
Mūsdienu vēsturnieki
Par izrādēm «Ķiršu dārzs» un «Nacionālais kanāls»
Pirms 20 gadiem amerikāņu vēsturnieks Džons Lūiss Gediss, reflektējot par Auksto karu, rakstīja: «Esmu visai drošs, ka pasaule ir kļuvusi labāka tāpēc, ka šis karš tika izkarots tādā veidā, kā tas notika, un tajā uzvarēja tā puse, kura uzvarēja. [..] Ar visām savām briesmām, zvērībām, izmaksām, izkropļojumiem un ētiskiem kompromisiem Aukstais karš [..] bija nepieciešama sacensība, kas atrisināja fundamentālos jautājumus reizi par visām reizēm.»[1] Ir 2025. gada pavasaris. Šodien Gedisa paustais šķiet amerikāniski optimistisks. Lasot par Auksto karu, šķiet, redzam ko līdzīgu šodien – Krievijas iebrukums un karš Ukrainā, Hamās un Izraēlas karš, pilsoņu kari vairākās pasaules valstīs (piemēram, Sudānā un Mjanmā), aktīva pasaules valstu bruņošanās, kodolkara draudi, lielvaru vēlme diktēt pasaules kārtību «mazajām» valstīm, inflācijas palielināšanās – tā ir ikdiena 2025. gada pavasarī. Ko ar šo ikdienu iesākt?
Lai rastu atbildi uz šo jautājumu, turpināšu ar vispārinājumu – vēsture un politika ir divas mērauklas, kas samērojamas ar mākslu. Bez pirmo divu konteksta ir grūti, pat neiespējami izprast un domāt par trešo. Lūkojoties uz šodienas Auksto karu, šķiet, ka vēsture burtiski risinās mūsu acu priekšā. Raidieraksta Ukraina: Jaunākās ziņas[2] vadītāji, izdevuma The Telegraph žurnālisti, Dominiks Nikolss un Frānsiss Dērnlijs, domājot par šiem ikdienišķajiem notikumiem, bieži atkārto: «Par šiem notikumiem spriedīs nākamie vēsturnieki.» Ja vēsturnieki vēl gaida un vāc materiālus, tad kultūras darbinieki, īpaši teātra mākslinieki, tver vēsturi šodien.
Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā vairāki teātra mākslinieki savos darbos reflektē par vēsturi, akcentējot mākslas un politikas saķeri. Piemēram, Sofija Meļņikova darbā Drama Queen (2022, Dirty Deal Teatro), Valters Sīlis ar iestudējumiem Izvēlies labāku versiju (2023, Vaba Lava) un Ik dienas (2024, Valmieras vasaras teātra festivāls), Paula Pļavniece izrādē Nebiju. Nezinu. Neatceros (2023, Kvadrifrons). Vairāki 2025. gada politiskie notikumi pēc laika šķitīs drīzāk farss, nevis drāma. Pieļauju, ka daudzi iedomāsies 28. februāri, kad ASV prezidents Donalds Tramps un viceprezidents Džeimss Venss publiski apvainoja Ukrainas prezidentu Volodimiru Zelenski Ovālajā kabinetā. Citiem, iespējams, prātā nāks citas Donalda Trampa darbības. Kāds farsu saskatīs autoritāro līderu popularitātes pieaugumā Eiropā vai, piemēram, partijas Alternatīva Vācijai uzvarā Bundestāga vēlēšanās. Īsumā – patlaban mākslinieki cenšas ne vien izprast šodienu, bet kļūst par vēsturniekiem, kas pēta šo laiku.
KOLEKTĪVĀ ATBILDĪBA
Viens no sezonas otrās puses iestudējumiem, kas pievēršas Krievijas, krievu kultūras un sabiedrības vivisekcijai, ir režisora Viestura Kairiša iestudējums Ķiršu dārzs Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī. Izrādes aprakstā, pirmkārt, režisors uzsver, ka Antona Čehova lugas teksts nav nedz īsināts, nedz mainīts, otrkārt, radošā komanda skaidri norāda, ka māksla nav atdalāma no politikas. Kairišs ir režisors, kurš bieži vien, interpretējot klasikas darbus, cenšas rast atbildes uz tobrīd aktuāliem jautājumiem. Vai tie būtu Uguns un nakts (2015), Baltiešu gredzens (2019) Nacionālajā, vai nesenāki iestudējumi Hamlets (2023) Mihaila Čehova un Spīdolas nakts (2023) Dailes teātrī. Jau šajā sezonā, iestudējot Sapni vasaras naktī, režisors Šekspīra komēdiju iestudējis kā mūsdienu traģēdiju. Visi šie iestudējumi ir piepildīti ar daudznozīmīgām metaforām un dažādiem vizuāliem kodiem. Ne visiem skatītājiem zālē tie būs nolasāmi, it īpaši, ja nav vispārēja priekšstata par mūsdienu Krievijas (pop)kultūras telpu. Tomēr arī tad ir iespējams nolasīt radošās komandas radīto skarbo vispārinājumu, kas Čehova komēdiju drīzāk vērš traģēdijā.