
Mūsdienu vēsturnieki
Par izrādēm «Ķiršu dārzs» un «Nacionālais kanāls»
Pirms 20 gadiem amerikāņu vēsturnieks Džons Lūiss Gediss, reflektējot par Auksto karu, rakstīja: «Esmu visai drošs, ka pasaule ir kļuvusi labāka tāpēc, ka šis karš tika izkarots tādā veidā, kā tas notika, un tajā uzvarēja tā puse, kura uzvarēja. [..] Ar visām savām briesmām, zvērībām, izmaksām, izkropļojumiem un ētiskiem kompromisiem Aukstais karš [..] bija nepieciešama sacensība, kas atrisināja fundamentālos jautājumus reizi par visām reizēm.»[1] Ir 2025. gada pavasaris. Šodien Gedisa paustais šķiet amerikāniski optimistisks. Lasot par Auksto karu, šķiet, redzam ko līdzīgu šodien – Krievijas iebrukums un karš Ukrainā, Hamās un Izraēlas karš, pilsoņu kari vairākās pasaules valstīs (piemēram, Sudānā un Mjanmā), aktīva pasaules valstu bruņošanās, kodolkara draudi, lielvaru vēlme diktēt pasaules kārtību «mazajām» valstīm, inflācijas palielināšanās – tā ir ikdiena 2025. gada pavasarī. Ko ar šo ikdienu iesākt?
Lai rastu atbildi uz šo jautājumu, turpināšu ar vispārinājumu – vēsture un politika ir divas mērauklas, kas samērojamas ar mākslu. Bez pirmo divu konteksta ir grūti, pat neiespējami izprast un domāt par trešo. Lūkojoties uz šodienas Auksto karu, šķiet, ka vēsture burtiski risinās mūsu acu priekšā. Raidieraksta Ukraina: Jaunākās ziņas[2] vadītāji, izdevuma The Telegraph žurnālisti, Dominiks Nikolss un Frānsiss Dērnlijs, domājot par šiem ikdienišķajiem notikumiem, bieži atkārto: «Par šiem notikumiem spriedīs nākamie vēsturnieki.» Ja vēsturnieki vēl gaida un vāc materiālus, tad kultūras darbinieki, īpaši teātra mākslinieki, tver vēsturi šodien.
Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā vairāki teātra mākslinieki savos darbos reflektē par vēsturi, akcentējot mākslas un politikas saķeri. Piemēram, Sofija Meļņikova darbā Drama Queen (2022, Dirty Deal Teatro), Valters Sīlis ar iestudējumiem Izvēlies labāku versiju (2023, Vaba Lava) un Ik dienas (2024, Valmieras vasaras teātra festivāls), Paula Pļavniece izrādē kvadrifrons/nebiju-nezinu-neatceros">Nebiju. Nezinu. Neatceros (2023, Kvadrifrons). Vairāki 2025. gada politiskie notikumi pēc laika šķitīs drīzāk farss, nevis drāma. Pieļauju, ka daudzi iedomāsies 28. februāri, kad ASV prezidents Donalds Tramps un viceprezidents Džeimss Venss publiski apvainoja Ukrainas prezidentu Volodimiru Zelenski Ovālajā kabinetā. Citiem, iespējams, prātā nāks citas Donalda Trampa darbības. Kāds farsu saskatīs autoritāro līderu popularitātes pieaugumā Eiropā vai, piemēram, partijas Alternatīva Vācijai uzvarā Bundestāga vēlēšanās. Īsumā – patlaban mākslinieki cenšas ne vien izprast šodienu, bet kļūst par vēsturniekiem, kas pēta šo laiku.
KOLEKTĪVĀ ATBILDĪBA
Viens no sezonas otrās puses iestudējumiem, kas pievēršas Krievijas, krievu kultūras un sabiedrības vivisekcijai, ir režisora Viestura Kairiša iestudējums Ķiršu dārzs Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī. Izrādes aprakstā, pirmkārt, režisors uzsver, ka Antona Čehova lugas teksts nav nedz īsināts, nedz mainīts, otrkārt, radošā komanda skaidri norāda, ka māksla nav atdalāma no politikas. Kairišs ir režisors, kurš bieži vien, interpretējot klasikas darbus, cenšas rast atbildes uz tobrīd aktuāliem jautājumiem. Vai tie būtu Uguns un nakts (2015), Baltiešu gredzens (2019) Nacionālajā, vai nesenāki iestudējumi Hamlets (2023) Mihaila Čehova un Spīdolas nakts (2023) Dailes teātrī. Jau šajā sezonā, iestudējot Sapni vasaras naktī, režisors Šekspīra komēdiju iestudējis kā mūsdienu traģēdiju. Visi šie iestudējumi ir piepildīti ar daudznozīmīgām metaforām un dažādiem vizuāliem kodiem. Ne visiem skatītājiem zālē tie būs nolasāmi, it īpaši, ja nav vispārēja priekšstata par mūsdienu Krievijas (pop)kultūras telpu. Tomēr arī tad ir iespējams nolasīt radošās komandas radīto skarbo vispārinājumu, kas Čehova komēdiju drīzāk vērš traģēdijā.
Izrāde sākas, pirms skatītāju zālē nodziest gaismas. Uz skatuves redzams liels cilindrs, kas ar laiku sāk atgādināt naftas cisternu. Tas pats par sevi ir spilgts vizuāls kods, kas kalpo par plašāku politisku komentāru, respektīvi Krievijas sabiedrības, arī inteliģences atkarību no naftas. Nafta ļauj šai sabiedrībai eksistēt, tā baro šo sabiedrību, tās kara industriju un nogalina simtiem ukraiņu katru dienu. Radošā komanda portretē šo sabiedrību, kā teiktu vēsturnieks Aleksandrs Etkinds, paleomūsdienīgā rāmējumā: respektīvi, Krievija ir valsts, kas progresu redz intensīvā dabas resursu izmantošanā, ignorējot jebkādu ietekmi uz dabu, klimatu un cilvēkiem. Kā Etkinds uzsver grāmatā Krievija pret mūsdienīgumu: «Paleomūsdienīgums ar tā nepieciešamību pēc tādiem dabas resursiem kā fosilais kurināmais un metālu rūdas balstījās uz resursu kolonizācijas, kolonistu imperiālisma un kara kapitālisma. Vērtīgie resursi vienmēr atradās tālu no apdzīvotības centriem – tieši tāpēc tie bija vērtīgi. Jaunās zemes bija jāokupē, jāanektē un jākolonizē.»[3] Tādējādi varam interpretēt šo cisternu kā metaforu par tajā mītošu, uz karu, kolonizāciju un vardarbību vērstu «sabiedrību». Tā neredz dzīvi ārpus šīs cisternas un ir gatava uz visu, lai tajā paliktu.
Vēsture un politika ir divas mērauklas, kas samērojamas ar mākslu
Vēl pirms izrāde sākas, cisternu griež kāds cilvēks. Mēs neredzam tā seju, viņam nav vārda. Tomēr tieši šā cilvēka uzdevums ir pavērt skatu uz šo sabiedrību. Cisternas sienām paveroties, atklājas šī «krievu pasaule», bezgaumīgi dekadentiska Kristīnes Jurjānes scenogrāfijā. Marmora kapu statujas un dimanta lustras mijas ar vecmodīgu skapi, brūnu virtuves galdu un krēsliem. Muižnieku greznība mijas ar viņu kalpu dzīvojamās telpas prastumu. Jurjāne būvē pasauli, kas ir pretrunu pilna. No vienas puses, greznība varētu liecināt, ka šī ir izglītota, turīga un intelektuāla sabiedrība. Tomēr, no otras puses, bērnistabā ir redzamas tapetes, uz kurām attēloti ieroči, iznīcinātāji, atombumbas, militārās pakāpes. Tātad visi, kā inteliģenti, tā viņu kalpotāji, jau kopš bērnības ir audzināti vardarbībai, iznīcībai.
Un no tā nav iespējams izbēgt. Visu izrādes laiku neviens nepamet uz skatuves ripas rotējošo cisternu. Izņemot vienu, bet par to vēlāk. Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra aktieri savās lomās iejūtas līdz kaulam. Vai tā būtu Veronikas Plotņikovas Raņevska – galējību cilvēks, kas vienā brīdī var būt auksta kā ledus, nākamajā juteklīgi glaudīt savas mājas sienas, kāpņu margas, tādējādi cenšoties saplūst ar šo pasauli un rādīt, ka bez tās viņa nevar eksistēt. Vai arī Ivana Streļcova Trofimovs – sākotnēji šķietami ideālu pilns students, kuru neuztver nopietni, kurš pirmā cēliena beigās atklāj savu īsto dabu un kļūst par seksa piepildītu nezvēru, kas gatavs satriekt it visu savā ceļā, lai tiktu pie balvas. Kā arī Šamila Hamatova Lopahins – oligarhs, aukstasinīgs aprēķinātājs. Lopahins ir čūska, kas lodā ap katru no tēliem. Nav iespējams paredzēt, kurā brīdī viņš kādam paglaudīs galvu, kurā – pārgriezīs rīkli.
Iespējams, jebkurā citā Ķiršu dārza iestudējumā tēlu sistēma liktu analizēt izrādi, ņemot par pamatu citu personāžu: Natālijas Živecas Aņu, Jekaterinas Frolovas Varju, Jevgenija Proņina Gajevu, Tatjanas Lukašenkovas Šarloti, Konstantīna Ņikuļina Jepihodovu, Elīnas Bartkevičas Duņašu vai Aleksandra Maļikova sulaini Firsu. Tomēr, ņemot vērā radošās komandas ieceri atspoguļot teātra un politikas saķeri, kā svarīgākie tēli jāizceļ Volodimira Gorislaveca Jaša, Mihaila Širjajeva Garāmgājējs, Vadima Ņikolaičuka Jašas māte un Jevgeņija Čerkesa Simeonovs-Piščiks.
Tieši Jašas māte ir tēls, kurš mums paver skatu naftas oligarhu un inteliģentu piepildītajā cisternā. Jašas māte arī turpmāk ir redzama starp ainām, viņa griež cisternu uz riņķi, parādot mums šīs sabiedrības šķautnes. Šis ir arī vienīgais tēls, kurš var atrasties gan ārpus, gan iekšpus darbības telpas, kas simbolizē, pirmkārt, faktu, ka visa «inteliģentā», karu barojošā un no kara pārtiekošā varza atrodas uz «vienkāršās tautas» pleciem, otrkārt, ka bez «tautas balss» šī pasaule nevar pastāvēt. Izrādē Jašas māte atspoguļo faktu, ka visa Krievijas sabiedrība ir līdzatbildīga par genocīda politiku un Ukrainas ciešanām. Bieži vien kā no Latvijas, tā Rietumu analītiķiem nākas dzirdēt, ka tieši mātes, meitas un sievas būs tās, kas sagraus Krieviju. Salīdzinājumam mēdz teikt, ka sieviešu protests pret karu Afganistānā lika padomju valdībai izvest karaspēku. Šis laiks precīzi ticis dokumentēts Laimas Žurginas dokumentālajā filmā Tie ir arī mani dēli (1990). Taču mēs dzīvojam cita Aukstā kara apstākļos. Vēsture neatkārtojas. Bieži vien tās ir mātes, sievas un māsas, kas rosina krievu karavīrus veikt genocīdu pret Ukrainas tautu, kā to spilgti parāda izdevuma The Kyiv Independent veidotā filma Vai Krievija cenšas iznīcināt Ukrainas nāciju? (2024)[4]. Dokumentālajā filmā redzams spilgts piemērs: pārtvertā telefonsarunā karavīra sieva, atsaucoties uz nolaupīto ukraiņu bērnu teikto par 9. maiju, sauc viņus par nacistiem un mudina vīru kastrēt Ukrainā palikušos.
Kā ķiršu dārza iemītnieki, tā pats Čehovs ir daļa no diagnozes
Arī izrādē pēc Trofimova monologa par inteliģences pagrimumu Jašas māte pārkāpj «robežas», ielaužas spēles telpā, satver savu dēlu, kurš vēlas bēgt no cisternas (valsts), un bez žēlastības aiz čupra izvelk cauri visām izrādes darbības vietām. Jaša tādējādi parādās kā upuris, kuram būs jāmirst sapuvušu ideju dēļ un kuru simboliski aizvelk uz fronti viņa paša māte. Spilgts tēls, kas ļauj ielūkoties Krievijas kara mašinērijā, ir arī Čerkesa Simeonovs-Piščiks. Izrādes laikā viņš gandrīz katram no tēliem lūdz, lai aizdod naudu, tomēr tiek ignorēts. Viņš Kairiša interpretācijā ir «cilvēks parastais». Tomēr izrādes noslēgumā Simeonovs-Piščiks ir pieteicies dienestam armijā un, Lopahina sveikts, atdod visiem parādus. Tā ir asins nauda, kas iegūta, noslēdzot kontraktu, lai nogalinātu. Viņa entuziasms ir viens no biedējošākajiem iestudējuma brīžiem, jo te redzams, ka tieši «cilvēks parastais» neizjūt nožēlu vai līdzjūtību.
Kara klātbūtne izrādē jūtama viscaur. Timofeja Pastuhova komponētā mūzika un skaņu partitūra ir draudīga, zemās skaņas caurvij raķešu un dronu pārlidojumu troksnis. Annas Abalihinas horeogrāfija kopā ar Reiņa Zaltes radīto gaismu partitūru veido tiklab dzīvu, kā mirušu pasauli. Mainoties mizanscēnām, aktieri palēnina savu darbību, kļūdami par līķiem. Šī ir staigājošu miroņu pasaule. Mihaila Širjajeva Garāmgājējs Kairiša izrādē ir karavīrs, kas visu laiku ir klāt. Pirmajā brīdi, asiņainos pārsējos ietīto zaldātu ieraudzījuši, muižas–cisternas iemītnieki viņu vardarbīgi iebāž skapī un piekauj. Zaldāts ir neērtā realitāte, kuru Krievijas sabiedrība baidās ieraudzīt. Šķiet, ka šis ķiršu dārzs arī atrodas tuvu frontei, piemēram, Kurskā. Izrādes beigās, šķiet, karš ir sasniedzis ķiršu dārzu. Tā iedzīvotāji cer doties prom. Lopahins katru no viņiem pavada ar kukuli un ķiršu kompota burku. Viņi paredzējuši doties tālāk pasaulē, sēt ļaunumu. Tomēr tam nebūs lemts notikt. Karš ieradīsies pie viņu namdurvīm.
Kā ķiršu dārza iemītnieki, tā pats Čehovs ir daļa no diagnozes. Nedz šo izrādi, nedz Čehovu, nedz arī jebkādu citu krievu literatūras paraugu nav iespējams atdalīt no politikas, no Krievijas. Līdz brīdim, kamēr plašāka sabiedrība un pati Krievija neapzināsies, ka tā pārstāv imperiālistisku un paleomūsdienīgu kultūru, nebūs iespējamas pārmaiņas. Oksana Zabužko raksta, ka «cilvēki, kas Bučā izvaroja vienpadsmitgadīgu zēnu, piesējuši viņa māti pie krēsla, lai tā skatītos, ir skaistās krievu literatūras varoņi: parasti krievi, tādi paši kā pirms simt un divsimt gadiem. Un šī literatūra ir saistīta arī ar to, kā viņi uzauga.»[5]
IZSLĒDZ TELEVIZORU
Režisors Matīss Kaža savos iestudējumos vairākkārt pievērsies mākslas un politikas nedalāmībai. Izrādē Maigā vara tiek šķetināti jautājumi par mūsdienu krievu mākslinieku un viņu veidoto darbu dalību Eiropas festivālos un kopējā kultūras telpā. Degošie pievēršas jautājumam par veidu, kā realitātes šovi ietekmē mūsu pasaules redzējumu, masu mediju laikmetā liekot to skatītājiem un dalībniekiem iet pret saviem uzskatiem un testēt savas ētiskās robežas. Iestudējums Nacionālais kanāls ļauj šos darbus uztvert kā triloģiju, kurā režisors un radošā komanda pievēršas problēmai, ka 21. gadsimtā mirst pētnieciska un objektīva žurnālistika, kamēr tās vietā nāk saukļi, ātras un paviršas atbildes, bet indivīda harisma kļūst svarīgāka par saturu.
Izrādes centrā ir Egona Dombrovska atveidotais ziņu moderators Hovards Bīls, kurš savas pēdējās pārraides laikā sola izdarīt pašnāvību. Izrādes pasauli, kurš viņš to grasās veikt, veido scenogrāfa Reiņa Dzudzilo vizuālā dramaturģija. Pirmajā cēlienā tas ir cilindrs, kas rotē uz skatuves ripas. To klāj fotogrāfijas, kas iezīmē darbības telpas – TV studija, bārs, tualete, sapulču telpa, guļamistaba – virs kurām redzami cipari no 0 līdz 24. Zīmīgi, ka skaitļi, kas redzami virs bildes, kurā attēlota televīzijas studija, ir «24», «0» un «1». Mūsdienās viss sākas un beidzas ar ziņām. Cilvēks ar tām pamostas un iet gulēt. Jebkurā telpā un sociālā situācijā roka stiepsies pēc telefona, lai aplūkotu jaunāko ziņu virsrakstus. Vizuālā dramaturģija pirmajā cēlienā veido tēlu dzīvi kā šķietamu butaforiju. Viss ir tikai bildes, nekas no tā nav īsts. Principā neviens no tēliem arī nespēj pamest šo pasauli – scenogrāfiskā uzbūve kalpo kā robeža starp tēliem un realitāti. Vienīgais, kam ļauts iziet ārpus tās, ir Bīls, tādējādi viņš ir arī vienīgais, kurš spēj palūkoties uz televīzijas pasauli no malas.
Kas īsti ir Hovards Bīls un kāpēc viņam ir tāda vara? Izrādes sākumā aktieris Bīlu atveido kā vecās raudzes žurnālistu – viņam svarīgi fakti un precizitāte. Pat patiesība. Ārpus ētera viņš ir labdabīgs cilvēks, kuram patīk kavēties pagātnē. Viņš saprot, ka viņa laiks ir pagājis. Pašnāvību tiešajā ēterā viņš neveic, tomēr atļaujas izplūst niknā monologā, runājot par visa bezjēdzību. Viņa vārdiem nav nekāda svara un nozīmes, tomēr brīdī, kad Bīls kaismīgi izkliedz vārdus, ka visi iemesli, ar kuriem pamatojam savas dzīves jēgu, «ir tukša diršana», zālē saasinās uzmanība. Šeit radošā komanda skaidri iezīmē nevis televīzijas, bet žurnālistikas nāvi. Fakti mirst, kad reālās pasaules «Bīli» – Takers Karlsons, Laura Ingrema, Šons Hanitijs, visi Kremļa propagandisti pēc kārtas – var ik vakaru šādi runāt tiešajā ēterā. Līdz ar to mirst pētniecība un tālu nav arī patiesības nāve. Pirmā cēliena beigās, kad Bīls iziet ārpus spēles telpas, lai runātu sava veida «Būt vai nebūt», viņš apzinās savu varu.
Tomēr viņā mīt pretrunas, kas iezīmējas izrādes otrā cēliena sākumā. Visa pasaule ir pārvērtusies par Bīla pasauli. Ikviens no izrādes tēliem ir spiests dzīvot Bīla «kvadrātā» – Dzudzilo scenogrāfija no cilindra pārvērtusies par kubu, kas atgādina televizoru. Šis «televizors» brīžiem projicē dažādu sponsoru – Apple, Tesla, AT&T, Amazon, Ford, Walmart un citu – logotipus, atgādinot, kā mūsdienu medijus ietekmē atsevišķi uzņēmumi.
Bīls to apzinās. Viņš ir pabijis ārpus šīs pasaules, ārpus kastes. Otrā cēliena sākumā viņš brīdina mūs – televīzijā nav rodamas atbildes. Bīls aicina izslēgt ekrānus, lai darītu galu neprātam un paspertu soli pretim veselajam saprātam. Caur šo tēlu radošā komanda brīdina skatītājus, aicina pamest telpas, pirms sākusies demagoģija, pirms būsim tik dziļi jauno mediju ārprātā, ka vairs nespēsim tikt ārā. Atbildes, iespējams, nav nedz medijā, nedz arī teātrī, bet ārpus tiem.
Kā svarīgi tēli izceļami Agates Marijas Bukšas atveidotā programmu daļas vadītāja Diāna Kristensena un Ivara Kļavinska spēlētais ziņu dienesta vadītājs Makss Šūmahers. Tieši pateicoties Kristensenai, Bīlam tiek dota platforma – viņa pierunā kanālu paturēt Bīlu ēterā. Bukšas Kristensena ir, no vienas puses, aukstasinīga karjeriste, tomēr, no otras puses, aktrises portretējumā šis tēls ir tik tiešs, ka rodas jautājums, ko viņa slēpj. Kāpēc viņa nepielaiž nevienu sev klāt? Viņa runā frāzēs, kurās nav emociju. Viņa izvēlas laist ēterā «frīkus», dot platformu Bīlam. Kristensena iemieso «jauno» cilvēku – tādu, kurš pasauli redz caur tehnoloģijām, medijiem. Caur aprēķinu un cipariem. Šajā pasaulē nav daudz vietas emocijām un jūtām. Laiks ir nauda. Pretstats Kristensenai ir Bīla labākais draugs Šūmahers, ko Kļavinskis spēlē kā lādzīgu čomu. Viņš vēlas palīdzēt Bīlam, bet paša dzīvē ir tik daudz apjukuma, ka viņš nespēj sev palīdzēt.
Šūmahers un Kristensena sāk dienesta romānu. Šī sižeta līnija pati par sevi būtu analīzes vērta, tomēr vēlos pievērst uzmanību tās kulminācijai izrādes otrajā cēlienā. Ainā, kad skrejošajā rindā tiek projicēti dažādi ziņu virsraksti – par Trampu, Straumes uzvarām un citiem notikumiem –, cenšoties salasīt virsrakstus, ir pavisam elementāri palaist garām faktu, ka personāži nodarbojas ar seksu. Izrādes radošā komanda šeit izspēlē skaidru triku – ziņas un vārdi pārspēj acu priekšā notikušo. Cilvēki mazāk skatās uz citu – politiķu, žurnālistu, kolēģu, draugu, kaimiņu – darbībām, bet vairāk pievērš uzmanību tekstam.
Tas atgādina pirms vairāk nekā 10 gadiem publicēto vācu rakstnieka Timura Vermeša pretrunīgo romānu Viņš ir atkal klāt. Šajā politiskajā satīrā 2011. gada vasarā Berlīnē pamostas Ādolfs Hitlers, tiek pie darba televīzijā, kur spoži veido demagoga karjeru. Un kādā brīdī attopas, ka diktors var runāt ko grib, jo visi tāpat pievērš uzmanību nevis viņa teiktajam, bet gan slīdošajiem ziņu virsrakstiem. 2025. gadā tā vairs nav rakstnieka fantāzija, bet realitāte. Un, jāsaka godīgi, šī realitāte ir tik tiešām biedējoša.
KO TĀLĀK?
Šis ir jautājums, uz kuru man nav atbildes. No vienas puses, cerēju, ka politiskas mākslas piedzīvošana man tās dos. No otras puses, apzinos, ka mākslas uzdevums nav pateikt priekšā, ko darīt, bet gan stimulēt domāšanu. Apzināties sevi kā daļu no sabiedrības. Censties atteikties no egocentrisma, nepazaudējot savu individuālo pasaules skatījumu. Pirms aptuveni 10 gadiem vēsturniece Lilita Zemīte rakstīja, ka vēsturiskā apziņa drīzāk veidojas emociju, nevis analīzes un pierādījumu iespaidā.[6] Abi iestudējumi spēcīgi iedarbojas uz skatītāju emocijām. Pēc to noskatīšanās it kā gribas meklēt labo un ļauno. Pareizo un nepareizo. Iespējams, pat iet galējībās, lai spētu rast šīs atbildes.
Gan Viesturs Kairišs, gan Matīss Kaža un viņu kolēģi drīzāk mudina apstāties. Izkāpt no ķiršu dārziem, izslēgt televizorus un palūkoties uz šo laiku no malas. Aicina skatītājus līdz ar viņiem kļūt par vēsturniekiem, kas pēta neseno pagātni. Jo, kā to parāda abi iestudējumi, – pieļaut kļūdas ir pavisam vienkārši. Ļaut populismam un demagoģijai uzvarēt ir vieglākais variants. Tomēr, paturot šo skatu no malas, saprotot, ka šos darbus mēs piedzīvojam nevis individuāli, bet kolektīvi, varbūt ir kāds ceļš, kā veidot dialogu cilvēkiem, kuri cits citam nepiekrīt. Iespējams, uz jautājumu, ko tālāk, man ir kāda atbilde. Skatīties un sarunāties.
Footnotes
- ^ Gediss, Džons Lūiss (2005, tulk. Matulis, Haralds, 2007). Aukstais karš. Rīga: Atēna, 10.–11. lpp.
- ^ Skatīt izdevuma The Telegraph raidierakstu Ukraine: The Latest: https://www.telegraph.co.uk/news/2022/03/02/russia-ukraine-war-listen-daily-podcast/
- ^ Etkinds, Aleksandrs (2024, tulk. Liniņš, Eduards, Akmentiņš, Andris, Roķe, Marta, Garda, Ilze, 2024). Krievija pret mūsdienīgumu. 23. lpp. Rīga: Valodu māja.
- ^ The Kyiv Independent žurnālistu veidotā filma Is Russia trying to destroy the Ukrainian nation? Skatīt: https://www.youtube.com/watch?v=OJBnIRLYLZk&t=1s
- ^ Zabužko, Oksana (2023, tulk. Vecgrāvis, Kristaps, 2023). Visgarākais ceļojums. Rīga: Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, 149. lpp.
- ^ Zemīte, Lilita (2019). Rietumu pasaule modernajos laikos: vēstures problēmas. 24. lpp. Rīga: las.ām