
Tenesijs Viljamss šodienas teātrī
«Stikla zvērnīca» Jaunajā Rīgas teātrī un «Ilgu tramvajs» Latvijas Nacionālajā teātrī
Amerikāņu dramaturgu Tenesiju Viljamsu slavenu padarīja divas lugas. Ar nelielu pauzi tās iestudētas divos Rīgas teātros: Juris Rijnieks uzvedis Stikla zvērnīcu Jaunajā Rīgas teātrī, Pēteris Krilovs – Ilgu tramvaju Nacionālajā teātrī. Vai tā ir tikai nejaušība, vai tomēr mūsu laika diktēta likumsakarība, kas lika viņiem izvēlēties tieši šīs lugas? Ko un kā ar saviem Tenesija Viljamsa lugu iestudējumiem mums šodien vēlas pateikt režisori?
PIETUVOTIES AUTENTISKAM LASĪJUMAM
Pirmos panākumus Viljamsam atnesa 1944. gadā Čikāgā iestudētā Stikla zvērnīca. Sākumā neviens nezināja, kā to saprast, taču, pateicoties Chicago Tribune kritiķes Klaudijas Kesidijas recenzijām, kuras ļāva noprast, ka luga ir kaut kas jauns teātra pasaulē, biļetes uz izrādi kļuva par lielāko deficītu pilsētā. Viljamss gan uz pirmajiem panākumiem reaģēja diezgan rezervēti un izteicās, ka «rakstīšana ir nepārtraukta dzīšanās pakaļ ļoti izvairīgam medījumam, un to nekad īsti neizdodas notvert», tomēr šajā reizē, sev par pārsteigumu, viņam tas izdevās.
Lugas sižets ir ņemts no viņa agrīnā stāsta Meitenes portrets stiklā un balstīts uz autobiogrāfiskiem motīviem, kas dramaturģiski savērpti Toma Vingfīlda atmiņu stāstījumā. Uz skatuves to šodien var izspēlēt daudzos un dažādos veidos, un pamatā viss būs atkarīgs no tā, ko režisors vēlas akcentēt iestudējumā: vai nu psiholoģiski niansētu «rekviēmu nelaimīgām dzīvēm», vai kādu sevī fiksētu ideju, vai varbūt stāstnieka attieksmē iekrāsotu atskatu uz notikumiem ģimenē. Juris Rijnieks, pēc vairāk nekā ceturtdaļgadsimta atgriežoties uz paša dibinātā teātra skatuves, nosacīti ir izvēlējies trešo variantu un papildinājis to ar tiešām atsaucēm uz autora personību.
Izrāde sākas ar stāstnieka iznācienu, kas iepozētā manierē uz Mārtiņa Vilkārša skrupulozām detaļām piepildītās un atmosfēru ģenerējošās scenogrāfijas fona iepazīstina publiku ar lugas autoru Tenesiju Viljamsu. Tad Ritvars Logins kāpj uz skatuves, veikli iejūtas Toma tēlā un neuzkrītoši iesaistās ģimenes vakariņu ainā. Māte, Elitas Kļaviņas Amanda kā parasti nododas savām bezgalīgajām pamācībām un izpušķotajiem stāstiem par jaunības gadu pielūdzējiem, bet Toms to visu klausās, zobus sakodis. Mātes autoritatīvie norādījumi, ko un kā viņam vajadzētu šajā dzīvē darīt, raisa vienīgi dusmas un īgnumu, kas noved pie arvien dziļākiem konfliktiem un pieaugošas vēlmes pamest šo māju. To visu pagaidām vēl pieklusina viņa māsa Laura, ko spēlē Agate Krista. Ar viņu Toms izjūt dziļākas radnieciskās saites. Kopš tēva aiziešanas viņš ir vienīgais ģimenes apgādnieks, bet tādēļ Toms nebūt negrasās pakļauties mātes prasībām un savu dzīvi pavadīt apavu noliktavā, jo viņu interesē rakstniecība. Pienākuma nasta ar katru dienu kļūst arvien smagāka, Toms vēl kaut kā cenšas to noturēt uz saviem pleciem, pat palīdz mātei iepazīstināt Lauru ar potenciālu precinieku Džimu, kura lomā Toms Harjo, taču kritiskais punkts jau ir tuvu. Uz skatuves atainotās situācijas, kas mūs iepazīstina ar ģimenes attiecību vēsturi, notikumu virzību un asās vārdu apmaiņas ar māti, Ritvars Logins izspēlē, gan pārliecinoši iejūtoties Toma ādā, gan laiku pa laikam distancējoties no tēla, lai sniegtu komentārus no stāstnieka pozīcijām.
Laikā, kad Viljamss šo lugu uzrakstīja, tāda pieeja lomas uzbūvei bija jaunums, kas ļāva tēla skatuviskajā eksistencē kā adatā ievērt atsauces uz laikmeta aktualitātēm vai autora attieksmi pret atainoto un «padurstīt» skatītāju. Publika nezināja, ko īsti domāt par Toma un Vingfīldu ģimenes centieniem izdzīvot skarbajos Lielās depresijas laikos, bet asociatīvās bildītes ar citātiem uz ekrāna neļāva fokusēt uztveri viennozīmīgam skaidrojumam. Toreiz tā bija inovācija, kas sajūsmināja publiku, šodien tā vairs tāda nav, jo tamlīdzīgu izteiksmes līdzekļu lietojums teātrī sen ir kļuvis par ierastu paņēmienu un publikas uztvere mūsdienās ir daudz lokanāka un adaptīvāka.