Viņa pasaule teātra teritorijā
Viestura Kairiša portrets
Rakstīt par Viesturu Kairišu ir reizē sarežģīti un viegli.
Sarežģīti, jo Kairišs savos darbos risina lielos esības noslēpumus un mēģina rakties līdz lietu pirmsākumam. Viņa izrādes ne vienmēr un ne uzreiz atveras, bet par tām ir interesanti domāt.
Viegli, jo es Viesturu zināju, pirms viņa vārdu iepazina teātra publika. Mēs dažus gadus kopā mācījāmies pie Silvijas Radzobes teātra kritiku. Iepazinām teātra procesu, mācījāmies to saprast un vērtēt. Pirmā profesionālā saikne ar teātri (cik nu vispār profesionāls var būt pirmā kursa students) Viesturam bija kā recenzentam, vērtējot 1992. gadā Dailes teātra izrādi Velna kalpi avīzē Latvijas Jaunatne. Latviešu teātrim noteikti ir paveicies, ka Viesturs kļuva nevis par kritiķi, bet par režisoru, jo viņa nesaudzīgā ironija un tiešums, kas nereti robežojas ar kategoriskumu, visdrīzāk būtu iznīcinājis ne vienu vien skatuves mākslinieku. Toties šie pirmie studiju gadi deva iespēju un nepieciešamību daudz skatīties izrādes. Silvija Radzobe mūs burtiski baroja ar teātri – ik vakaru pa jaunai izrādei. Šāds pārsātinājums rada vai nu atgrūšanu, vai arī atkarību. Taču tas arī veido skaidru priekšstatu par 90. gadu sākuma teātra iespējām un piedāvājumu. Sākot radošo karjeru, Kairišam bija konkrēts viedoklis, kādām tradīcijām viņš negribētu sekot un ko negribētu darīt. Nepieciešamība pārzināt teātra procesu Viesturam ir saglabājusies joprojām. Viņš ir viens no nedaudziem režisoriem, ko regulāri var redzēt citu kolēģu izrādēs. Turklāt jaunie mākslinieki viņu interesē daudz vairāk nekā pieredzējušie meistari.
MĀCEKLIS
Neierastais mācību ceļa sākums tikpat neierasti turpinājās. Viesturs Kairišs pārvācās uz dzīvi Daugavpilī, kur tobrīd studēja topošie Daugavpils teātra aktieri, un kļuva par Pētera Krilova mācekli. Patiesībā tajā laikā nebija uzņemšanas režijas kursā. Latvijas Kultūras akadēmija vēl tikai tapa, un Kairišs mācījās amatu. Vēlāk viņam nebija laika gaidīt teātra režisoru uzņemšanu, tādēļ mācījās par kino režisoru. Atslēgas vārds visā šajā stāstā ir «māceklis». Lai arī Viesturam ir kārtīgs augstskolas diploms (1997. gadā viņš absolvēja Latvijas Kultūras akadēmijas Ekrāna un teātra mākslas nodaļu, ieguvis teātra un kino režisora specialitāti), viņš savās pirmajās intervijās ir atzinis, ka jūtas kā autodidakts. Vērtējot Kultūras akadēmijas pirmo režisoru izlaidumu, Radzobe sarunā ar Normundu Naumani izsakās vēl skarbāk: «Rodas jautājums, vai pēc kāda laika nebūs jākonstatē, ka arī šī neapšaubāmi apdāvinātā, oriģināli domāt spējīgā, zinātkārā paaudze ir iesēdusies grāvī un tiek aizkavēta tās attīstība, tāpēc, ka nav labas skolas, pilnīgi profesionāla, stabila pamata.»[1] Tīri intuitīvi vai arī sekojot savi dabai un vēlmei aizrakties līdz zināšanu kodolam, Kairišs turpina mācīties amatu. 1998. gadā pēc dalības režisora Roberta Sturuā meistardarbnīcā «Hamlets» bez Hamleta, Viesturs saka: «Sturuā ir tā noslēpuma atslēdziņa. Viņš tur to un nemaz tā nedod. Tas tiešām skan kā pasakā, bet tu jau arī teātrī strādā pēc tādiem pasakas noteikumiem. Es tur drusku biju klāt, kaut ko drusku papurināju, drusku dabūju, bet Vecais jau visu neizstāstīja. Ko gan viņš būtu izstāstījis? Tur jau nav ko stāstīt. Tādas tikšanās rada vēl vienu, daudz skarbāku apliecinājumu tam, ka ir nozīme strādāt teātrī, meklēt to zelta atslēdziņu – teātra noslēpumu.»[2]
Kairiša mācekļa nervs, kas pirmajos darba gados izpaudās kā «ēšana un rīšana iekšā visu, ko vien var dabūt, lai zinātu, ko pēc tam atmest»[3], ir saglabājies joprojām. Arī šobrīd, būdams Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs, viņš nekautrējas atzīt, ka grib «līdzināties cilvēkiem, kurus vēlos aicināt pie mums, kuri kaut kādā ziņā mani varētu pārsteigt, un man nav kauns un kompleksi no viņiem mācīties».[4]
Vispār lasīt Kairiša intervijas (un šo gadu laikā viņš ir sarunājis visai daudz) ir bezgala interesanti. Apbrīnojami, ka, runājot «kā pa celmiem», maldoties starp nepabeigtiem teikumiem un iestarpinātām domām, Viesturs ļoti konsekventi ir spējis noformulēt savu ceļu mākslā. Viņa portretu varētu salikt arī tikai no paša sacītā. Pat apzinoties, ka režisoru teiktajam nevar ticēt un patiesie viņu radošā ceļa atskaites punkti ir darbi, Viestura teiktajam gribas pieķerties – gan tāpēc, ka brīžiem labi formulēts, gan tāpēc, ka patīkami uzklausīt kādu, kas nemitīgi aicina domāt lielos mērogos. No pārliekas ieslīgšanas filozofēšanā Viesturu glābj pašironija. Tomēr izaicinājuma – gan sev, gan apkārtējiem – viņam nekad nav trūcis.
FAKTI, KAS NEKO NEPIERĀDA, BET TOMĒR PARĀDA
Kairišs, Gatis Šmits un Dž. Dž. Džilindžers 90. gadu vidū nevis kautri ienāca teātra vidē, bet burtiski atspēra durvis ar kāju. Viņi bija jauni, ambiciozi un gribēja sevi apliecināt. Tādēļ visi kopā izveidoja režisoru apvienību Nepanesamā teātra artelis. Bez kopējas ideoloģiskas platformas, bet vienoti vēlmē strādāt, radīt troksni un tikt pamanītiem. Savu mērķi viņi sasniedza ļoti strauji, un jau otrās sezonas sākumā Arteļa režisori bija tikuši pie darba «lielajos» teātros – Kairišs un Šmits JRT, bet Džilindžers – Dailē. Līdz ar to Arteļa otrā sezona pēc būtības nemaz nesākās, jo sākās tā dalībnieku patstāvīgās režijas ceļš. Vienīgā ilglaicīgā apvienības mākslinieciskā «aste» bija Viestura Kairiša izrādes Tunelis nonākšana JRT repertuārā.
Šis sīkais biogrāfiskais fakts labi parāda visu trīs jauno režisoru raksturu un ambīcijas – nevis kautri gaidīt, kad kāds pamanīs un piedāvās darbu, bet pašiem atrast naudu un telpas un strādāt. Turklāt sarunāt nevis marginālas, pielāgotas telpas, bet Dailes teātra Kamerzāli. Šis, iespējams, ir viens no ātrākajiem pašapliecināšanās un izlaušanās ceļiem teātra vēsturē.
Lai arī Viesturs, kā viņš pats to intervijās nereti apgalvo, ir gargabalnieks, viņa uzņemtais skrējiena temps drīzāk atbilst sprintam. Nepilnos trīsdesmit radošā darba gados Kairišs ir iestudējis 32 teātra izrādes, režisējis desmit operu iestudējumus (tajā skaitā trīs no četrām Nībelunga gredzena cikla izrādēm) Latvijā un trīs Vācijas opernamos un uzņēmis 15 filmas (gan dokumentālajā, gan spēlfilmu žanrā). Lai mazliet atvieglotu sev dzīvi, Viestura Kairiša darbu analīzē es palikšu tikai teātra robežās.
Visi viņa darbi ir uztverami kā veselums, kurā «ir svarīga gan mana pirmā izrāde, gan pēdējā, gan sliktā, gan labā – jo tā ir vienota pasaule, kuru es gribu radīt teātra teritorijā.» Tāds viņa teiktais reiz bija lasāms JRT mājaslapā. Uzlūkojot paveikto, Kairiša daiļrade šķeļas divās lielās daļās, kuras gluži kā kalnu grēda šķir Vāgnera operu iestudējumu pieredze, kas maina gan izrāžu saturu, gan estētiku. Pirmajā pusē ietilpst JRT un Unitied Intimacy iestudējumi, bet otrā – Nacionālajā teātrī, Dailē un Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī tapušās izrādes.
PASAULE, KAS NAV PLAKANA
Viesturs Kairišs teātrī ienāk ar savu ļoti izteiktu patību un visai skaidru viedokli, kāds teātris viņam nepatīk. Viņu nesasista «latviešu bālais miers»[5] un ciešā saķere ar sadzīves reālismu, kas nosaka nepieciešamību «ne tikai ar abām kājām stāvēt uz zemes, bet vēl ar garo govs mietu piesist sevi pie zemes tā, lai tas miets ielīstu zemē».[6] Vairāk par skaidri redzamo un vārdos nosaukto Kairišu allaž ir nodarbinājusi teātra metafiziskā daba, iracionālie impulsi un cilvēka esības noslēpumi. Jau Nepanesamā teātra arteļa laikā tapušajās izrādēs – Aleksandra Puškina Akmens viesis un Ernesto Sabato Tunelis –, bet jo īpaši JRT periodā iestudētajos darbos Kairišs meklē ceļus, kā materializēt cilvēku neizskaidrojamo domu un izjūtu pasauli, kā padarīt to telpisku, vizuālu un vielisku.
Iesākumā viņš izvēlas darbus, kur iracionālais un mītiskais ir iekodēts pašā stāsta struktūrā
Iesākumā viņš izvēlas darbus, kur iracionālais un mītiskais ir iekodēts pašā stāsta struktūrā. Šim mērķim labi kalpo Mirča Eliade, autors, kas Nobela prēmiju ieguvis par sakrālās telpas pētījumiem, bet plašāku slavu – ar mistiskās un noslēpumainās pasaules piesātinātiem romāniem. Eliades darbos viss sākas gluži ikdienišķi, līdz ierodas kāds personāžs un pasaule nemanāmi pārvēršas. Izrādē Čūska jautrai kompānijai, kas dodas uz klosteri atpūsties, pa ceļam pievienojas apburošs jauneklis un ierosina naksnīgā mežā spēlēt neizprotamu spēli. Jaunavā Kristīnā muižā nejauši ieklīst kāds mākslinieks, kurā iemīlas ne tikai Mosku ģimenes meitas, bet arī vampīrjaunava Kristīna. Sākotnēji reālie stāsti negaidot pāraug groteskās mistērijās ar liktenīgu un kaislīgu mīlestību, humoru, traģismu un šausmām.
Viesturs Kairišs izrādes telpu būvē pēc līdzīgiem principiem: reālo un konkrēto savienojot ar pārlaicīgo, tāpat kā aktierspēlē reālismu un psiholoģiju saslēdzot ar grotesku, izkāpinājumu un deformāciju. Ļoti konkrētas, ikdienišķas norises tiek izpildītas pārspīlēti un dīvaini. «Andra Keiša ģenerālis kustas ar tādu grāciju, kāda varētu piemist skrūvei ar norautu vītni, laipni pabīdīdams savu gurnu, lai Tamāras Soboļevas mājasmātei būtu kur atspiesties. Citkārt cilvēki uz skatuves ir izsmalcināti kā jūgendstila vinjetes,»[7] izrādes Čūska aktierus raksturo Edīte Tišheizere. Aktieru negaidīti dīvainās izpausmes, izkāpinātā runas maniere, vienādošanās un sadalīšanās jauc realitātes robežas. Skatītāji Kairiša izrādēs nevar pat droši paļauties uz nule redzēto, jo tas drīz var pārvērsties savā pretmetā kā Kaspara Zontiņa un Andra Keiša Advokāti izrādē Margarēta – it kā ir viens, bet tomēr divi.
«Ja uz skatuves notiek tikai tas, ko tu redzi, un tas nozīmē tieši to, ko tu redzi. Tas man nav interesanti. Tikko tur notiek tas, ko tu redzi, bet tu no tā saproti arī pavisam ko citu, tad sākas teātris.»[8] Lai skatītāji justos pilnībā apburti, Kairiša izrādes mērķtiecīgi iedarbojas uz cilvēku maņām. Tādēļ svarīga loma koptēlā ir izrādes vizualitātei un muzikālajai partitūrai.
TELPA
Ieva Jurjāne, kas īpaši sākuma gados ir viena no Viestura komandas atslēgas cilvēkiem, rada vizuāli spilgtas, jutekliskas un mākslinieciski iedarbīgas skatuves telpas. Kopā ar gaismu tās ne tikai veido izrādes atmosfēru, bet arī piespēlē aktieriem, nereti dodot kodu izrādes atslēgšanai. Vai tas būtu zaļais liānu mežs, kas sasaista cilvēkus izrādē Čūska, vai žogi, kuriem, lai sekotu savai sirdij, kā prāta uzceltiem šķēršļiem lec pāri JRT aktieri Skroderdienās Silmačos, vai Elsinoras pils sienas Čehova teātrī, kuras sāk asiņot krietni pirms pašiem asiņainajiem notikumiem Hamletā. Analizējot izrādes tapšanas procesu, Viesturs uzsver, ka viņam «ir ļoti augstas prasības pret vizuālo kvalitāti, pret mizanscēnu. Ja man ir sajūta, ka aktierim ir jāstāv konkrētā vietā un no turienes jāskatās uz partneri, tad tam ir dziļāka doma. Ja es neko nejūtu, man ir vienalga, kur viņš stāv... Bet vizuālās prasības nekādā ziņā neatceļ prasības pret tēla psiholoģiju.»[9]
Jautājums par aktiera novietojumu telpā īpaši aktuāls kļūst laikā, kad Kairiša izrāžu vizualitāti veido Krista un Reinis Dzudzilo, kuru radītā vide allaž ir konceptuāla un jēgu nesoša. Sadarbībā ar Dzudzilo top trīs svarīgi Kairiša iestudējumi Nacionālajā teātrī – Raiņa Uguns un nakts, Henrika Ibsena Pērs Gints un Oskara Vailda Salome. Ievas Jurjānes scenogrāfijas spēlējas ar krāsu, gaismu un faktūru, radot aktierim telpu, ko apdzīvot un piepildīt ar emocijām, bet Dzudzilo radītā telpa ir vēstījums pats par sevi. Jēgu nesošs ir aktieru izvietojums telpā, to savstarpējais izkārtojums un ainas kompozīcija. Tam, vai aktieri spēlē labi vai slikti, nav pat izšķirošas nozīmes, jo mizanscēnas pamatjēga ir skaidri nolasāma. Piemēram, Pēra Ginta fināla ainā, «kad zāles un skatuves melnajā tumsā no priekšplāna uz dibenplānu pārvietojas izgaismota telpa ar mūžam jaunās (nevis aklās un novecojušās) Solveigas klēpī dusošo veco, mirstošo Pēru, kura ķermenisko veidolu no Ulda Anžes pārņēmis kādreizējais dejotājs Andris Vītiņš»[10], var saskatīt visai tiešas asociācijas ar Mikelandželo Pietá – Dievmāti un viņas rokās dusošo Jēzu. Vai arī Ozes nāves skatā, kad Pērs nevis paceļ māti uz dzirnavu jumta, kā to iecerējis Ibsens, bet iestumj viņu zem skatuves, tā iebīdot savā zemapziņā. Lasīt zīmes un meklēt kontekstu ir intelektuāli interesanti. Iespējams, ka tā var nonākt pie Kairiša pašizvirzītā mērķa – pārvērst telpu laikā. Tomēr mani vispirms teātrī uzrunā emocijas – gan tās, kas rodas uz skatuves, gan tās, kuras tiek iekustinātas skatītājos.
MŪZIKA
Viens no visvairāk lietotajiem emociju ģenerētājiem ir mūzika. Kairiša izrādēs tai ir īpaša loma, jo mūzika viņam nav tikai izrādi izdaiļojošs elements, bet patstāvīgs, vēstījumu nesošs izteiksmes līdzeklis un viens no ceļiem uz iracionālo, zemapziņas pasauli. Nozīme ir ne tikai muzikālajam pavadījumam, bet arī aktieru balss intonācijai un ritmam. JRT izrādē Jaunava Kristīna Aurēlijas Anužītes daiļās, sievišķi koķetās un vitālās jaunavas Kristīnas piederību vampīru pasaulei iezīmē skaniski efekti – «intīmi čuksti, kas, caur pastiprinātājiem izkliedēti, skan kā balss no nekurienes»[11]. Savukārt Skroderdienās Silmačos aktieru dziedātās līgodziesmas un rotaļas paver logu uz pirmatnējo rituālu pasauli. Bez smaržojošām meijām, siera un alus, izmantojot aktieru balsi, dziesmu ritmu un atkārtojumu, Kairišam izdodas skatītājus izraut no pelēcīgās ikdienas un ievest Jāņu nakts maģijā.
Mūzikā Kairiša sabiedrotais un līdzautors ir Arturs Maskats. Maskats izteicis Kairiša režijas koncepcijas skaņu partitūrā, bet Viesturs ir skatuves valodā iztulkojis Maskata oriģināloperu Valentīna – Valentīnas Freimanes dzīvesstāstu.
Sākuma gados mūzika izrādēs vēl kalpo atmosfēras radīšanai un emociju paspilgtināšanai. Taču pēc operu iestudējumiem, jo īpaši pēc Nībelungu gredzena cikla, mūzika izrādēs kļūst par vēl vienu vēstījuma līniju. Viesturs vairākkārt ir uzsvēris, ka tieši Vāgners viņam ir pavēris ceļu uz Raini, tādēļ Uguns un nakts iestudējumā izmanto Gredzena cikla mūziku, lai skaidri demonstrētu Lāčplēša arhetipisko līdzību ar Zīgfrīdu. Vāgnera operu motīvi izrādē izmantoti gan tieši un ilustratīvi, Valkīru lidojuma mūzikai jaucoties ar raganu orgasmu elsām Aizkraukles pils orģiju ainās, gan asociatīvi – Lāčplēša miegu Nāves salā ilustrējot ar Zīgfrīda sēru maršu no Dievu mijkrēšļa. Ja Ugunī un naktī Vāgners piešķir papildu dimensiju un vedina pasauli tvert plašāk, tad Pērā Gintā Edvarda Grīga mūzika, kas īpaši radīta šim darbam, drīzāk komentē notiekošo kā Ingrīdas kāzu ainā skanošais troļļu motīvs vai emocionāli uzlādē izrādes darbību.
Vissarežģītākās attiecības starp tekstu, aktieri un mūziku veidojas izrādē Salome. Aktieru runātais Oskara Vailda lugas teksts ir pakārtots Riharda Štrausa operas temporitmam, ko vēl papildina titru projekcija uz melna fona. Šis vēstījums ir tik daudzslāņains, ka skatītāji var brīvi izvēlēties, vai sekot mūzikas emocionalitātei, vai vairāk pieslēgties aktierspēlei, vai klejot starp abām, sekojot vien sižeta notikumiem. Aizrautība ar formu, mēģinot saradot Štrausu un Vaildu, un tas, ka aktieru darbiem cauri vīd viņu iepriekšējo lomu atspulgi, ļauj ielikt šo Kairiša iestudējumu intertekstuālu eksperimentu plauktiņā un visai uzskatāmi parāda, ka opera un teātris ir tuvi, tomēr atšķirīgi mākslas žanri.
GALU SIEŠANA
Pārlūkojot Viestura Kairiša teātrī paveikto, jāsecina, ka viņa izrādes tiešām tiecas veidot vienu kopēju stāstu. Tās rezonē un komentē cita citu: Uguns un nakts – Nībelunga gredzenu, Ulda Anžes Lāčplēsis turpina meklēt un pārtop par Pēru Gintu. Agneses Budovskas (Cīrules) Solveigas saudzējošā mīla pārtop Salomes kaislīgajās alkās. Gunas Zariņas Spīdola māj Ievas Segliņas kalnā kāpējai – Brandam. Artura Krūzkopa Melnais bruņinieks transformējas par Pogu lējēju. Ar savu iepriekšējo lomu bagāžu aktieri ne tikai staigā no vienas Kairiša izrādes uz citu, bet režisors apzināti lomu sadalē ietver arī atsauces uz aktieru iepriekš spēlēto. «Uzvelkot Astrīdas Kairišas – kādreizējās Spīdolas – atveidotajam Laika vecim tādu pašu tērpu, kāds ir Lāčplēsim, un pat pieliekot tādu pašu bārdu, tiek radīts Lāčplēša pagātnes dubultnieks, kurš arī, visticamāk, ir pieļāvis līdzīgas kļūdas un kļuvis vieds, bet tik un tā nespēj savam pēctecim palīdzēt, tikai brīdinoši čukstēt,» raksta Henrieta Verhoustinska.[12] Tā Kairišs veido pasauli, kurā vienlaikus eksistē gan tagadne, gan pagātne, gan nākotne.
Līdzīgi starp izrādēm migrē arī mākslinieciskie izteiksmes līdzekļi. Gan dubultnieku motīvs, kas izrādē Smiļģis daudzkāršojies līdz sešām personām vienā. Gan spoguļa motīvs, kas rāda ne tikai varoņu pretņus, bet arī sabiedrības attēlu.
Kā redzams, Viesturu joprojām interesē pasaule, kas plašāka par konkrēto skatuves norisi, vienīgi laika gaitā ir nedaudz mainījies skatījuma fokuss. No mītiskām kategorijām Kairiša interese arvien vairāk virzās uz cilvēku tvērumu sociālā kontekstā. Teju visās pēc Vāgnera perioda tapušajās izrādēs līdzās lielajiem esības jautājumu risinājumiem parādās jautras/didaktiskas/nosodošas (kā nu kuru reizi) ainiņas ar tiešu mūsdienu sabiedrības portretējumu, kurām vajadzētu piešķirt mērogu galvenā varoņa cīņai. Tomēr visai bieži tās ir veidotas tik atšķirīgā estētikā un izspēlētas tik reālistiski, ka drīzāk raisa jautājumu, kādēļ tādi deklaratīvi akcenti ir nepieciešami. Jautājums, kādēļ Kairiša izrādēs ir izmantots kāds elements, rodas ik pa brīdim. Viesturam patīk šokēt un provocēt. Tāpēc Ugunī un naktī Aizkraukles pils ballē raganas un velni līksmi masturbē un onanē, bet Laimdotu Nāves salā sasaldē ledusskapī. «Man šķiet, ka provokācija ir viena no dramatiskā domāšanas veida pamatiem,» saka Viesturs. «Paradoksi izprovocē iešanu uz priekšu, un tas man vairāk vajadzīgs – lai pats uzspridzinu sevi, ejot uz priekšu.»[13]
PAŠAM SAVS TEĀTRIS
Zināms solis uz priekšu ir arī pašam sava teātra izveidošana. 2002. gada nogalē top teātris United Intimacy, kura kodolu veido Kairišs un Ieva Jurjāne. Jaunā teātra dibināšanas nepieciešamība režisoram radusies «no apjautas par rutīnu un vēlmes runāt aktuāli novatoriskā un provokatīvā dialogā ar šodienas un šejienes realitāti»[14]. Repertuārā ir Ingas Ābeles, Bertolta Brehta un paša Kairiša darbi, kaut ieceres brīdī teātra plāns ir veidot veselu izrāžu ciklu Grāmatas ar Roberta Mūzila, Fjodora Dostojevska, Rainera Marijas Rilkes darbu iestudējumiem. Ingas Ābeles Jasmīns ir pirmā un paliek arī vienīgā šā cikla realizācija. Skatuves valodā vēl pārtop Ābeles ceļojuma piezīmes ar nosaukumu Sibīrija, tomēr šķiet, ka šajā periodā Kairišu vairāk nodarbina vēlme pasaulei atklāt un parādīt savu redzējumu, nevis autoru vēstījumu. Ar teātra izveidošanu Kairišs sev uzlicis gluži olimpiskus mērķus – tikai nevis ātrāk, augstāk, tālāk, bet pamatīgāk, dziļāk, vispārinošāk. Protams, augstākus rezultātus no viņa paģēr arī teātra kritika, jo zina, ka var prasīt. Tomēr šķiet, ka vēlme iet jaunus ceļus un paust lielas idejas aizsedz Viestura brīvo radīšanas prieku, toties skaidri atklāj režijas vājos punktus.
Teātra aktieru trupu veido gan viņa iepriekšējo izrāžu dalībnieki, gan jauni un daudzsološi mākslinieki. Ansamblis ir tieši tik raibs, lai būtu krietni jāiespringst vienotas skatuves valodas atrašanā. Taču darbs ar aktieri Kairišam veicas vismazāk. «V. Kairiša iestudējumos var novērot kādu īpatnēju tendenci: tandēmā ar I. Jurjāni viņš lieliski organizē skatuves telpu, rada iestudējumam nepieciešamo atmosfēru, bet ne par ko nevēlas strādāt ar aktieriem, paļaujoties, ka viņi paši tiks galā ar lomu režisoriskās koncepcijas ietvaros, un tas lielākoties pārvēršas par kritisko punktu, kas vairāk vai mazāk sagrauj viņa paša ieceres,»[15] pamatoti pārmet Normunds Akots. Šī problēma aktualizējas tad, kad izrādes ansamblī darbojas aktieri ar atšķirīgu profesionālo pieredzi, lai gan Viesturs uz mēģinājumiem nāk rūpīgi sagatavojies: «Es izdomāju nevis mizanscēnas, bet risinājumus – un tad to piedāvāju aktieriem. Un tad gribu un gaidu, lai mizanscēna rodas pati, līdz vienā brīdī pēkšņi jūtu – jā, tas der.»[16]
Tāda darba metode labi noderēja JRT, kur vairums aktieru ir Pētera Krilova skolnieki, kas turpināja studiju gados iesākto kopdarbu izrāžu tapšanā. Kairiša izrādēs ir par maz, ja aktieri precīzi un godprātīgi izpilda režisora uzdevumus. Pēc būtības Viesturam ir vajadzīgs aktieris – līdzautors, kas pievieno savu artavu kopējā izrādes audumā. Taču viņam nav skaidras rīcības modeļa, lai rosinātu aktieri ne tikai izpildīt, bet reizēm arī apšaubīt režisora teikto. Te arī iezīmējas Silvijas Radzobes savulaik piesauktā «iesēšanās grāvī», ko ietekmējušas nepilnības režisoru apmācībā, vai arī paša Kairiša neprasme nodot savu ideju aktierim. Lai arī Viesturs visai lecīgi ir apgalvojis, ka ne no katras malkas pagales var izgrebt Buratīno, jāatzīst, ka viņam ne vienmēr ir bijis pietiekami daudz instrumentu, lai to pavilktu. Lai atrastu aktieriem piemērotu spēles telpu izrādē, neizmantojot viņus vien kā figūras savu ideju nešanai.
United Intimacy pieredze izcēla vēl vienu nepārvaramu neatbilstību Kairiša radošajā biogrāfijā. Neatkarīgie teātri pēc savas būtības ir nelieli. Latvijā tie spēj funkcionēt tikai mazās zāles formātā. Turpretī Kairiša mērogs, interese un vēlme pieprasa lielo formātu. Mēģinot ideju lielo mērogu iedabūt mazā formātā, nekāds labais rezultāts nerodas. Par to, ka pastāv kāda ģenētiskā neatbilstība starp režisoru un viņa teātri, liecināja gan ne pārāk veiksmīgie iestudējumi, gan United Intimacy īsais mūžs. Sekas bija Viestura Kairiša uzkrātais aizvainojums pret kritiku un teātra vidi kopumā, kas uz krietnu brīdi sabojāja jau tā ne pārāk spožās attiecības.
Labi, ka dzīve piedāvā arī otrās iespējas. Ziņa, ka Juris Žagars Dailes teātra mākslinieciskajai vadībai izvēlējies Viesturu Kairišu, likās pašsaprotama. Lielās skatuves mēroga un ambīciju ziņā Daile un Kairišs ir saderīgi lielumi. Arī viņa izvēlētie autori un darbi labi atsaucas vēlmei pēc lieluma – Smiļģis, Rainis, Ibsena Brands. To, vai šī savienība izrādīsies ilglaicīga un atstās paliekošas pēdas teātra izaugsmē, rādīs laiks. Bet pagaidām tai sekot ir interesanti.
Footnotes
- ^ Naumanis, Normunds; Radzobe, Silvija. (1997). Latviešu teātris ir dzīvs. Teātra Vēstnesis, Nr. 2, 47. lpp.
- ^ Rutkēviča, Andra. (1999). Zelta atslēdziņas meklējumos. Teātra Vēstnesis, Nr. 1., 136. lpp.
- ^ Naumanis, Normunds; Radzobe, Silvija. (1997). Latviešu teātris ir dzīvs. Teātra Vēstnesis, Nr. 2, 48. lpp.
- ^ Gediņa, Elīna. (2022). Tava problēma kā lielākā vērtība. Teātra Vēstnesis, nr. 2, 63. lpp.
- ^ Rutkēviča, Andra. (1999.) Zelta atslēdziņas meklējumos. Teātra Vēstnesis, Nr. 1., 139. lpp.
- ^ Kairišs, Viesturs; Roga, Indra (2018). Uzdrīkstēties izraut govs mietu. Teātra Vēstnesis, Nr. 3, 32. lpp
- ^ Tišheizere, Edīte. (2000). Ceļojums uz Angliju ar katram zināmu galu. Teātra Vēstnesis, Nr. 2, 20. lpp.
- ^ Rutkēviča, Andra. (1999) Zelta atslēdziņas meklējumos. Teātra Vēstnesis, nr. 1., 136. lpp.
- ^ Struka, Ieva. (2016). Telpu pārvērst laikā. Teātra Vēstnesis, nr. 4, 58. lpp.
- ^ Mellēna-Bartkeviča, Lauma. (2020). Viesturs Kairišs – caur operu uz zvaigznēm. Neatkarības laika teātris, R.: LU LFMI, 517. lpp.
- ^ Čakare, Valda. (1998/1999). Mākslinieks un viņa instruments jeb – kādiem nolūkiem latviešu teātrī vajadzīgs aktieris. Teātra Vēstnesis. dec./janv., 21. lpp.
- ^ Verhoustinska, Henrieta. (2015). Klusējošie cilvēki logos. Kultūras Diena un Izklaide, 21. septembris, 8. lpp.
- ^ Rušeniece, Līga. (2016). Viesturs Kairišs: Negribu dzīvot garīgi infantilā sabiedrībā. Neatkarīgā Rīta Avīze, 27. oktobris, 14. lpp.
- ^ Adamaite, Undīne. (2003). Saliedēti uz kailas skatuves. Diena, 19. maijs, 11. lpp.
- ^ Akots, Normunds. (2007). Neatkarīgie teātri. Latvijas teātris. 20. gs. 90. gadi un gadsimtu mija. R.: Zvaigzne, 589. lpp.
- ^ Struka, Ieva. (2016). Telpu pārvērst laikā. Teātra Vēstnesis, nr. 4, 57. lpp.