
Pilna muca ķiršu sulas
«Ķiršu dārzs» Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī
Viestura Kairiša Ķiršu dārzu nav iespējams aplūkot atrauti no viņa šosezon Dailes teātrī iestudētā Sapņa vasaras naktī. Ne tikai tāpēc, ka abus iestudējumus vieno kara fons. Abi iestudējumi veido diloģiju par mūsdienu pasauli un tās politiskajām kataklizmām. Ķiršu dārzā režisors ir tikpat tiešs kā Sapnī vasaras naktī. Ja Šekspīra lugas interpretācijā Kairišs atvēzējas uz globālu katastrofu, tad Čehova lugas iestudējumā tā ir lokālāka un klusāka. Tomēr, nonākot sprādziena epicentrā vai saelpojoties tvana gāzi miegā – tā tēlaini varētu salīdzināt Ķiršu dārza iemītnieku eksistenci –, gals ir viens. Sapnis līdzinās šovam, kurā režisors iesaista ASV elites pārstāvjus, turpretī Ķiršu dārzā uzmanības centrā ir nevis globālā skatuve un cilvēci mainoši notikumi, bet privātā telpa. Un Antons Čehovs, kurš savās lugās konfliktā licis nevis cilvēku ar savu taisnību pret cilvēku, bet cilvēku pret ikdienišķo dzīvi, ideāli der, lai rādītu eliti ārpus skatuves prožektoru un zibspuldžu gaismām. Jo tieši tur tiek pieņemti lēmumi.
PĒDĒJĀ LUGA
Ķiršu dārzs ir Antona Čehova pēdējā luga, tapusi 1903. gadā. 1904. gada 17. janvārī, dramaturga dzimšanas dienā, tā piedzīvo pirmizrādi Maskavas Dailes teātrī. Jūlijā Vācijas kūrortā slimais Čehovs mirst. 1905. gads Krievijas impērijā nāk ar revolūciju, mēģinājums gāzt cara valdību izdosies 1917. gadā.
Sižets par izputējušo muižu ar skaisto ķiršu dārzu ir personisks – Čehova tēvs parādu dēļ bijis spiests pārdot savu īpašumu Taganrogā. Čehovs apraksta Krieviju, kas stāv krustcelēs – krievu muižniecība izput, tā nav dzīvotspējīga, aristokrātu vietā nāk kapitālisti. Dramaturgs ir uzrakstījis diagnozi, no kuras katrs laikmets izvelk savu esenci, vērtējot tagadni un paredzot nākotni.
Kairiša humora izjūta vispār ir diezgan asa, bet Ķiršu dārzā viņš ir drūms satīriķis
Viestura Kairiša izrāde sākas, ieraugot skatuves centrā uzbūvēto milzu cilindru. Tam ir apmēram tā zilā krāsa, kāda ir arī plastmasas mucām. Savukārt asociācija ar mucu liek atcerēties divus frazeoloģismus. «Dzīvot kā mucā» nozīmē no pārējās sabiedrības daļas noslēgtu eksistenci, apzinātu vai uzspiestu izolēšanos, bet «mucā audzis, pa spundi barots» norāda uz neizglītotu cilvēku ar šauru redzesloku. Pirmais tiešā un pārnestā nozīmē attiecināms uz Kairiša rādīto sabiedrību, otrais – uz visu Krieviju, ja ieliekam šo «mucu» sociāli aktuālā kontekstā. Izrādes anotācijā teikts, ka tā ir par «krievu popkultūras lomu mūsdienu Krievijas katastrofā un tās pārstāvju atbildību visā notiekošajā». Režisora sabiedrotie idejas iedzīvināšanā ir scenogrāfe un kostīmu māksliniece Kristīne Jurjāne, komponists Timofejs Pastuhovs, horeogrāfe Anna Abalihina, gaismu mākslinieks Reinis Zalte.