Izdzīvošanas māksla vai māksla izdzīvošanai?
Tēmas ievads
Ekoloģiskā krīze ir vērtību krīze. Klimata krīze ir iztēles krīze. Mūsu laikmetu raksturo permakrīze jeb nepārejoša krīze. Atslābst uzmanība, novājinās empātijas muskulis, iztukšojas emocionālā banka. Šis ir laiks, kurā nav vietas tukšai mākslai, kas atrauta no ārpus cilvēka esošā. Līdz ar vides problēmjautājumiem 20. gadsimta beigās un jo īpaši 21. gadsimtā teātrī ienāk jauni jēdzieni – antropocēna teātris, ekodramaturģija, ekorežija, ekoscenogrāfija, klimata pārmaiņu teātris, klimata dramaturģija, pirmiedzīvotāju ekoteātris, bioteātris, sugu teātris, zaļais teātris. Par ilgtspējību kā ētisku un vienlaikus praktisku attieksmi pret ražošanu aizvien biežāk runā arī skatuves mākslu kontekstā, definējot ilgtspējas principus un zaļās vadlīnijas.
Līdzīgi kā pasaules karu starplaikā radās Brehta episkais teātris, ekoteātris ir atbildes reakcija uz krīzēm, kuras apdzīvojam pret savu gribu. Ko dod ekoteātris? Telpu iztēlei, lai radītu jaunas līdzāspastāvēšanas ekosistēmas. Posthumānisma teorētiķe Steisija Aleimo[1] uzsver, ka vides problēmjautājumi vienmēr ir gan «šeit», gan «tur» – tie ir vienlaikus lokāli un globāli, personiski un politiski, praktiski un filozofiski. Cilvēka un ārpus cilvēka esošās pasaules attiecībām, ņemot vērā vides izaicinājumus un ilgtspējas aspektus visā izrādes dzīves ciklā, tiecoties uz apritīgumu tajā, pievēršas ekoteātris.[2]
Aug nepieciešamība rast jaunus savstarpējus attiecību modeļus, savukārt māksla var kļūt par šo modeļu meklēšanas platformu
Jau 2000. gadā ģeologs Pauls Krucens ierosināja mūsu ģeoloģisko laiku pārdēvēt par antropocēnu jeb cilvēka laiku (cik antropocentriski, vai ne?). Tam ir pamats. Cilvēkam ir milzīga ietekme uz Zemi, atstājot neredzamas pēdas – mikropiesārņojumu, ķīmiskās vielas augsnē un ūdeņos, neatjaunojamo dabas resursu izsmelšanu. To dēvē arī par lēno vardarbību. Domātāja Donna Haraveja uzskata, ka antropocēns ir izaicinājumu pilns robežpunkts, kurā zeme ir bēgļu pilna – tie ir cilvēki un citbūtnes[3] bez patvēruma.[4] Tāpēc aug nepieciešamība rast jaunus savstarpējus attiecību modeļus, savukārt māksla var kļūt par šo modeļu meklēšanas platformu.
Teātrim ir iespēja piedāvāt un izmēģināt jaunas attiecību formas. Satiekoties ekodramaturģijai, ekorežijai un ekoscenogrāfijai, varam runāt par vispārinošu jēdzienu – ekoloģisko teātri jeb ekoteātri. Tas ietver divas nozīmes. Pirmkārt, iestudējumu, kā pamatā ir vēstījums par cilvēka un dabas attiecībām, un videi – iedomātai vai esošai – tajā ir aktīva loma. Otrkārt, iestudējumu, kura tapšanas un izrādīšanas procesā un arī pēc tā ņemti vērā ilgtspējas aspekti, apzinoties ietekmi uz vidi un tiecoties to mazināt apritīgā veidā.
Par pirmo ekoteātra piemēru Latvijā uzskatāma režisora Valtera Sīļa 2012. gadā veidotā dokumentāli muzikālā izrāde pārgājiens Mārupīte (Dirty Deal Teatro), savukārt par ilgtspējas principu iedzīvinātāju – Ģertrūdes ielas teātris. Arī pasaules pieredze rāda, ka pārmaiņas sākas mazās teātra apvienībās.
Ekoteātris neattiecas tikai uz iedomātām, distopiskām vai utopiskām ainavām. Bieži vien tie ir stāsti par izzūdošām vai jau izzudušām ainavām, sugām, saiknēm. Neviena suga neeksistē atrauti no citām. Vai citas būtnes mums, cilvēkiem, vispār dotu savu balsi, lai mēs lemtu to vietā? Šo neērto jautājumu uzdod dokumentālos slāņus konsekventi rokošais Jānis Balodis esejā Kad skatāmies uz mušu. Krista Burāne un Barbara Lehtna sarunā Un man šķiet, ka tās vēl nav beigas, kas skan kā solījums no rūpju operas Monstera Deliciosa, secina – lai būtu labs mākslinieks, vajadzētu būt arī labam cilvēkam. Vai tas ir utopisks uzskats? Kristīne Brīniņa sarunājas ar sevi par to, kā pārvarēt vainas apziņu, turpinot radīt mākslu ekoloģiskās krīzes laikā un meklējot saskares punktus ar citām sugām.
Kā zināms, viss sākas ar pirmo soli. Svarīgi, lai šim solim ir pēc iespējas mazāks ekoloģiskās pēdas nospiedums
Par to, cik svarīgi ir ļaut satikties atbildībai ar radošumu, stāsta arī ekoscenogrāfijas jēdziena ieviesēja Tanja Bīra. Apaļā galda diskusijā dažādu paaudžu un pieredžu scenogrāfi Pamela Butāne, Aigars Ozoliņš, Monika Pormale, Reinis Suhanovs ilustrē nemieru, kas saistās ar nesakārtoto pārradīšanas jautājumu, autortiesību šķautnēm. Ekoscenogrāfija nenozīmē lētākas dekorācijas – tā ir radošāka scenogrāfija, un ietaupītās izmaksas pārvirzāmas atjaunojamajam resursam – scenogrāfa radošumam. Raugoties uz ekoteātra attīstību Latvijā, velkamas paralēles ar Serbijas pieredzi. Par to stāsta Tijana Mičanoviča – teātra praktiķu individuālās izvēles pakāpeniski maina sistēmu.
Pētot ekoteātri, redzu, ka teātra praktiķi izmanto dažādas stratēģijas (reizēm tās arī savienojot), lai aptvertu laiktelpas izkliedētību, padziļinot izpratni par dabas cikliem un vides vēsturi. Pirmkārt, izmanto paaudžu pieeju un stāstus, gan pārstāstot senču zināšanas, gan sasaistot tagadni ar nākotnes paaudzēm. Otrkārt, ceļošanai laikā un telpā izmanto folkloru – teikas, tautasdziesmas, ticējumus, buramvārdus. Treškārt, vides problēmu aktualizēšanai izmanto personību – «mazā cilvēka», zinātnieku, vides praktiķu – dokumentālus dzīvesstāstus.
Ekoteātra izrādes notiek dažādās spēles vietās. Pirmkārt, reālās vietās ārpus telpām – gan konkrētā vietā, gan kustībā noteiktā maršrutā vai teritorijā. Otrkārt, ekoteātrim ir raksturīgas zudušu vietu rekonstrukcijas, kuras iedzīvina «melnās kastes» skatuves telpās, audioizrādēs vai digitālā teātra formā. Treškārt, ekoteātris izmanto īpašvietas teātra pieeju, izvēloties vietu, kam ir aktīva loma izrādē, piemēram, konkrētā muzejā, pamestā rūpnīcā vai atkritumu poligonā.
Par šo neērto laiku jauno «bībeli» teātrī vismaz Eiropā kļūst Teātra zaļā grāmata, mudinot darīt citādi gan teātra ēkās, gan izrādēs, gan komandās. Līdzās finanšu ziņojumiem, arī teātros ienāk nefinanšu ziņošana. Pagaidām brīvprātīgi, tomēr uz ilgtspēju attiecināmās regulas aizvien ciešāk apņem dažādas nozares, drīz tas sagaidāms arī kultūras laukā. Ja teātrī ir stratēģija, kurā ir punkti par ilgtspēju, jābūt arī rīcības plānam ar īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa mērķiem.
Esmu ilgtspējas definīcijas vienaudze. 20. gadsimta 80. gados definīciju pierakstīja Norvēģijas premjerministre, tolaik arī Pasaules Vides un attīstības komisijas vadītāja, par «ilgtspējas māti» dēvētā Grū Hārlema Bruntlanne. Viņa uzsvēra, ka ilgtspējīga attīstība nozīmē neapdraudēt nākamās paaudzes. Šodien vārds «ilgtspēja», vietā un nevietā piesaukts, ir novalkāts, jo bieži lietots ar domu, ka tas ir kaut kas, kas turpinās, ilgst. Bet ilgtspējas kontekstā ir svarīgi saprast, kā tas turpinās, kā tas ilgst, kā turpinām dzīvot aizvien jaunajos apstākļos. Ne tikai turpinoties, bet arī apzinoties savu ietekmi citam uz citu un uz vidi.
Kādi stāsti skan uz skatuves? Kam tie pieder? No kurienes tie nāk? Kāpēc tieši šie stāsti? Kurš tos mums izstāsta? Par ko teātris klusē? Kāpēc? Kā radām teātri? Kur to radām? Ar ko? Kāds ir izrādes dzīves cikls? Cik daudz pirmizrāžu sezonā ir un kāpēc – vai tiešām tik daudzas ir nepieciešamas? Kad mākslas ideja aizrauj tālāk, domāt vēl par kaut ko var būt nogurdinoši, reizēm – neērti. Taču radīt ar rūpēm ir iespējams.
Pētījumi liecina – tie, kas vairāk patērē kultūru, spēj ātrāk mainīt attieksmi un rīcību. Ticu, ka tie, kas rada kultūru, arī spēj ātrāk sataustīt, kāds ritms ir planētai, kuru pašreiz vēl apdzīvojam. Virsrakstā, kurā «žonglēju» ar vārdiem, ir jautājums, ko aicinu uzdot šodien. Cik lielā mērā atbildīgi radīta māksla ir priekšnoteikums izdzīvošanai visplašākajā nozīmē? Vai ekoteātris būs glābšanas riņķis cilvēces problēmu jūrā? To rādīs laiks. Nenoliedzami šis teātra virziens pilnīgākajā tā izpratnē ir būtisks, lai kopīgi meklētu ceļus, kā turpināties šeit un tagad, kā saglabāt mūsu ikdienu un planētu visām sugām apdzīvojamu. Kā zināms, viss sākas ar pirmo soli. Svarīgi, lai šim solim ir pēc iespējas mazāks ekoloģiskās pēdas nospiedums, bet saudzīgāka «plauksta».
Tēma Ekoteātris sagatavota Projekta CERS ietvaros.
Projektu Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai /CERS (Nr. VPP-MM-LKRVA-2023/1-0001) finansē Latvijas Republikas Kultūras ministrija valsts pētījumu programmas Latvijas kultūra – resurss valsts attīstībai; (2023.–2026.) ietvaros. Valsts pētījumu programmu administrē Latvijas Zinātnes padome.
Footnotes
- ^ Alaimo, Stacy. (2023). Transcorporeality II: Covid-19 and Climate Change. In: R. Braidotti, , E. Jones, G. Klumbyte (eds.). More Posthuman Glossary. London and New York: Bloomsbury Academic, pp. 147–149.
- ^ Balcare, Kitija. (2023). Ekoteātris. Nacionālā enciklopēdija. Pieejams: https://enciklopedija.lv/skirklis/185898-ekoteātris
- ^ Jēdziens «citbūtne» (ang. val. non-human [being]) – 1) jebkura radība, dzīvnieks, būtne, kas nav cilvēks, bet kurai piemīt noteiktas cilvēka īpašības vai iezīmes; 2) objekti, kam piemīt cilvēkam līdzīgas intelektuālās spējas, piemēram, datorprogrammas vai roboti.
- ^ Haraway, Donna. (2015). Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin. Environmental Humanities, Vol. 6, pp. 159.–165.