Vainas sajūtas pārvarēšana
Pārdomas par ekoloģisko krīzi un dzīvošanu
Lasu, kas rakstīts uz Yogi tējas maisiņa: «Why not enjoy today? It will be gone tomorrow.» Šodien ir 1000. kara diena, kopš Krievija pilna mēroga iebrukumā Ukrainā turpina veikt kara noziegumus un postīt vidi. Tramps nospļaujas par klimata pārmaiņām un apņemas urbt aizvien vairāk un dziļāk. Tikmēr ūdens līmenis turpina celties, plūdi pārņem pilsētas un ugunsgrēkos sadeg dzīvības. Šajos personiskās dzīves un pasaules notikumos ir grūti arī pašiem neizdegt. Es pilnībā varu saprast to sabiedrības daļu, kas izvēlas neredzēt ekoloģisko krīzi un ciešanas, kas grib būt laimīgi un dzīvot ar pilnu krūti savu, iespējams, vienīgo dzīvi. Kā nepadoties ambivalentajā pasaulē, atrodot ticību, spēku un motivāciju glābt dabu un cilvēci?
Es dzīvoju mežā. Man ir aptuveni 70 gadus veca kaimiņiene, kas iztiek no tā, ko dod daba. Pavasarī viņa sēj, vasarā ogo un vāc tējas, rudenī novāc ražu un sēņo. Kaut ko pārdod, kaut ko atstāj sev ziemai. Uz veikalu viņa dodas ar riteni. Viņa to dara nevis tādēļ, ka ir mērķtiecīgi izvēlējusies iet kopsolī ar dabu, bet gan tāpēc, ka nevar atļauties dzīvot citādi. Manu ikdienu veido bieži un ilgi braucieni ar mašīnu. Laukos sabiedriskais transports kursē reti. Mašīna dod brīvību. Es varu aizvest meitu uz bērnudārzu, uz pulciņiem, pie ārsta. Arī kaimiņieni aizvest pie ārsta. Par šādu izlīdzēšanu kaimiņiene vienmēr grib pateikties ar burkānu maisu vai citiem lauku labumiem. Skatoties uz šo dzīves situāciju, man dažkārt šķiet, ka varbūt mums kā sabiedrībai kopumā būtu jāpārceļas uz laukiem. Varētu tikt izsniegti pabalsti lauku īpašumu remontiem, lai būtu iespēja tur dzīvot un saimniekot videi draudzīgi. Un tad kopīgi mums visiem būtu jākļūst trūcīgiem un jāatsakās no līdzšinējā progresa. Automašīnas izmantošana būtu iespējama tikai krīzes situācijās, kad jānokļūst, piemēram, slimnīcā. Skatoties uz kaimiņieni, man šķiet, ka tie, kas dzīvo tuvu dabai, atrastu ceļu, kā izdzīvot arī bez naudas.
Es turpinu braukt no sava meža uz dažādām pilsētām, aiz sevis atstājot oglekļa pēdas nospiedumu, jo es gribu būt daļa no dzīves procesiem. Vēlos sasniegt pēc iespējas vairāk cilvēku, iestudēt izrādes, kurās mēs kopā varam ieraudzīt, pieredzēt sociālās un vides situācijas, ko varētu mainīt. Mašīna palīdz iegūt laiku. Ir jābūt visur vienlaicīgi, lai varētu padarīt vairāk, jo beigu beigās ir pienākuši jauni rēķini. Un, protams, jāizdzer vairākas kafijas dienā, lai pietiek enerģijas un modrības. Es jūtos vainīga. Bieži vien cilvēki kopumā savu ekogrēku dēļ padodas, jo ikdienas izvēles, kas ir pretrunā ar mūsu vērtībām, rada pārāk lielu stresu. Mēs no sevis pieprasām lielu ekoloģisko šķīstību, jo baidāmies, ka mūs uztvers kā liekuļus. Bet par spīti tam mēs turpinām šķirot atkritumus, meklējam vietējo bioloģisko pārtiku, lietojam kokvilnas maisiņus, dzeram krāna ūdeni, jo gribas, lai izdodas, pat tad, kad liekas, ka mūsu izvēles uz lielo kooperāciju fona maz ko spēj ietekmēt. Man nav skaidrs, kā lai mēs patiesi dzīvojam saskaņā ar dabu, ja kopējā sistēma ir veidota tā, ka mums nav iespējas pilnībā dzīvot atbilstoši savām vērtībām, neizslēdzot sevi un savus bērnus no sabiedrības dzīves.
Izgāšanās planētas priekšā un sēras tomēr neizslēdz iespēju mīlēt un rūpēties. Iespējams, ka tieši šīs jūtas un rūpes ir tas, kas var palīdzēt izturēt pasauli un sadzīvot ar iesakņojušos vainas sajūtu. Tad, kad mēs rīkojamies, lai situāciju mainītu, pat tad, kad tas nenes rezultātu, tieši šīs rūpes ir tās, kas dziedina un mierina. Šajās rūpēs slēpjas daudz prieka. Un līdzdalības izrādes, kurās skatītājs sevī pieredz iejūtību un ierauga sevī vēlmi un potenciālu mainīt dzīves situāciju, patiesībā palīdz dzīvot. Tā ir kā terapija pret eko, kara un vardarbības trauksmi.
Vai skatuves mākslai ir iespēja turpināt savu darbību, nepalielinot slogu Zemei?
Teātra kritiķe Anna R. Burzinska (Anna R. Burzynska) grāmatas Apvienotie spēki: skatītāju līdzdalība teātrī ievadā raksta, ka pasaulē, kurā demokrātija, aktīvisms un vārda brīvība kļūst par arvien svarīgākām (un arvien vairāk apdraudētām) vērtībām, teātrim nevajadzētu būt vietai, kur jāpaliek pasīvam un klusam un jāpieņem viss, kas tiek teikts. Gluži otrādi – teātrim ir potenciāls kļūt par sava veida demokrātijas «mēģinājumu telpu», par vietu, kur cilvēks tiek mudināts ne tikai vērot, bet arī būt kritisks, aktīvs un atbildīgs par notiekošo. Tradicionālā teātra vietā, kas koncentrējās uz ideju par pasīviem cilvēkiem, kuru likteni noteica dievi, mūsdienu pasaule pieprasa citu modeli – parādīt cilvēkiem, ka liktenis ir viņu rokās un ka viņi var mainīt savu dzīvi (un mainīt pasauli) jebkurā mirklī.20
Latvijas skatuves mākslas ainavā man īpaši svarīga māksliniece ir Krista Burāne. Ar saviem darbiem viņa veicina kopējas pasaules izpratni un iedziļināšanos dažādos problēmjautājumos, aicinot skatītāju apzināties sevi kā aktīvu sabiedrības dalībnieku, kura rokās ir iespēja ietekmēt dažādus politiskus lēmumus. Viņas darbība stiprina manī ticību un dod radošo spēku. Mums kopā bija skaista sadarbība festivāla Punctum atklāšanā, veidojot līdzdalības performanci Sarunas ar kokiem un pievēršoties cilvēka un dabas mijiedarbībai. Ar mākslas notikuma starpniecību tika risināts jautājums, kā veicināt empātiju un atbildību pret dabu kā dzīvu organismu. Darba dienas vidū kopā ar vairāk nekā 100 dalībniekiem veltījām laiku 120 liepām iepretim Ministru kabinetam, atgādinot, ka jebkurš individuāli un valstiski pieņemts lēmums atsaucas dabas veselības stāvoklī. Šis ir viens no mākslas aktīvisma piemēriem, kurā bez agresijas tika veidota pieredze, kas mudina aizstāvēt dabu un ieguldīties šo attiecību turpināšanā.
Lielākajai dalībnieku daļai personiska saruna ar kokiem nebija kaut kas, ko viņi būtu pieredzējuši performancē pirmo reizi. Daudziem regulārs koka apskāviens ir tikpat dabiska lieta kā drauga vai ģimenes locekļa apskaušana, paužot mīlestību un pateicību par otra būšanu mūsu dzīvē. Liepu alejā uz centrālās Rīgas ielas tika radīta ļoti reāla, personiska, cieņpilna un skaista līdzās pastāvēšanas ainava. Kāds dejoja, dziedāja, cits zīmēja, spēlēja mūziku vai lasīja kokam priekšā. Mēs kopā piekļāvāmies kokiem un sarunājāmies ar tiem. Un tas notika pavisam dabiski. Jo kā gan citādi tas varētu būt? Koks taču nav siena, bet gan dzīva radība, kas vienmēr ir bijis mums blakus. Te daži citāti no dalībnieku pierakstītajām sarunām ar iztēlotām liepu atbildēm:
«Liepa: «Man ir žēl, ka pasaule sabrūk. Es gribu dzīvot. Paldies, ka tu atnāci. Es esmu nogurusi. Nāc pie manis biežāk, tik skaties, kur liec kāju.»
Arī apstāšanās ir ceļš. Arī palikt uz vietas skaitās, jo ceļš nav par virzieniem un attālumiem.
Es kokam zīmēju. Un tas man bezgalīgi atkārtoja: «Esmu te, lai dotu mīlestību. Esmu te, lai dotu mīlestību…» Uz ko es atbildēju: «Es tevi dzirdu. Es arī. Es tevi dzirdu. Es arī.»»
Mēs turpinām mācīties ne tikai runāt par dabas un vienam otra saudzēšanu, bet arī praktizēt to, veidojot izrādes un dzīvojot savu ikdienas dzīvi. Kultūras pasākumi, kas ietver gan mākslas izstādes un mūzikas koncertus, gan teātra izrādes un kinofestivālus, ievērojami ietekmē vidi, radot tā saucamo «kultūras oglekļa dioksīda pēdu», kas ir radīto emisiju sekas.21 Vai skatuves mākslai ir iespēja turpināt savu darbību, nepalielinot slogu Zemei? Dzīvošana kopumā, man šķiet, ir mīlestības un rūpju praktizēšana arī tad, kad mums tas ne visai labi sanāk un apokalipse šķiet nenovēršama. Bet dažkārt ir izjūta, ka nekas nav nokavēts, daba atjaunos sevi pati, tik cilvēkam ir jāļauj tam notikt.