Olgas Krūmiņas atveidotā mājas saimniece izlej uz klavierēm kandžu, uzrauj sērkociņu un aizdedzina. Liesmām pieņemoties spēkā, sāk dziedāt: «Veco ratiņ, cik jauki gan būtu senā jaunībā atgriezties vēl!» Skats no Rolanda Kalniņa filmas «Es visu atceros, Ričard!» jeb «Akmens un šķembas»
Olgas Krūmiņas atveidotā mājas saimniece izlej uz klavierēm kandžu, uzrauj sērkociņu un aizdedzina. Liesmām pieņemoties spēkā, sāk dziedāt: «Veco ratiņ, cik jauki gan būtu senā jaunībā atgriezties vēl!» Skats no Rolanda Kalniņa filmas «Es visu atceros, Ričard!» jeb «Akmens un šķembas»

Personības burvība

Aktrisei Olgai Krūmiņai – 115

Rolanda Kalniņa filmas Es visu atceros, Ričard! jeb Akmens un šķembas (1966) 59. minūtē ir spilgti dramatiska aina. Pēc leģionāru traģiskas «nolemtī­bas ballītes» Olgas Krūmiņas atveidotā mājas saimniece, skanot Zdeneka Fibiha Poēmai, izlej uz klavierēm kandžu, uzrauj sērkociņu un aizdedzina. Lies­mām pieņemoties spēkā, sāk dziedāt: «Veco ratiņ, cik jauki gan būtu senā jaunībā atgriezties vēl!» Un Olgas Krūmiņas varone rezignēti uzsauc pia­nistam: «Nu, spēlē!»

Šī epizode man vienmēr vispirms asociējas ar lielisko aktrisi Olgu Krūmiņu (1909–1992), kura savu radošo darbību teātrī aprāva ļoti agri, 52 mūža gados.

Pēc Gunāra Priedes scenārija veidotajā Gu­nāra Pieša filmā Kārkli pelēkie zied (1961) bija at­tēlota tā laika teātra vide, un Olga Krūmiņa, at­veidojot ansambļa aktrisi, galvenajam varonim Mežmalim, ko spēlēja Eduards Pāvuls, nosodoši un draudzīgi draudīgi saka: «Ka nav vēl jāpāriet atpakaļ skatuves strādniekos.» Precīza laikmeta zīme – Olgas Krūmiņas atveidotās varones veido­lā, attieksmē un reālā aktrises dzīves situācijā.

Olgas Krūmiņas lomu radītās epizodes šajās un vēl citās filmās spilgti liecina par aktrisi, mākslinieci – personību! Padomju laiku ideoloģijai pakļautajā Adas Neretnieces filmā Hi­pokrāta zvērests (1965) aktrise atveidoja medicī­nas māsu. Laikrakstā Rīgas Balss viņa atzina: «Lai gan loma nav liela, taču raksturs ir ļoti intere­sants. Man gribējās parādīt sievieti, kas nemaz nedomā par sevi. Tā ir iegrimusi darbā, ļoti inte­resējas par mākslu, bet par sevi tai nav laika do­māt. Kā tas izdevies, par to lai spriež skatītājs.»[1]

Olga Krūmiņa kā aktrise gan vienmēr domāja arī par sevi, par savām spējām un profesionalitā­ti, varbūt tāpēc tik agri aizgāja no teātra, jo ap­jauta un redzēja, ka viņas talants netiek adekvāti novērtēts.

Žurnāli