Grāmatas 2024

Teātra Vēstnesis – 2024 IV

Valentīna Freimane. Antigones likums. Rīga: biedrība theroom, 2024

2024. gada pirmajā pusē pie lasītājiem nonāca kino un teātra zinātnieces Valentīnas Freimanes (1922–2018) atmiņu grāmata Antigones likums, kas ir turpinājums autores 2010. gadā tapušajai grāmatai Ardievu, Atlantīda! Šis darbs izseko Freimanes dzīvei pēc Otrā pasaules kara. Jolanta Treile, turpinot pirmās grāmatas formu, atmiņu stāstus sakārtojusi nodaļās, kas atbilst Valentīnas Freimanes dažādajām dzīvēm. Nodaļa Trešā dzī­ve stāsta par laiku, kad nacisti pametuši Rīgu, PSRS otrreizēji okupējusi Latviju un Freimane, atstājusi slēptuvi, cenšas atgriezties normālā dzī­vē. Ceturtajā dzīvē autore reflektē par savu darbī­bas laiku Liepājā, tā ir liecība par to, ko nozīmēja strādāt LPSR presē. Nodaļa Piektā dzīve, raugo­ties no teātra un kino viedokļa, ir viena no aiz­raujošākajām, jo tajā Freimane sīki un precīzi ap­raksta gan savu darbu Dailes teātrī, gan savu le­ģendāro kinolektoriju. Sestā un Septītā dzīve iz­seko autores gaitām pēc neatkarības atjaunoša­nas, pārdomām par savu identitāti 21. gadsimtā.

Gunārs Bībers. Astoņas lekcijas par drāmu, traģē­diju un komēdiju, Ibsenu un Brehtu. Rīga: Neputns, 2024

Izdevniecības Neputns izdotajā grāmatā apvie­notas astoņas dažādas Gunāra Bībera lekcijas, kas tapušas kursam Drāmas teorija 2000. gada pirmajā mācību semestrī Latvijas Kultūras aka­dēmijā. Izsekojot šīm lekcijām, iespējams gūt ie­skatu dramaturģijas pamatos, lūkoties uz atšķirī­bām starp scenāriju un lugu, plašāk iepazīt Ber­tolta Brehta un Henrika Ibsena daiļradi. Tā kā šie ir lekciju atšifrējumi, ir iespējams lasīt arī profe­sora Bībera sarunas ar studentiem.

Profesora Bībera lekcijas sniedz plašu kon­tekstu. Piemēram, 3. lekcijā Traģiskais un traģē­dija bez antīkās pasaules lugu apskata profesors runā arī par traģiskā varoņa pasaules redzējumu dažādos laikmetos. Arī šo lekciju lasīšanas un ie­pazīšanas gaitā gribas konspektēt, atzīmēt un komentēt. Pat ja lekcijas ir veidotas pirms 24 ga­diem, tās joprojām aicina uz sarunu un ir abso­lūti nepieciešama lasāmviela ikvienam skatuves mākslu interesentam, studentam, praktiķim un entuziastam.

Rīgas Cirks. Ieskaņa. 1888–1957 (Sast. Māra Pāvula, Elvīra Avota). Rīga: Latvijas Mediji, 2024

2024. gada sākumā durvis vēra atjaunotā Rīgas Cirka ēka, un paralēli iznāca grāmata par cirka vēsturi. Grāmatas autores Māra Pāvula, Elvīra Avota, Lauma Vītola, Linda Kusiņa-Šulce un Re­nāte Saulīte aplūko Rīgas cirka vēstures dažādās lappuses, atklāj mākslinieku biogrāfijas, triku ap­rakstus un priekšnesumu tapšanu un kontek­stus. Autores raksta par cirka kā mākslas veida sociālo un politisko nozīmi Latvijā 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta pirmajā pusē. Dažādās grāmatas nodaļas ilustrē krāšņs vizuālais mate­riāls – no cirka arēnas un ēkas tapšanas skicēm līdz mākslinieku portretiem un viņu trikiem, kas fiksēti to rādīšanas brīdī. Teksta un attēlu simbio­zē lasītāju acu priekšā atdzīvojas dažādie Rīgas cirka stāsti.

Spriedzes lauki. Skatu­ves mākslas tulkojumu antoloģija. (Sast. Dārta Ceriņa, Evarts Meln­alksnis). Rīga: Ne­putns, 2024

Spriedzes lauki varētu būt viena no nozīmī­gākajām teātra teori­jas grāmatām, kas iz­nākušas šajā gadsim­tā. Beidzot iespējams turēt rokās grāmatu, kurā latviešu valodā apko­poti vairāki 20. gadsimta nogales un 21. gadsimta sākuma svarīgākie teātra teorijas raksti. Grāma­tas dažādās nodaļas aptver un nosedz ļoti plašu skatuves mākslas jautājumu loku: Teātra estētika un paradigmu maiņas, Dramaturģija un drama­turģēšana, Emancipācija un tās formas, Varas struktūras teātrī un institucionālā kritika, Māks­linieciskajā pētniecībā balstīta jaunrade.

Grāmatā publicētie tulkojumi ir svarīgs solis, lai raisītu arvien plašākas diskusijas par laikmetī­go skatuves mākslu Latvijā. Sākot ar to, kādu no­zīmi radošajā procesā ieņem dažādas institūci­jas, līdz pat veidam, kā mums domāt par dažādu formu skatuves mākslu analīzi. Antoloģija var kalpot par pamatu, lai kādu dienu taptu šāds pats sējums ar Latvijas teātra teorētiķu, pētnieku un praktiķu esejām. Ļoti nozīmīga grāmatas sa­daļa ir jēdzienu glosārijs, kurā apkopoti dažādi skatuves mākslas termini, kuru tulkojumi pēdējo gadu laikā raisījuši diskusijas.

Zaiga Gaile, Anita Vanaga, Pēteris Ban­kovskis. Māja ar sešiem gulbjiem, Zaigas Gailes birojs, 2024

Grāmata Māja ar se­šiem gulbjiem ir sim­bolisks noslēgums septiņus gadus ilguša­jam Jaunā Rīgas teātra ēkas atjaunošanas procesam. Darbs vei­do arī dialogu ar JRT izdoto darbu Kā lēna un mierīga upe ir atgriešanās, kurā par ēkas auru un tās nozīmi reflektē paši teātra iemītnieki.

Valda Vidzemniece. Modernā deja Latvijā 20. gadsimta pirmajā pusē. Rīga: Zinātne, 2024

Apgāds Zinātne turpina izdot grāmatas, kuras aplūko nozīmīgu tēmu Latvijas skatuves ainavas kontekstā – deju un kustību. Valdas Vi­dzemnieces darbs Mo­dernā deja Latvijā 20. gadsimta pirmajā pu­sē varētu būt dialogā ar izdevniecībā pagā­jušajā gadā izdoto Ri­tas Lūriņas monogrā­fiju Latviešu moder­nisma teātris un žests.

Vidzemnieces grā­matu veido astoņas izsmeļošas nodaļas, kas uz moderno deju lūkojas pasaules norišu kontekstā. Autore plaši aplūko, kā attīstījušās dažādas deju skolas, studijas un kāda bijusi horeogrāfu, dejotāju un pedagogu ie­tekme uz šī mākslas veida attīstību.

Kā lēna un mierīga upe ir atgriešanās. Vienpa­dsmit stāsti par teātra dzimšanu un dzīvi. Rīga: Jaunais Rīgas teātris, 2024.

Grāmata ir brīnišķīga, jo nesaķemmēta, kat­ram no 11 rakstītājiem ir savs veids, kā rakstīt par aizgājušajiem ga­diem un reiz satiktiem cilvēkiem, arī par sevi – to, kura vairs nav, kurš ir mainījies. Apceļojot pasauli, izpētot cilvēka psi­hes dzīles, izbaudot slavas mirkļus un zaudēju­ma rūgtumu. Šai ziņā vienreizējs ir Kaspara Zno­tiņa rakstījums. Vilis Daudziņš ir dižs stāstnieks, kaut pēdējos gados pieķēries zīmēšanai, tomēr viņa humors rakstzīmēs ir ne mazāk liels. Savu plašo, silto sirdi pavēris Andris Keišs, visiem pal­dies grib pateikt Sandra Kļaviņa, un tā varētu tur­pināt par katru no autoriem. Tomēr, ja garā zie­mas vakarā gribas kārtīgi izsmieties, liekot lietā iztēli, rekomendējamas Elīnas Adamaites piezī­mes par pasaules ceļos piedzīvoto. Grāmatas sā­kumā ir Alvja Hermaņa izvērsts stāstījums par to, kā dzima teātris. Tas kalpos nākamajām paau­dzēm, kas nebija klāt pie pašiem pirmsākumiem. Tam palīdz arī plašais fotogrāfiju klāsts.

M.P. Nunna. Galvenajā lomā Arnis Līcītis. Rīga: Jumava, 2024

M.P. Nunna ir piere­dzējušās radio režiso­res Diānas Sproģes pseidonīms. Viņa 90. gadu sākumā populā­ro kino un teātra ak­tieri Arni Līcīti (1946–2022) bija noskatījusi savam diplomdarbam Radioteātrī, sadarbība turpinājās un starp abiem izveidojusies īpaša cilvēciskā saikne, kurai pateicoties varēja tapt šī grāmata.

Lielu daļu grāmatas teksta veido autores sa­runas, kuras grāmatas rakstīšanas nolūkā noti­kušas aktiera pēdējā, 2021. gada vasarā.

Arnis Līcītis ir Drāmas teātra aktiera Alfrēda Videnieka un Operetes teātra aktrises Helgas Lī­cītes dēls. Popularitāti, jo īpaši ārpus Latvijas, viņš iemantoja, pateicoties kino. Arnis Līcītis bija ļoti pieprasīts aktieris Padomju Savienībā un pēc tās sabrukuma turpināja filmēties postpadomju valstīs. Tomēr popularitāte nav devusi pārliecību par saviem spēkiem, liekot visu mūžu mocīties ar kompleksiem. Par aktieri stāsta arī viņam tuvie cilvēki, draugi un kolēģi, atklājot Arņa Līcīša dzī­ves krāsainās lappuses.

Tatjana Žagare-Vītiņa. Brāļi Žagari. Rīga: Dienas Grāmata, 2024

Brāļi Žagari Latvijas kultūrtelpā ir labi zi­nāmas personības, par kurām grāmatu sarakstījusi Jura Žaga­ra bijusī sieva un divu dēlu māte Tatjana Ža­gare-Vītiņa. Kopīgā un gandrīz divdesmit ga­du ilgā pagātne ir sta­bils pamatakmens, uz kura būvēta grāmatas mā­ja. Un pamatos ir saknes, vienas dzimtas stāsts ar vēstures griežos maltiem likteņiem. Saknēm pie­der arī skolas laiks, kas veidojis personības un brāļiem devis draugus un nākamos kolēģus. Au­tores stāstā būtiska nozīme ir sociālajai realitātei – gan padomju laiku pieticībai, gan 90. gadu juku laikiem un to atstātajiem nospiedumiem brāļu dzīvēs. Stāsts par Andreju Žagaru līdz ar viņa nā­vi ir pabeigts. Ar iejūtīgu un arī distancētu skatu no malas autore raugās uz viņa restorānu impē­rijas spožumu un norietu, tāpat laiku Latvijas Nacionālās operas vadītāja amatā. Stāsts par Juri Žagaru ir atvērts, grāmatā izsekots viņa daudz­pusīgajam darbības laukam, kas apliecina īpašo brāļiem Žagariem piemītošo enerģiju.

Kaspars Pūce. Spīt­nieks no Gaiziņa pakājes. Rīga: Vesta LK, 2024

Kaspara Pūces jaunā grāmata ir jau trešā aktiera sarakstītā – Pū­cesbērna patiesie pie­dzīvojumi Padomijā (2013) bija viņa bērnī­bas atmiņas, bet Ko lai dara, tādi laiki (2015) atklāja aktiera piedzīvojumus Dailes un Leļļu teātrī, kā arī Rīgas Kinostudijā.

Spītnieks no Gaiziņa pakājes stāsta par Kaspara Pūces tēva, kino un teātra režisora Vol­demāra Pūces dzīvi. Pūces ir Latvijā labi zināma mākslinieku dinastija. Voldemāram un Dailai Pū­cēm ir trīs bērni: dēli Kaspars un komponists Valts – čellists un grupas DaGamba mūziķis Val­ters ir viņa dēls –, kā arī meita Dace Pūce – čellis­te un jauno mūziķu audzinātāja.

Voldemārs Pūce bija teātra un kino režisors, pirmās Rīgas Kinostudijas mākslas filmas Kau­gurieši (1941) režisors un scenārija autors. Viņa dēls Kaspars grāmatā stāsta gan par tēva ceļu līdz profesionālajai mākslai, gan atklāj izsūtījuma ga­dos Vorkutā piedzīvoto, jo 1949. gadā Voldemārs Pūce tika apsūdzēts par spiegošanu, notiesāts par «dzimtenes nodevību» un bija spiests doties uz stingrā režīma nometni. Uz Sibīriju nācās do­ties arī sievai un dēlam Kasparam. Dēls šajā grā­matā stāsta arī par citiem tēva talantiem un pras­mi izdzīvot bezcerīgos apstākļos.

Sagatavoja Didzis Ruicēns, Līvija Pildere, Ieva Struka

Žurnāli