Kur radošums satiek atbildību
Kitijas Balcares saruna ar Tanju Bīru par ekoscenogrāfiju
Teātra praktiķiem, kuri meklē atbildes, kā radīt mākslu pasaulē, kurā visa par daudz, ir vērts izlasīt scenogrāfijas teorētiķes un praktiķes Tanjas Bīras[1] grāmatu Ekoscenogrāfija: ievads ekoloģiskā dizainā izrāžu veidošanai (2021). Tā ir jaunradīta šī laikmeta scenogrāfijas rokasgrāmata, kas rosina paraudzīties uz scenogrāfijas radīšanu ne tikai kā kalpošanu lugai vai dramaturģiskajam materiālam, bet arī kā uz iespēju izmantot visatjaunojamāko resursu – radošumu. Tanja pašreiz mīt Austrālijā – vietā, kur klimata pārmaiņas ir jau sajūtamas fiziski, un sarunā stāsta par to, kas ir ekoscenogrāfija, kā radīt no pārpilnības, nevis trūkuma skatpunkta, un kāpēc teātris vēl aizvien svārstās attiecībā uz ilgtspējīgu darīšanu.
Kitija Balcare. Apvienojot praktisko un teorētisko pieredzi skatuves mākslas nozarē, esi radījusi jaunvārdu «ekoscenogrāfija». Ko slēpj šis koncepts?
Tanja Bīra. Piedāvājot šo jēdzienu, aicinu teātra praksēs ietvert ekoloģisku un ētisku pieeju – radīt izrādes dizainu ar izpratni par ekosistēmām un globālām problēmām. Ekoscenogrāfijas pamatā ir dizaina principi, kur satiekas radošums ar atbildību pret vidi, kļūstot par būtisku scenogrāfa ideju, prakses un estētikas sastāvdaļu. Būt ekoloģiskam nozīmē apzināties, ka neviens lēmums nepastāv pats par sevi. Katra izvēle ir saistīta ar sociālām, vides, ekonomiskām un politiskām sekām, kas spēj radīt tālejošas, ilgtermiņa ietekmes un, jāuzsver, arī ieguvumus. Scenogrāfam tas nozīmē estētikas paplašināšanu, ietverot savā darbā ne tikai acīmredzamo, bet arī šķietami neredzamo, kam ir potenciāls atklāt cēloņsakarības un tikt pieredzētiem, ja šos vietrades efektus ņem vērā. Piemēram, kaut vai gaisa piesārņojumu.
Kas tevi personīgi pamudināja pievērsties ekoloģiskai attieksmei scenogrāfijas veidošanā?
Cik vien sen sevi atceros, man vienmēr ir bijuši svarīgi vides un sociālie jautājumi. Uzaugu ar lielu pārliecību par ekoloģisko apsvērumu nozīmi ikdienas dzīvē – pirku vietējo pārtiku, pārvietojos ar sabiedrisko transportu, izvairījos no vienreizlietojamas plastmasas, taupīju elektrību, šķiroju un kompostēju atkritumus. Taču, ieejot teātrī, pēkšņi ieraudzīju, ka visi šie apsvērumi vairs nav spēkā. Darbs teātrī pēkšņi pieļāva darīt tā, kā es nekad nedarītu mājās.
Atskatoties īsti nav redzams viens brīdis, kas lika mainīt tradicionālo pieeju izrādes scenogrāfijas radīšanā. Tā bija vairāku lietu kombinācija. Redzēju, kā mana scenogrāfija pēc izrādēm tiek izmesta atkritumos. Jutos fiziski slikti no ieelpotajiem toksiskajiem izgarojumiem, vairākkārt krāsojot vienu un to pašu rekvizītu un tam tērējot vairākus krāsas aerosolu flakonus. Uzzināju par Ala Gora darbu Neērtā patiesība. Ieraudzīju draudus, ko klimata pārmaiņas rada kā pašreizējām, tā nākamajām paaudzēm.
Teātra praktiķu uzdevums ir ieraudzīt iespējas, ko piedāvā vieta, kur viņš atrodas
Ko ekoscenogrāfija spēj piedāvāt teātra praktiķiem?
Ekoscenogrāfija ir veids, kā veicināt ilgtspējīgu attieksmi profesionālajā laukā gan pieredzējušiem scenogrāfiem, kas strādā nozarē, gan arī jaunajai paaudzei, kura, kā rāda mana pieredze, jau dabiski vēlas darīt citādi šai strauji mainīgajā pasaulē. Pašreizējā ekoloģiskā krīze mums sniedz iespēju ne tikai kolektīvi to pieredzēt, bet arī ieviest pārmaiņas savā profesijā. Šis ekoloģiskais pavērsiens, bez šaubām, būs būtisks punkts skatuves mākslas vēsturē, ko definēs šodienas, bet vēl jo vairāk rītdienas teātra veidotāji. Nekad agrāk pārmaiņas nozarē nav bijušas tik nepieciešamas un vienlaikus neatliekamas. Klimata pārmaiņas, sugu daudzveidības sarukums, sausums, mežu izciršana, okeānu paskābināšanās rada milzīgus draudus videi, sabiedrībai un arī kultūrai. Ekoscenogrāfijas mērķis ir veicināt ekoloģisko prakšu ieviešanu izrāžu radīšanā, nodrošinot pamatu, uz kura var rasties jaunas prakses, jauna estētika un jauna domāšana.
Kas līdz šim kavējis teātra durvju atvēršanu ilgtspējas principiem?
Grūti teikt, kāpēc skatuves māksla praktiskajā darbībā bijusi tik lēna vides jautājumu iekļaušanā. Iespējams, ir bijis pārāk daudz negatīvu priekšstatu par to, ko skatuves mākslai īsti nozīmē ilgtspējīga pieeja. Šo pāreju kavē arī maldīgie pieņēmumi, ka ekoloģisks dizains ir dārgs, garlaicīgs, laikietilpīgs un ar augstvērtīgu estētiku nesaderīgs. Arī fakts, ka teātra nozare ilgstoši ir pārņemta ar ekonomiskajām cīņām. Tāpat uzskats, ka teātrim ir zaļā gaisma pat tad, ja nav ņemti vērā ekoloģiskie apsvērumi, aizbildinoties ar to, ka skatuves mākslas ietekme it kā esot niecīga salīdzinājumā ar daudzām citām nozarēm. Tomēr, par laimi, šie maldīgie pieņēmumi zūd un ilgtspējas kustība skatuves mākslā uzņem apgriezienus. Esmu pilnīgi pārliecināta, ka 21. gadsimts būs laiks, kad rūpes par vidi ienāks gan izrāžu radīšanas procesā, gan to vēstījumos.
Uz ekoscenogrāfiju un ilgtspēju teātrī aicinu raudzīties no skatpunkta, kur mums viss [materiālu ziņā] jau ir, kur ir pārpilnība, nevis kaut kā trūkums vai ierobežojumi
Kādi principi teātrī jāņem vērā, domājot par materiālu ilgtspēju un par atbildīgām izvēlēm šai jomā?
Tā vietā, lai dotu praktiskus padomus par atbildīgu materiālu izvēli, ko var atrast daudzos un dažādos avotos, mana stratēģija, ko tiecos iedzīvināt ar ekoscenogrāfijas jēdzienu, ir domāšanas saiknēs un mijiedarbēs. Piemēram, izrādes scenogrāfijas radīšanai izmantot vietā balstītu pieeju. Apzināties, kur atrodamies, kā profesionāli reaģējam uz to. Konkrēta materiāla izvēle vienā vietā ne vienmēr būs labākā izvēle citā vietā. Jāapzinās šī saistība – konkrētā izvēle konkrētā vietā un tās ietekme.
Teātra praktiķu uzdevums ir ieraudzīt iespējas, ko piedāvā vieta, kur viņš atrodas. Neturēties pie aizspriedumiem, bet apzināties to, kas ir pieejams tuvumā – arī teātrim tuvākajā labdarības veikalā, apkaimes tirgū vai pat materiālos, kas ir paredzēti šķirošanas konteineriem –, un ņemt vērā paša teātra materiālus un tehniskos aspektus.
Uz ekoscenogrāfiju raugos caur trim posmiem jeb 3C. Pirmkārt, kopradīšana (co-creation) jeb pirmsražošanas posms. Otrkārt, svinēšana (celebration) jeb izrādes dzīves posms. Treškārt, aprite (circulation) pēcražošanas posmā. Paturot prātā šos trīs principus izrādes dzīves ciklā, ir iespējams ekoscenogrāfijas pieeju integrēt visās teātra radīšanas jomās.
Ko tu sacītu tiem, kuri ir skeptiski par šādu pārmaiņu nepieciešamību teātra pasaulē?
Lai gan ekoscenogrāfija dažiem var šķist biedējošs jēdziens, šai pieejā slēpjas arī jauninājumi un iespējas. Ekoloģiskās pieejas pieņemšana ļauj teātra veidotājiem iztēloties savu ideju nozīmi daudz tālāk par izrādi – apzināties savu lomu un atbildību plašākā mērogā. Būtībā ekoscenogrāfijas pamatā ir pieņēmums, ka nav lielāka gandarījuma kā savienošanās ar pasauli iedvesmojošā un labvēlīgā veidā.
Uz ekoscenogrāfiju un ilgtspēju teātrī aicinu raudzīties no skatpunkta, kur mums viss [materiālu ziņā] jau ir, kur ir pārpilnība, nevis kaut kā trūkums vai ierobežojumi. Ja raugāmies uz izejas pozīciju tā, tas ļaus atrast idejas un ieraudzīt radošumu, estētiku un inovācijas, kuras ir savienotas ar ilgtspējīgu praksi dažādos kontekstos. Savā praksē esmu pārliecinājusies, ka izrāžu scenogrāfija un dizains var darboties arī kā atjaunojošs spēks plašākā mērogā.
Tavā radošajā biogrāfijā ir vietai piesaistīts, vienlaikus ceļojošs projekts Dzīvā skatuve (The Living Stage).
Dzīvā skatuve ir globāla iniciatīva, kurā esmu ietvērusi skatuves dizainu, permakultūras idejas un kopienas iesaisti, lai kopīgi radītu telpu, kas sastāv no otrreiz pārstrādājamām, bioloģiski noārdāmām un ēdamām lietām. Tas ir daļēji teātris, daļēji urbānais dārzs, daļēji pārtikas audzēšanas vērošanas vieta. Te ekoloģiskie principi ir iespēja, nevis ierobežojums. Ētiskā pieeja rada estētisko risinājumu. Pēc izrādēm šīs dzīvās skatuves paliek kopienām, kas tās ir palīdzējušas radīt. Fiziskie elementi kļūst par jaunu dobju vietām kopienai, augi kļūst par pārtiku, atkritumi – par kompostu. Katra no šīm skatuvēm top, ņemot vērā konkrēto ģeogrāfisko vietu, ekoloģiju tajā un kopienu.
Dzīvā skatuve ir ļāvusi man mācīties, lai izzinātu, kā mijiedarboties ar vietu, kur top izrāde. Taču apzinos, ka ne katrai izrādei ir iespēja atrasties ārpus telpām un ne katrai izrādei ir ekoloģisks vēstījums. Tomēr redzu, ka daudzi mākslinieki pasaulē pierāda, ka ilgtspējas principi darbojas dažādos medijos un kontekstos, tostarp tradicionālā skatuves mākslā. Iespējams, lielākā ietekme uz teātra nozari pasaulē līdz šim ir bijusi Teātra zaļajai grāmatai, kas ir rosinājusi ilgtspējas principus ieviest praksē Apvienotajā Karalistē, citviet Eiropā un Austrālijā.
Ko saredzi kā nākamo ekoscenogrāfijas attīstības soli?
Ar savu praksē balstīto pētniecību vēlos rādīt piemēru tam, ka ilgtspēja ir radošs process, kas var veicināt pozitīvas pārmaiņas, kas agri vai vēlu atbalsosies. Teātra praktiķiem vienmēr būs veids, kā savā praksē ņemt vērā ekoloģiskus apsvērumus, kuri topošajai izrādei var pavērt plašākas iespējas. Skatuves mākslas ilgtspējība nav tikai jautājums par siltumnīcefektu gāzu emisiju mazināšanu. Mums ir jābūt laikmetīgiem arī savās mākslas formās. Katrai nozarei jāiesaistās ekoloģiskās krīzes risināšanā, un skatuves māksla ir unikāla un spēcīga platforma, kur iztēloties jaunas realitātes un citus iedvesmot rīcībai.
No angļu valodas tulkojusi Kitija Balcare
Footnotes
- ^ Dr. Tanja Bīra (Tanja Beer) ir akadēmiska pētniece, ekodizainere un kopienas māksliniece ar vairāk nekā divdesmit gadu pieredzi teātra jomā Austrālijā un Eiropā. Aizraujas ar telpas kopradi, kas akcentē cilvēka saikni ar ārpus cilvēka esošo (more-than-human) pasauli. Patlaban ir pasniedzēja Kvīnslendas Mākslas un dizaina koledžā un ir Performance + Ecology Research Lab (P+ERL) vadītāja Austrālijas Grifitas universitātē. Grāmatas Ecoscenography: An Introduction to Ecological Design for Performance (Palgrave Macmillan, 2021) autore.