceļā pie sevis
Jaunā Rīgas teātra izrāde «Stāsts par Parsifalu»
Kaut kur, varbūt pamestos bēniņos, uz diviem audekliem skicējas leģenda. Pasaule top no zīmējuma un pārtop, tintei plūstot pār sen nodrukāto. Pilis slejas uz burtu kalniem, ceļš skrien vecas lampas abažūra straujā ritumā. Sakārtotā bruņniecības pasaulē, kur katrs zina savu vietu, uzdevumu un pienākumu, iemaldās izredzētais, kurš nezina neko. Tikai to, ka viņā ir mirdzums un ka viņam ir jākļūst augstākam. Un par tādu var kļūt, tikai izejot garu un grūtu attīstības ceļu. No zemes, tās dubļiem, no dzīvnieciskā tiecoties uz cilvēcības pamatu – līdzjūtību.
Vācu režisors Matiass Hartmans pats ir uzrakstījis Stāstu par Parsifalu, ko JRT izrādes tapšanai no vācu valodas iztulkojis Gundars Āboliņš. Stāsta pirmavots nav zināms – ziņas par Svēto Grālu sastopamas jau pagānu mītos, taču kristietības slāni tiem pievienojis franču dzejnieks Kretjēns de Truā nepabeigtajā darbā Persevals, stāsts par Grālu, kas sarakstīts ap 1180. gadu. No tā savukārt iedvesmojies viduslaiku dzejnieks un bruņinieks Volframs no Ešenbahas un, visticamāk, starp 1195. un 1210. gadu sarakstījis episku poēmu Parsifals.16 Viņš 16 grāmatās aprakstījis, kā Parsifals, kas uzaudzis mežā, top par karaļa Artura bruņinieku un ceļo pie Svētā Grāla, pārvarēdams viņam kā cilvēkam un bruņiniekam uzliktās grūtības. Matiass Hartmans iedvesmojies ne tikai no viduslaiku romāniem dzejā par šo varoni, bet arī no Riharda Vāgnera operas Parsifals un citām šīs leģendas interpretācijām. Izrādes darbība paralēli norisinās trīs laiktelpās – senā leģendā, tās stāstītāju laikā un mūsdienās.
Leģendu par Parsifalu un viņa ceļojumu pie Svētā Grāla kādā naktī no tumsas iestāšanās līdz ausmai pavēsta un izdzīvo stāstnieks Adams Gundara Āboliņa atveidojumā kopā ar meitu Avu, ko spēlē Aminata Grieta Diarra. Izrādes laikā atklājas viņu sirsnīgās un nepiespiestās attiecības – Adams ar lielu entuziasmu meitai stāsta par Parsifalu, pie reizes arī viņai mācot stāstīšanas principus, ko tā simtkārt jau dzirdējusi. Savukārt Ava nemaz nevēlas klausīties, spītīgi iejaucas, teikdama, ka beidzot jādodas gulēt, un kritizēdama tēva izpušķojumus, kad viņš brīžiem izmanto iespēju detalizēti izvērst jutekliskākas komunikācijas izklāstus starp leģendas tēliem. Tādos brīžos Adams līdzinās kaunīgam, mazam bērnam, kas pieķerts, pa kluso veicot kādu nedarbu. Gundars Āboliņš iemieso pieredzes, pārliecinātības un asprātībām bagātu vecu vīru, bet Aminata Grieta Diarra savu tēlu izveidojusi žiperīgu, valdonīgu un ekspresīvu. Viņa spītīgi apsedz tēvu ar seģeni, kaut gan viņš pretojas, aizkaitināta iejaucas viņa stāstītajā. Par tādu rupjību varētu sagaidīt asu pretreakciju no tēva, taču viņš tikai iesmej un ļauj meitai izpausties.
Izrādes pasaulē, kas nemitīgi top un mainās, svarīgi elementi ir rotaļāšanās un iztēle