
Tik ļoti intīmi un tomēr publiski
Grūtniecība, tās pārtraukšana un pēcdzemdību depresija Latvijas teātrī
Uzticot rakstu par ekstrēmi sensitīvu tematu teātrī – bērna gaidīšanu un/vai zaudēšanu, kā arī pēcdzemdību depresiju – neprecētam vīrietim bez pieredzes, žurnāla redakcijas nolūks bija iegūt maksimāli neitrālu skatījumu, kas būtu brīvs no emocionālas saiknes ar līdzīgu pieredzi pašām autorēm. Kāda mana kolēģe tā arī atzina – tā kā viņai pašai ir traumatiska pieredze, viņa pilnīgi noteikti nespētu analizēt šādas pieredzes stāstus uz skatuves tikai kā mākslas darbus.
Tas nenozīmē, ka neprecēta vīrieša skatiens būtu «atsaldēts» un bez empātijas. Tomēr esmu apņēmības pilns analizēt un runāt galvenokārt par dramaturģijas un inscenējuma elementiem, kas palīdz atklāt tēmu tās neviennozīmībā vai traucē šai atklāsmei.
Runa ir par Ludmilas Roziņas lugas Dievs ir šeit iestudējumu Liepājas teātrī Valtera Sīļa režijā un Danas Avotiņas-Lāces maģistra darbu Latvijas Kultūras akadēmijā Elpojot smaidus, kas šoruden iekļauts Latvijas Leļļu teātra repertuārā.
DROSME IZSTĀSTĪT
Ludmilas Roziņas luga Dievs ir šeit par dilemmu, vai dzemdēt neglābjami slimu bērnu ar ārkārtīgi augstu nāves risku, vai arī izlemt par grūtniecības pārtraukšanu, ir ļoti retas atklātības pakāpes darbs latviešu teātrī. «Dievs ir šeit nekādā gadījumā nav mākslas terapija specifiskai mērķauditorijai. Droši vien vissāpīgāk šī izrāde sitīs cilvēkus ar tādu pašu vai līdzīgu pieredzi, arī citus cilvēkus, kuriem dažādu citu iemeslu dēļ nav bērnu, lai gan bija pēc tiem ilgojušies, bet kopumā Dievs ir šeit, manuprāt, ir izrāde ikvienam, kurš ir gatavs laisties ļoti dziļā līdzpārdzīvojumā, kur brīžam, šķiet, trūkst pat elpas, bet, uzticoties radošajai grupai, tu izrādes beigās no tumsas tiec izvests ārā, jā, varbūt noraudājies, bet noteikti pieaudzis savā cilvēcībā,”[1] raksta Undīne Adamaite.
Jā, mēs esam redzējuši izrādes, kurās ir parādīts bērna zaudējums un ģimenes dzīve pēc tā, – te atmiņā nāk Deivida Lindseja-Ebaira drāma Truša alā, ko 2013. gadā Latvijas Nacionālajā teātrī iestudēja Kārlis Krūmiņš. Tomēr konkrētajā gadījumā reizē pievelk un stindzina apziņa, ka Liepājas teātra izrāde balstās autores reāli piedzīvotā drāmā. «Tas bija tik drausmīgs, šokējošs un dzīvi mainošs notikums, ka viss, ko varēju darīt, es varēju tikai rakstīt. Kaut kāda teksta daļa ir tapusi tajā laikā, kad tas ar mani reāli notika. Vienā brīdī sapratu, ka nevaru to turēt pie sevis. Tad piedāvāju Valteram [Sīlim] šo ideju. Es arī šaubījos, vai tādu izrādi vajag, vai kāds nāks kaut ko tādu skatīties, jo tēma ir smaga. Nav varbūt pirmā izvēle, ko darīt piektdienas vakarā, – aiziesim paskatīties izrādi par neauglību! Bet Valters uzreiz atbildēja: jā, tādu stāstu vajag. Un tad es uzrakstīju lugu,»[2] dramaturģe stāstījusi Latvijas radio žurnālistei Mārai Rozenbergai.
«Darbība notiek mūsdienās, Latvijā, bet varētu notikt arī citur, ja tā padomā,» lasu autores remarku lugas eksemplārā. Mani mēģinājumi atrast līdzīgus piemērus pasaulē vainagojās ar zināmiem panākumiem. Atradu stāstu par Austrālijas dramaturģi Emīliju Stīlu, kura 2016. gadā izlēma par grūtniecības pārtraukšanu pēc tam, kad gaidāmajam mazulim tika diagnosticēts Dauna sindroms. Viņa par šo lēmumu sarakstīja lugu 19 nedēļas. Tifānijas Lindelas Naitas (Tiffany Lindall Knight) rakstā par šo gadījumu teikts: «Rakstot par abortu, Emīlijai bija iespēja atgūt autonomiju pār savu pieredzi, tāpat kā, veicot abortu, viņa pretendēja uz autonomiju pār savu ķermeni. Vēl svarīgāk ir tas, ka luga bija līdzeklis, lai publiski atzītu rīcību, kas dažās aprindās joprojām tiek uzskatīta par apkaunojošu vai amorālu. Stigma saistībā ar abortiem joprojām pastāv, neskatoties uz to, ka Austrālijā tās ir ar likumu noteiktas tiesības; jo īpaši — pēc Emīlijas domām — bērna ar ģenētisku anomāliju izbeigšanas kontekstā. Viņa baidījās, ka viņu varētu bargi tiesāt Adelaidas profesionālā teātra kolēģi, no kuriem daudzi aktīvi nodarbojas ar izrāžu veidošanu cilvēkiem ar invaliditāti. Neskatoties uz savām bažām, Emīlija stingri uzskatīja, ka viņai nevajadzētu melot par izdarīto izvēli. Pēc aborta viņa vairākiem vienaudžiem pastāstīja par notikušo. Viņai par pārsteigumu daudzi cilvēki atbildēja ar stāstiem par saviem reproduktīvajiem zaudējumiem. Tas radīja negaidītu saikni un tuvību, kas deva viņai pārliecību stāstīt savu stāstu, kā arī izpratni, ka cilvēkiem ar līdzīgu pieredzi būtu noderīgi to dzirdēt. Būdama dramaturģe, kas apņēmusies nodrošināt platformu sieviešu balsīm un neizstāstītiem stāstiem, viņa juta ētisku pienākumu teatralizēt savu pieredzi.»[3]
Liepājas teātra gadījumā ir saslēgusies autores vēlme dalīties ar savu stāstu, kas kaut kādā ziņā varbūt ir pašterapija, un režisora Valtera Sīļa pārliecība, ka šim stāstam ir vieta uz skatuves pat tad, ja skatītāji nenāks. Bet skatītāji nāk un, kā novērojusi Undīne Adamaite, labprāt piedalās arī teātra rīkotās sarunās pēc izrādes.
Nekādas sensācijas, bet reāls fakts ir tas, ka pirmizrādē kādai no skatītājām palika slikti un tika sniegta palīdzība. Šajā ziņā Latvijas auditorijas reakcija nav jūtīgāka par citu valstu pieredzi. The Guardian šovasar ziņoja, ka uz desmit minūtēm bija nācies apturēt režisores Elines Arbo (Eline Arbo) iestudējuma Gadi izrādi Almeidas teātrī Londonā, turklāt pēc aborta «grafiska attēlojuma» slikti esot palicis galvenokārt vīriešiem – rakstā minēts, ka konkrētajā izrādē palīdzība sniegta četriem skatītājiem.[4] Veselības problēmas var piemeklēt arī daudz mazāk šokējošā materiālā – tika ziņots par apturētu Vertera pirmizrādi Jaunajā Rīgas teātrī.
Šo visu milzīgo ievadu es rakstu, lai ievietotu izrādi dažādos kontekstos. Taču – kas tad īsti notiek uz skatuves?
RACIONĀLI PAR EMOCIONĀLO
Valtera Sīļa režisora bagāžā ir vairāki stāsti, kuru varoņi atrodas ekstrēmās situācijās. Īpaši jau atmiņā iespiedušās vēža izraisīto sāpju reakcijas Daigas Kažociņas apbrīnojamajā aktierdarbā Nacionālā teātra izrādē Prāts (2015). Bet ir jau arī Cilvēki, lietas un vietas (2017) ar narkomānes pieredzi un Maiju Doveiku galvenajā lomā, ir uz gultas guļošā Ausma Ineses Pudžas atveidojumā Dirty Deal teatro izrādē Mammu! (2023) – visos minētajos gadījumos režisora darbs ar aktrisēm atnesa viņām Spēlmaņu nakts nominācijas. Rakstot par izrādi Dievs ir šeit, svarīgi ir izcelt formu ārpus satura un saprast, kā režisors organizē mizanscēnas un aktierspēles veidu, lai maksimāli līdzsvarotu satura izkāpinātību.
Autore diezgan precīzi fiksē galveno tēlu vecumu – sievietei un vīrietim ir 34, mammai – 70. Visi trīs aktieri ir jaunāki par saviem tēliem. Par to, kurš un kā atveido pārējās lomas, dramaturģe sniedz vispārīgas norādes, bet, nepiesaistot papildu aktierus vai videoierakstus, ir skaidrs, ka visas sieviešu lomas ir mammas lomas tēlotājai, bet visas vīriešu lomas nāk papildus vīra lomai. Šāds uzstādījums iecentrē izrādi kā galvenās varones atmiņu kolāžu, kurā vīrs ir klāt, tomēr nav vienādā pozīcijā, bet drīzāk kā atbalsta personāls. Tas ir godīgi attiecībā pret stāsta struktūru, tomēr varbūt būtu bijis labāk, ja Valtam Skujam nebūtu papildus jāatveido arī dažādi nejauši satikti paziņas. Nu jā, bet nodarbināt atsevišķu aktieri tajās mini lomiņās arī nebūtu mērķtiecīgi. Savukārt Everitai Pjatai-Gertnerei ir jākļūst par tūkstošveidi, nemitīgi mainot apģērba elementus un balsi. Tā kā izrādes estētika, smeļoties avotus episkajā teātrī, to pieļauj, pret šādu diezgan ārišķīgu paņēmienu neko daudz iebilst nevar, turklāt aktrise savu pārmiesošanos veic azartiski un reizē atbildīgi. Protams, tie lielākoties ir garāmskrejoši tipāži, kas parādās varones dzīvē un pazūd, un dažas mediķu intonācijas ir uztvertas ārkārtīgi precīzi, savukārt mātes lomā aktrise rāda pāri malām mutuļojošu sirsnību. Tēlu sistēmā būtiska ir arī permanenti nelaimīgās draudzenes loma. Neiesaistot video, uz Everitas Pjatas-Gertneres pleciem uzvelta arī Google sadaļa, nolasot atbildes uz galvenās varones meklētajiem jautājumiem.
Ievas Kauliņas iekārtotā telpa ir lakoniska un, sadarbojoties ar gaismu mākslinieku Viesturu Andersonu, režisors Valters Sīlis veido darbības ligzdas – piemēram, visas operācijas tiek rādītas labajā skatuves malā, pēc Google informācijas galvenā varone vēršas skatuves kreisajā malā un tamlīdzīgi. Taču uzmanība nepārtraukti tiek centrēta uz galveno varoni, kura vienlaikus ir gan informatīvais, gan emocionālais centrs, virzot stāstu un komentējot tā emocionālo pusi. Šajā lomā Kintija Stūre parāda raksturu un gan fizisku, gan emocionālu izturību, praktiski nepametot skatuvi stundu un 50 minūtes. Te jāatgādina, ka grūtniecības šai stāstā ir divas un abas neveiksmīgas (cik tukšs vārds pret to emocionālo triecienu, kas slēpjas aiz verbālas konstatācijas!) Tā kā teksts jau sākumā pasaka, ka stāsts būs par bērna zaudēšanu, režisoram nav iespēju maldināt skatītāju ar izklaidējošām sākuma ainām (ko luga pat pieļautu, jo pirmās epizodes ir asprātīgas un pašironiskas). Tā to dara Dailes teātra izrādē Zēni nav meitenes, kur Dārtas Danevičas varones ļoti traģiskā stāsta (vīrietis nogalina bērnus) sākums rada ilūziju par dzīvespriecīgu stendapu. Liepājas teātra izrādē ir skaidrs, ka beigas būs traģiskas vai vismaz dramatiskas, bet tas neizslēdz humoru, kaut, lasot lugu, liekas, ka tā ir vairāk nekā izrādes pēcgaršā. Atskatoties uz notikumu secību, var izsekot, cik teorētiski pareizi ģimenes plānošana sākas un cik brutālas korekcijas uzspiež realitāte, liekot varonei ķerties pie risinājumiem, kas sākumā noteikti nebūtu ienākuši prātā, meklējot glābiņu arī pie kosmoloģes videozvanā. Mediķu portretējumi brīžiem nav komplimentāri, bet diemžēl droši vien nav pārspīlēti, jo medicīnas sistēmas rutīna vienmēr pārsteidz nesagatavotus tos, kas ar to saskaras ne tikai ginekoloģijā.
Dramaturģes sajūta, veidojot lugas struktūru, ir faktiska vientulība pat apstākļos, kad gan no vīra, gan mātes puses ir atbalsts. Izšķirošais lēmums atteikties laist pasaulē bērnu situācijā, kad mazulim var būt nedziedināma slimība, tik un tā jāpieņem mātei brīdī, kad embrijs vēl ir mātes ķermenī. Tieši tāpēc izrādes centrs ir un paliek Kintijas Stūres saspringtais, brīžiem mēmā izmisumā sastingušais skatiens.
«Tie, kas noskatīsies Dievs ir šeit, esmu pārliecināta, nekad bezbērnu pāri nemierinās ar možu ierosinājumu paņemt kādu dzīvnieciņu, neaicinās aizdomāties, ka pasaule jau tā ir pārapdzīvota un vienmēr tak var adoptēt, vai radikālākajā gadījumā – var taču nomainīt arī sievu vai vīru – «kolosāli» palīdzot,» jau citētajā rakstā piemin Undīne Adamaite.
KURĀ PLAUKTĀ LIKT SEVI
Bez traģēdijas, bet ar lielu autobiogrāfisku slodzi ir tapis Danas Avotiņas-Lāces maģistra darbs Latvijas Kultūras akadēmijā Elpojot smaidus, ko tagad var noskatīties kā Latvijas Leļļu teātra repertuāra vienību. Salīdzinot ar iepriekš aplūkoto Liepājas teātra piemēru, Danas Avotiņas-Lāces autordarbs, pašai rakstot lugu, iestudējot un spēlējot vienīgo lomu, tomēr izskatās pēc skices. Acīmredzot tas ir izteiktā fragmentārisma dēļ – izrādi veido atsevišķas epizodes, kas saistās ar sievietes emocijām tai stāvoklī, ko mēdz saukt par pēcdzemdību depresiju jeb, lietojot izrādes anotācijas formulējumu, vecāku izdegšanu.

«Kāda ir sievietes loma mūsdienu sabiedrībā? Vai tajā ir vieta arī rūpēm par sevi, vai tikai par citiem? Tēma tiek skatīta caur viena cilvēka apziņas prizmu – dokumentalitātē balstīta, līdz ar to subjektīva, bet vēsturisko laiktelpu ietveroša. Šī ir teātra notikumā attīstīta jaunās māmiņas pieredze. Klejojums savā apziņā, lai meklētu pierādījumu tam, ka viņa nav lieta,» sola izrādes programmiņa. Man gan šķiet, ka vēsturiskā laiktelpa ir reducēta līdz sensenai gaļasmašīnai, bet izrādes centrā ir diezgan nesakārtotu domu kolāža. Tas, kas šķiet uzkrītoši – jaunā sieviete savā izmisumā jūtas pilnīgi viena, viņai nav atbalsta. Ne emocionāla, ne fiziska, ne materiāla – ieskanas arī skumjas par valsts atbalsta niecīgo apjomu. Šis primāri ir sievietes stāsts, un zīmīgi, ka ar vīriešu klātbūtni kā bija, tā bija arī manis redzētajā izrādē – skatītāju rindās saskaitīju tieši trīs vīriešus, no kuriem divi bijām ieradušies izrādi recenzēt.
Izrādei piemīt augsta patiesīguma un autentiskuma pakāpe, taču tai trūkst skata no malas, kas ļautu izveidot līdzsvarotāku un grodāku iestudējuma struktūru. Atšķirībā no Ludmilas Roziņas lugas, Danas Avotiņas-Lāces darbā trūkst pašironijas, autore nepieļauj iespēju, ka uz viņas problēmām varētu paskatīties analītiski. Ir emocijas. Man, protams, viegli runāt. Taču man jāpiekrīt kolēģei Līgai Ulbertei, kura, zinādama, ka pati par šo izrādi nerakstīs, ļāva izmantot savu domugraudu – Leļļu teātra izrādē mēs redzam sievieti, kas varētu būt Liepājas teātra iestudējuma varones depresīvā draudzene.
Jāatceras, ka bērna gaidīšanai un pēcdzemdību depresijai ir veltīta arī šogad Valmieras vasaras teātra festivālā parādītā Ivetas Poles izrāde Daudz laimes dzimšanas dienā. Tās pirmā daļa pat ļoti sasaucas ar šai rakstā aplūkoto izrāžu tematiku, un arī tur izskanējušie stāsti bija balstīti personiskā pieredzē, lai arī transformēti un ne vienmēr cilvēks, kurš konkrēto situāciju bija piedzīvojis, to arī stāstīja (tas arī nebija iespējams tehniski, jo skatītāju plūsma bija dalīta). Taču arī šeit ieskanējās gan bērna ieņemšanas grūtības, gan gatavība vai negatavība dzemdībām, gan brīžiem pat ļoti tumšām emocijām pēc tām. Acīmredzot teātra vidē ir aktualizējusies tēma, kas nekur nav bijusi slēpta visu šo laiku, bet vairāk droši vien parādījusies nozaru žurnālos. Tieši šogad sievietes – mātes pašrefleksija pēkšņi izlauzusies uz skatuves.
Footnotes
- ^ Adamaite, Undīne. (2024). Kaut nedaudz nejusties vientuļam. Diena, 15.10.
- ^ https://www.lsm.lv/raksts/kultura/teatris-un-deja/21.10.2024-si-luga-ir-veltijums-manai-meitai-liepajas-teatri-skatuves-dzivi-sacis-stasts-par-neauglibu-un-zaudejumu.a573353/
- ^ https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277539519300834
- ^ https://www.theguardian.com/stage/article/2024/jul/31/london-play-the-years-paused-after-theatregoers-felt-faint-during-abortion-scene