Ar pusaudzīgu spītīgumu
Saruna ar Latvijas Leļļu teātra dramaturģi Anci Muižnieci
Mēs, roks, sekss un PSRS, Divas pasaules, Valmieras puikas, Vaļa dziesma, Hamoka komūna, Leģendārā izrāde – šie ir tikai daži no dramaturģes Ances Muižnieces darbiem, kas pēdējās teātra sezonās rosinājuši palūkoties uz mūsu vēsturi un sabiedrību no cita skatu punkta. Ance ir dramaturģe, kas savos darbos ar empātiju veido telpu domu apmaiņai un dialogam starp dažādiem cilvēkiem un paaudzēm. Mēs tikāmies uz sarunu neilgi pēc Latvijas Leļļu teātra 80. jubilejas, lai apspriestu izrādes jauniešiem un bērniem, vēstures un sociālo tēmu lomu teātrī un, protams, dramaturģiju.
Didzis Ruicēns. Kā Leļļu teātrim šobrīd sokas?
Ance Muižniece. Man liekas, ka šis Leļļu teātrim ir intensīvs laiks, it sevišķi tāpēc, ka mums vēl bija starptautiska jubilejas konference un meistarklases, kas arī tika plānotas gadu. Tas paralēli sakritis ar to, ka arī man iepriekš bija intensīvs darba posms. Novembra beigās būs pirmizrāde Lasim Stasim, tā būs izrāde bērniem. Visi aktīvi darbojas, ir lieli nākotnes plāni, kuri pamazām īstenojas. Tas, kas tagad notiek, patiesībā ir perināts un čubināts jau kādu laiku. Ja neskaita pārguruma brīžus, atmosfēra ir laba un viss notiek īstajā virzienā. Leļļu teātris kļūst par aizvien interesantāku vietu, uz kuru iet un skatīties aizvien dažādākas izrādes. Tā jau tagad ir interesanta vieta. Tie, kas saslimst ar leļļu ideju, tiem pamazām atklājas tā jocīgā, citādā pasaule. Un mēs strādājam pie tā, lai pasaule būtu vēl daudzveidīgāka. Rīgā esam vienīgie, kas ar to nodarbojas. Un mums jāiepazīstina visa sabiedrība ar to, kas ir leļļu teātris, un mēs to cenšamies darīt.
Kā tu aizrāvies ar leļļu teātri?
Tas viss sākās pirms vairāk nekā desmit gadiem, kad pabeidzu Kultūras akadēmiju kā dramatiskā teātra aktrise. Nevienam dramatiskajam teātrim mani īsti nevajadzēja, un man piedāvāja nākt strādāt Leļļu teātrī. Tas, kas man tobrīd tur visvairāk patika, bija sadarbība starp aktieriem, kad būt egoistam ir grūti, tāpēc ka visu laiku esi atkarīgs no citiem. Tu kustini lelli, bet tev to palīdz darīt citi aktieri. Un ir grūti pateikt, kurš ir svarīgāks. Visi strādā ārkārtīgi lielā sadarbībā, un uz to brīdi aizmirstas, vai tev tas cilvēks patīk vai nepatīk. Visi kopā koncentrējas uz lelli un dara vienu lietu. Bet.. man nepatika citas lietas, kam vairāk bija saistība nevis ar Leļļu teātri, bet ar rāmi, kādā mākslinieks tiek ielikts, ja strādā repertuāra teātrī. Ar to es nespēju samierināties un aizgāju prom. Ilgu laiku darīju visu ko citu, un tagad, kad nāca Mārtiņa Eihes piedāvājums atgriezties citā pozīcijā – kā dramaturģei, es nedomāju pat piecas minūtes. It sevišķi, redzot, cik dažādā virzienā teātris tagad attīstās. Plus vēl tas, ka es pārsvarā strādāju ar bērniem un jauniešiem un Leļļu teātris ir iespēja sasniegt lielu auditoriju. Tas bija likumsakarīgs nākamais solis.
Ja sākumā prieks bija rezervētāks, tad tagad es ar katru brīdi vairāk pieķeros visam un saprotu, ka šī ir mana īstā vieta. Vizuālais teātris, leļļu teātris man nupat jau šķiet interesantāks nekā dramatiskais teātris.
Šo tevis minēto kopības sajūtu spēcīgi izjutu Leģendārās izrādes ainā, kad tika pacelts priekškars un varēja redzēt, ka darbā ar lelli pilnībā pazūd dalījums starp cilvēkiem.
Man liekas, ka pēdējā aina arī ir tā leļļu teātra esence. To arī gribējās parādīt.