
Trauslās maskulinitātes cena
Par «Dirty Deal Teatro» izrādi «Alfas»
Valters Sīlis Dirty Deal Teatro iestudējis mūzikas teātra izrādi Alfas, kurā ar ironiju aplūko vīrišķības jautājumus, balstoties kādas patiesas traģēdijas notikumos. Ko nozīmē būt vīrietim? Cik tālu var aiziet, lai pierādītu, ka esi «īsts vecis», kas var parūpēties par ģimeni un samaksāt par kredītu? Nešaubos, ka vīrieši izjūt spiedienu realizēties, gādāt, pierādīt savu varas pozīciju – tajās kurpēs, sieviete būdama, neiekāpšu, bet varu iztēloties. Kultūrā, piemēram, iniciācijas pasakās, zēns kļūst par vīrieti, kad paveic kādu varoņdarbu, lai pierādītu, ka ir pietiekami vērtīgs. Centieni pierādīt savu pašvērtību augsta spiediena apstākļos var rezultēties tā dēvētajā trauslajā maskulinitātē. Un viens no tas pārvarēšanas mehānismiem ir toksiskā maskulinitāte. Trauslā maskulinitāte apzīmē «trauksmi vīriešos, kuri uzskata, ka viņi neatbilst vīrišķības kultūras standartiem. Šis termins ir nepieciešams, lai izprastu viņu attieksmi un uzvedību – pētījumi ir parādījuši, ka šī trauksme var izpausties dažādos veidos, tostarp agresīvā uzvedībā, pretestībā mainīgajām dzimumu normām un grūtībās izteikt savu ievainojamību.»[1] Toksiskā maskulinitāte, savukārt, apzīmē hiperbolizētas vīrišķības rīcību kopumu – pastiprinātu agresiju, pašvērtības izjūtu, dominanci, – īpašības, kas, novestas līdz galējam kāpinājumam, kļūst bīstamas visai sabiedrībai.
Jēkabpilī 2011. gadā četri globālās finanšu krīzes laika grūtību nomākti policisti un viens apsargs veica bruņotu laupīšanu spēļu zālē. Mēģinot viņus sagūstīt, pildīdams dienesta pienākumus, bojā gāja viens policists. Jānis Balodis, iedvesmojoties no šī notikuma, uzrakstīja libretu, un novembra sākumā tas satikās ar skatītājiem. Libretā veiksmīgā ritmā savīta traģikomēdija ar anatomiski precīziem faktiem. Valoda ir ļoti saistoša un uztverama, un libreta autors spēlējas ar to, kā teksts emocionāli iedarbojas vai tieši pretēji – tehniski, bez emocijām raksturo kaut ko. Mūziku komponējis Edgars Raginskis, rezultātā – notikums ir interesants gan teātra, gan mūzikas faniem.
Latvijā radošais sprādziens mūzikas teātrī vērojams, kopš Valsts kultūrkapitāla fonds īsteno īpašu mērķprogrammu, kas veltīta šim žanram, tādējādi paverot tam iespējas arī neatkarīgajos teātros. Estētiski kultūrtelpā tas aptver lielu plašumu: ikgadējie lielākie un mazākie notikumi Sansusī festivālā, Rēzeknes teātra Joriks izrāde Mans kaimiņš ebrejs, Ģertrūdes ielas teātra politiskais Nasing Spešal un augu kameropera Monstera Deliciosa. Kuru, starp citu, varētu saukt par Alfu sievišķo māsu. (Tā nu bija sakritis, ka uzreiz pēc Alfu pirmizrādes bija iespēja noskatīties šo iestudējumu. Iesaku skatīties kopā, gluži kā filmas Bārbija un Openheimers.) Kā arī Jura Millera producētais Mauglis un Producentu grupas 7 mūzikli un rokoperas Sfinksa, Galms (pa)Galmā, Kaupēn, mans mīļais u.c.
Librets iepazīstina skatītājus ar darbības personām, asprātīgi ieskicē notikuma laiku – Eirozonas valstu parādu krīzi, un tad soli pa solim izved cauri centrālajam notikumam. Režisors uzbūvējis pasauli, kas nenosoda, bet kurā iespējams sajust skaudros apstākļus, kuros policisti nonākuši. Nav noslēpums, ka apstākļi policistiem nav viegli arī tagad – algas ir zemas, bet mentālais slogs smags. Šī sabiedrības grupa un problēmas, ar ko tā saskaras, pārstāv galējību, tāpēc raksturi un vērtību skalas šķobīšanās piestāv teātra skatuvei un kameroperas formai.
Attiecību dinamikā vērojama cīņa par savas vietas pierādīšanu un noturēšanu. Tas ir, nedod dies, kāds vēl padomās, ka «es mīžu».
Visi iestudējuma aktieri ir talantīgi dziedātāji, uz skatuves ir arī sitaminstrumentālists Ernests Mediņš. Viņa elektronisko bungu ritmu skaņas kā pistoļu šāvienu prelūdija atklāj izrādi un turpina ievadīt aktierus dziesmās, uzturot visas izrādes pulsu. Aleksandrs Bricis, pagaidām vēl LKA ceturtā kursa students, kas jau paguvis nospēlēt pāris lomas Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, spēj aizkustināt un raisīt līdzjūtību, mainīdams vainīgā un upura lomas, atklādams «labā policista» tēlā mierīgu, taču spēcīgu un pārliecinātu garu. Armanda Siliņa tēlotā «likuma sarga» bravūra ir pietiekami pārliecinoša, lai Mārtiņa Gūtmaņa, Emīla Kivlenieka un Arta Drozdova policisti pievienotos neprātīgajā piedzīvojumā. Raibajā kompānijā, tāpat kā īstajā notikumā, satiekas dažādu vecumu un rangu dienesta pārstāvji, kā arī viens apsargs, taču katram atšķiras motivācija riskēt ar karjeru un dzīvību. Acu kontakts, ko aktieri pastāvīgi uztur ar publiku, tāpat kā dziesmu teksti piedāvā iespēju iestudējumu skatīties kā atklātu atzīšanos. Un spiedienu vīrieši jūt ne tikai no kredītpiedzinējiem, bet arī cits no cita, tāpēc attiecību dinamikā vērojama cīņa par savas vietas pierādīšanu un noturēšanu. Tas ir, nedod dies, kāds vēl padomās, ka «es mīžu».
Valters Sīlis nesenā intervijā uz jautājumu par savu iestudējumu mērķauditoriju atbildēja, ka izrādes taisa sev un tad vēro, kuru vēl interesē tās tēmas, kas viņam tuvas. Skaidrs, ka viņa mākslinieciskais rokraksts ir izstrādājies un nostiprinājies, ainas izrādēs saliktas pārdomāti, un vēsturiskos notikumos balstītos iestudējumos viņš ir spēcīgs un spējīgs režisors. Viņa darbi atstāj lielu precizitātes sajūtu, un viņam ir talants pamanīt situācijas laikā, vietā un telpā, kurām skatuve ir nepieciešama. To garām nav palaidušas arī Spēlmaņu nakts žūrijas: Sīlis Gada režisora balvai bijis nominēts par izrādēm: Leģionāri (2012), Būt nacionālistam un Veiksmes stāsts (2017), Cilvēki, lietas un vietas un Mežainis (2018), Pēc grāmatas motīviem, Tikšanās vieta – Rīgas pilsētas II teātris, Liepāja – Latvijas galvaspilsēta (2019). Bet 2020. gadā balvu arī saņēma par izrādēm Puika, kurš redzēja tumsā, Finlandizācija, Izskatās, ka tu mirsi (kopā ar Kati Krolli) un Uzvara ir mirklis. Par darbu Sibīrijas haiku tika nominēts arī šogad un saņēma balvu par labāko izrādi bērniem un pusaudžiem.

Alfas ir īpašas ar atjautīgo balansu – izrādē ir visas vīrišķīguma klišejas, no sēdēšanas pozā ar plaši pavērtām kājām līdz stieņu cilāšanai svaru zālē, un telpā ir vienlīdz daudz vietas kā ironijai, tā empātijai. Varas spēles, nauda, politika mijas ar psiholoģiskiem portretiem. Aiz agresīvās čaulas ir trausla nestabilitāte.
Izrādes māksliniekam Uģim Bērziņam ar Valteru Sīli bijusi ilggadēja partnerība. Šoreiz viņa izvēlētā forma ir askētiska. Galvenais skatuviskais objekts ir ziņojumu dēlis – atpazīstams kadrs no detektīvfilmām un seriāliem. Pie tā tiek spraustas dažādas izdrukas, veidojot vizuālu domu karti notiekošajam. Tāpēc lielākā daļa rekvizītu ir 2D formātā – to attēls izprintēts uz papīra – un tie tiek parādīti brīdī, kad pieminēti dziesmu tekstā. Asociatīvie attēli šķiet kā vizuālie subtitri, kas palīdz uztvert pieminētos atslēgas vārdus. Lai gan formāli vienkāršs paņēmiens, izrādē tam ir ļoti funkcionāla nozīme. Pat ar tik trenētu dikciju, kāda ir šiem aktieriem, mūzikas teātra žanrā viegli aizpeldēt un ļauties mūzikai – tāpēc attēli uztur spriedzi, tempu un virzību. Gaismu mākslinieks Niks Cipruss scenogrāfiju iedzīvinājis ar radošiem gaismu risinājumiem: skatuve grimst spilgti sarkanos un zilos toņos kā mirgojošās policijas mašīnu bākugunīs, un fināla spilgtā frontālā gaisma kā giljotīna nodala notiesāto galvas no ķermeņiem.
Aktieriem darba ir daudz – loma, dziesmas, dejas, attēli – un tas ir labs izaicinājums
Jautro traģikomēdijas pusi savukārt iekustina horeogrāfa Edvarda Kurmiņa policistu dejas. Kustību valoda izrādē kontrastē ar nopietno tēmu, ķermeņiem ļaujot izpausties pāri maskulinitātes nospraustajām robežām. Aktieriem darba ir daudz – loma, dziesmas, dejas, attēli – un tas ir labs izaicinājums.
Pēc Alfām galvā turpina skanēt dziesmu melodijas un paliek pēcgarša, kas rosina domāt par cilvēka neaizsargātību lielajā pasaules mašinērijā. Katra diena kādam ir pēdējā. Izrāde iedziļinās vīrišķās identitātes sarežģītajā un daudzslāņainajā dinamikā, sabiedrības spiediena ietekmē, pēta, cik augsta var būt maskulinitātes trausluma izraisītas agresijas cena. Tāda, kas ietekmē ne tikai indivīdu, bet arī visus apkārtējos. Valters Sīlis kopā ar Jāni Balodi un Edgaru Raginski ir radījis mūzikas teātra izrādi, kas rezonē vairākos līmeņos, apvienojot cilvēkstāstus ar lielajām tēmām par varu, naudu, atbildību. Šī sadarbība priekšplānā izvirza ne tikai stāstu, bet arī uzsver mūzikas teātra pieaugošo potenciālu. Drosmīgs ieguldījums mūsdienu kultūras dialogā par vīrišķību.
Footnotes
- ^ DiMuccio, Sarah H., Knowles, Eric D. The political significance of fragile masculinity. (2020). Current Opinion in Behavioral Sciences, 34, 25–28.