
Turpinājumā būs brīvība
Izrādes par padomju laiku jauno mākslinieku versijās
Pagātnei, sevišķi tai, kura atrodas ārpus personiskās pieredzes telpas, ir tendence izplūst. Šodien studentiem mēdz būt dziļi vienalga, vai Denī Didro ir dzīvojis 18., 19. vai 20. gadsimtā. Kaut kad ļoti sen. Šajā «ļoti sen» kategorijā pamazām ieslīd ne tikai tas periods, ko apzīmējam ar vārdkopu «padomju pagātne», bet arī pagājušā gadsimta 90. gadi jeb Trešā atmoda, kas vainagojās ar Latvijas neatkarības atgūšanu. Tieši uz šo laika nogriezni attiecas Teātra Vēstneša iezīmētie aplūkojamie objekti: divas Jāņa Znotiņa Valmieras teātrī iestudētas izrādes – Ances Muižnieces Mēs, roks, sekss un PSRS (2022) un Gunāra Priedes Trīspadsmitā ar Muižnieces konsultatīvi aktualizējošu pieskārienu un nosaukumu Četri balti krekli (2025), kā arī Elmāra Seņkova veidots Artūra Dīča lugas Baltijas teļš (2025) uzvedums Liepājas teātrī. Pirmā no minētajām izrādēm tematiski koncentrējas uz sabiedrības dzīves raksturojumu un padomju režīma vispārējiem principiem, otra tuvplānā skata mākslas un mākslinieka likteni padomju apstākļos, bet trešā pēta grubuļaino šuvi starp veco un jauno dzīvi 90. gados.
Pagātni, kā zināms, atkārtot nav iespējams. Teātrī ikviens mēģinājums radīt tiešas klātbūtnes efektu būs apšaubāms, vēl jo vairāk tad, ja ir runa par relatīvi neseniem vēstures notikumiem, kuri turpina dzīvot kolektīvajā un individuālajā atmiņā. Taču par pagātni ir iespējams radīt stāstu. Jāatceras gan, ka stāsts vienmēr būs subjektīvs. Tātad uz skatuves redzamajam nevis jāatbilst realitātei, bet jārada priekšstats par subjektīvo izjūtu, kādu šī realitāte raisījusi. Savukārt subjektīvo izjūtu mākslā ļauj parādīt vienīgi forma. Paņēmieni droši vien var būt dažādi, bet vispirms prātā nāk divi risinājumi. Metaforiskais, kas atklāj nevis parādības burtu, bet garu, – hrestomātisks piemērs ir Ježija Grotovska izrāde Akropole (1962), kur Aušvicas koncentrācijas nometne vizualizēta kā lūžņu kaudze, kurai pielīdzināti arī cilvēki. Vēstījošais, kas notikumus, faktus un cilvēkus uzlūko distancēti, nerādot darbībā, bet caur stāstījuma prizmu, ko savā episkā teātra modelī praktizēja Bertolts Brehts. Visu trīs apspriežamo izrāžu veidotāji pārsvarā gājuši otro ceļu, lielākā vai mazākā mērā izmantojot vēstījošas tehnikas lai radītu savu, šodienas realitātes iedvesmotu versiju par pagātni.
NE TIKAI ĪSAIS KURSS LPSR VĒSTURĒ
Izrādi Mēs, roks, sekss un PSRS tik novēloti iztirzāt liekas gandrīz vai nepieklājīgi. 2022. gada Spēlmaņu naktī tā nominēta četrās pozīcijās (gada izrāde bērniem un pusaudžiem, aktieris pirmā plāna lomā – Eduards Johansons, aktieris otrā plāna lomā – Kārlis Freimanis un jaundarbs dramaturģijā – Ance Muižniece) un saņēmusi skatītāju simpātiju balvu kā gada izrāde.
Dramaturģes Ances Muižnieces stāsts savērpjas ap daudzkārt apcerētu un Jura Podnieka filmā Vai viegli būt jaunam? (1986) dokumentētu notikumu – Jura Kulakova vadītās rokgrupas Pērkons 1985. gada koncertu Ogrē. Koncerts toreiz uzrāva kājās sociālisma ideālu garā dresētos padomju jauniešus un piešķīla dzirksteli viņu dumpības garam, kas mājupceļā izlauzās stihiskā vilciena demolēšanā. Drošības iestādes to notaksēja par huligānismu un sarīkoja paraugprāvu, bet Pērkona darbība uz laiku tika aizliegta.
Valmieras teātra izrādē «pērkonieši» ir uz skatuves. Tie paši, kas toreiz, tikai nosirmojuši, grumbu izvagotām sejām un bez sava līdera Jura Kulakova. Bet fakts, ka viņi toreiz bija tur un šodien ir te, met tiltu no pagātnes uz tagadni un kalpo kā īstuma garants un nākotnes ceļa rādītājs. Tieši tāpēc, šķiet, publika joprojām tik ļoti pavelkas uz atsaukšanos labi zināmajām dziesmām.
Šā gada 5. maijā valmierieši ar izrādi viesojās Rīgā. Dailes teātra Lielā zāle bija izpārdota, un finālā, kad Pērkons spēlēja Dienišķo dziesmu, radās sajūta, ka izrāde nekad nebeigsies, jo publika, kājās piecēlusies, draudzīgi dziedāja līdzi: «Es aizeju pie nabagiem un grūžu viņu kārās mutēs vien savu dziesmu dienišķo…»