Izaicinājums vai iespēja? Ekoteātris Serbijā
Pieredzes stāsts par zaļo pāreju Serbijas teātrī
Klimata krīze, kas raksturo šo laiku, uzdod arī neatliekamu jautājumu visai sabiedrībai, tostarp kultūras profesionāļiem par nepieciešamību mainīties, samazinot šīs problēmas tālāku eskalāciju. Māksla, īpaši skatuves māksla, spēj šo krīzi padarīt «redzamu, dzirdamu, sajūtamu»[1]. Taču svarīgi ir ne tikai palīdzēt skatītājiem izprast šo tēmu, bet arī teātriem apzināties savu ietekmi uz vidi, jo kā iestudējumi, tā ikdienas darbības teātrī rada ekoloģisko pēdu, ko nevar neņemt vērā. Ieviešot teātra ikdienā videi saudzīgas prakses un stāstot par to plašāk, teātris var veicināt arī plašākas sabiedrības izpratni par šo pārmaiņu nozīmīgumu.
Kopš 1994. gada, kad tika publicēts pirmais raksts Mūsu māju apzaļumošana: ceļvedis ekoloģiski pamatotam teātrim[2], kurā uzmanība tika pievērsta teātra darbības pārveidei, mazinot tā radīto ietekmi uz vidi, diskusija par šo tēmu tikai pieņēmusies spēkā. Pieaudzis ir arī dažādu vadlīniju un ceļvežu skaits, kā to paveikt praktiski, lai palīdzētu teātra praktiķiem šajā procesā, kā arī arvien lielākam skaitam organizāciju, kas specializējas kultūras un radošo nozaru konsultēšanā un atbalstīšanā videi draudzīgas prakses ieviešanā. Par spīti šīm aktivitātēm globālā mērogā, Serbijas kultūras un mākslas nozare, tostarp teātris, uzrāda tikai pieticīgas izpausmes, galvenokārt stāstījuma līmenī.
Tomēr šī situācija nav pārsteidzoša, ņemot vērā, ka Serbijai vides aizsardzības jomā joprojām trūkst tiesību aktu un sabiedrība kopumā neizrāda pietiekamu interesi par zaļo programmu un tās īstenošanu. Zaļās dienaskārtības jautājums nav atzīts arī kultūrpolitikā, kas nozīmē, ka organizācijām un nozares profesionāļiem nav sistēmiska ietvara un atbilstošu instrumentu, lai atbalstītu viņu centienus šajā virzienā. Tomēr pāris pēcpandēmijas gadu laikā ir parādījušies vairāki projekti un iniciatīvas, kas ekoteātra tēmu izvirzījušas profesionālās sabiedrības uzmanības centrā un pētījušas videi draudzīgas teātra ražošanas iespējas vietējā kontekstā.
ZAĻĀS MĀKSLAS INKUBATORS
Lai kultūras profesionāļus iedvesmotu rīcībai, sekmējot zaļās pārejas (green transition) procesus un mudinot aktīvāk iesaistīties diskusijā par ekoloģijas jautājumiem, 2021. gadā tika izveidots Zaļās mākslas inkubators (Green Art Incubator)[3]. Tā ir starpdisciplināra ekspertu un profesionāļu platforma, kas pievēršas mākslas un klimata krīzes attiecībām. Platforma galvenokārt koncentrējas uz skatuves, vizuālās un audiovizuālās mākslas jomām, kā arī kultūras mantojuma pārvaldību un aizsardzību. Tās aktivitātes ir organizētas vairākos līmeņos un dažādās izpausmēs, tostarp pētniecība, semināri un apmācības kultūras organizācijām un profesionāļiem, instrumenti zaļai producēšanai, konferences, zaļo vadlīniju izstrāde politikas veidotājiem u. c. Redzam, ka Zaļās mākslas inkubators ir kļuvis par vērtīgu pamatu zaļo zināšanu radīšanai un apmaiņai, kā arī ekoloģisko jautājumu aktualizēšanai skatuves mākslas un kultūras jomā.
BITEF FESTIVĀLS
54./55. Belgradas Starptautiskais teātra festivāls BITEF 2021. gadā notika ar saukli Uz nākotnes robežas (On the Edge of the Future). Togad festivāla programmas tematu loks ietvēra jautājumus par klimata pārmaiņām, ekosistēmu iznīcināšanu un līdz ar to arī par reālo globāla mēroga katastrofas risku un prognozēm, kāda pasaule būs pēc tam16.
Festivāla satelītprogrammā notika starptautiska konference ar nosaukumu Sēžot uz zara: solidaritāte vai kritiens, lai pievērstos jautājumiem par ekoloģisko krīzi, klimata pārmaiņām un veidiem, kā ar to sadzīvot. Teātra profesionāļiem konferences programmā bija divi semināri – Teātris kā pārmaiņu aģents: zaļās transformācijas iespēja, ko rīkoja Zaļā mākslas inkubators, un Ilgtspēja un kultūras pasākumi: jaunas pieejas, ko rīkoja iniciatīva Za manje smeća i više sreće un platforma Zajedničko.
Festivāla laikā tika izstrādāts vides aizsardzības plāns17, iekļaujot vairākus pasākumus: videi draudzīgu drukas materiālu izvēle, digitālās komunikācijas iespējas, atkritumu pārstrādes staciju ieviešana, komandas dalībnieku mudināšana izmantot velosipēdu vai sabiedrisko transportu u. c.
Svarīgi atzīmēt, ka ideja nāca no izrādes radošās komandas, nevis no paša teātra
2022. gadā Tijanas Grumičas uzrakstītais un Nikolas Isakovičas iestudētais darbs Putnu iespēja izklaidēties (Possibility of Birds Having Fun) posthumānismam veltītās sezonas laikā tapa BITEF teātrī. Tas ir viens no pirmajiem iestudējumiem vietējā līmenī ar ekoloģisku vēstījumu, tas pievērsās ekoloģiskajai krīzei un apšaubīja antropocentrisko pasaules uzskatu, ar iestudējuma materiālajiem aspektiem nepārprotami cenšoties samazināt procesa kaitīgo ietekmi uz dabu un sabiedrību. No praktiskā izrādes veidošanas viedokļa tas tika darīts, skrupulozi plānojot, rūpīgi izvēloties materiālus (priekšroka dota atkārtoti izmantotiem un vietējiem materiāliem), plānojot šo materiālu tālāku izmantošanu, ļaujot tiem atgriezties apritē pēc izrādes izņemšanas no repertuāra vai apsverot to pārstrādi, organizējot apmācības izrādes komandai pareizai e-atkritumu apsaimniekošanai.
Tomēr ir svarīgi atzīmēt, ka šī ideja nāca no izrādes radošās komandas, nevis no paša teātra. Taču teātra vadība šādu pieeju novērtēja atzinīgi ne tikai no vides aspektiem, bet arī ietaupījuma dēļ, kas radās sākotnēji izrādes tapšanai novirzītajos līdzekļos.
IZRĀDE DEJOJOŠIE KOKI
Pētot koku aizsardzības nozīmi, īpašvietas teātra izrādi Dejojošie koki (Dancing Trees)18 veidojusi viena no vecākajām (dibināta 1991. gadā) aktīvajām neatkarīgā teātra trupām Serbijā Dah Theatre sadarbībā ar Belgradas Dejas institūtu. Tās pirmizrāde notika 2021. gadā, un līdz pat šim brīdim darbs regulāri ir pieredzams pilsētas centrā, Studentu parkā. Izrāde ar spēcīgu, pārdomas rosinošu vēstījumu vidi ietekmē minimāli. Līdzās izrādei ir radīta arī dokumentālā filma par tās tapšanu, noris apaļā galda diskusijas, lekcijas un tīmekļsemināri, radoši pievēršoties klimata krīzes tēmas iztirzāšanai. Tā, audzējot izpratni un dialogu par ekoloģiju un vienlaikus veicinot sabiedrības iesaistīšanos šo jautājumu risināšanā, noris satikšanās ar skatītājiem, nodrošinot platformu līdzīgi domājošo kopienas veidošanai.
Papildus šiem piemēriem ir svarīgi minēt arī nevalstisko organizāciju Bērnu un jauniešu ekoloģiskā teātra festivāls, kas tika izveidots jau 1994. gadā mazā pilsētiņā Bačka Palanka, lai ar kultūras un radošuma starpniecību veicinātu vides apziņu. Festivāls nodrošina platformu bērniem un jauniešiem, ļaujot iesaistīties kvalitatīvā teātrī, mākslinieciskajās darbnīcās un kopienas aktivitātēs pilsētā bez teātra telpas. Izrādījās, ka festivāls devis nozīmīgu ieguldījumu jaunajos teātra profesionāļos, kuri ir profesionāli jūtīgi ekoteātra ziņā, uzsākot līdzīgas pārmaiņas savā profesionālajā darba vidē jau citviet, ārpus festivāla.
Visi minētie piemēri uzsver individuālu iniciatīvu nozīmi ekoloģiskās apziņas un ekoloģiski ilgtspējīgas prakses veicināšanā skatuves mākslā. Lai ekoteātris Serbijā kļūtu par jaunu teātra radīšanas paradigmu, ir nepieciešama sistēmiska pieeja, kas ietver ne tikai lēmumpieņēmēju izpratni un atbalstu šādu pārmaiņu nepieciešamībai, bet arī atbilstošu politikas instrumentu un finansēšanas mehānismu izstrādi.
Svarīgi uzsvērt, ka šai pieejai ir jābūt abpusējai. Teātra profesionāļiem nevajadzētu gaidīt norādījumus no augšas, bet drīzāk aktīvi rīkoties, lai eksperimentētu ar inovatīvām metodēm un zaļajām praksēm, jo šādas pieejas ne tikai piedāvā jaunas radošo izpausmju iespējas, bet arī pozicionē šos praktiķus kā svarīgus savu profesionālo kopienu dalībniekus, kas spēj virzīt nozīmīgas pārmaiņas un vides pasākumus.
Serbijas pieredzes stāstu noslēgšu ar pieciem praktiskiem ieteikumiem teātra profesionāļiem, lai aizsāktu šīs pārmaiņas.
1. Izpētiet, apzinieties un ieviesiet sev būtiskus zaļās dienaskārtības punktus jau pašā idejas attīstības sākumā.
2. Skaidri izklāstiet savu zaļo apņemšanos visai iesaistītajai komandai un pārliecinieties, ka visi ir informēti.
3. Radīšanas procesā laikus saplānojiet zaļās aktivitātes, ko veiksiet, atvēlot tām atbilstošu laiku.
4. Dalieties ar kolēģiem teātrī ne tikai uzstādījumos, bet arī savās zināšanās, pieredzē, nozarē, kultūrā – videi draudzīgi pasākumi ir komandas sporta veids.
5. Iesaistiet arī auditoriju, profesionālo kopienu un politikas veidotājus, regulāri daloties savās aktivitātēs un pieredzē.
No angļu valodas tulkojusi Kitija Balcare
Tijanai Mičanovičai ir bakalaura grāds teātra, radio un kultūras vadībā un producēšanā Belgradas Dramatiskās mākslas fakultātē, kur viņa pašlaik studē kultūras un mediju nozaru vadību; ir pieredze teātra producēšanā, festivālu un projektu vadībā, sabiedriskajās attiecībās un ar to saistītās jomās; kopš 2021. gada platformas Zaļās mākslas inkubators projektu vadītāja un pētniece.
Footnotes
- ^ Bilodeau, Chantal. (2020). Hit Me Where It Hurts: The Intersection of Theater and Climate Change. In: C. Henseler (ed.), Extraordinary Partnerships: How the Arts and Humanities are Transforming America. Lever Press, 215–232. lpp.
- ^ May, J. Theresa., Fried, K. Larry. (1994). Greening Up Our Houses: A Guide to a More Ecologically Sound Theatre. Drama Pub.
- ^ Zaļās mākslas inkubators (Green Art Incubator). Plašāk: https://greenartincubator.org/en/