Vai viegli būt bērnam?
Izrādes jaunajiem skatītājiem
Bērnu un jauniešu izrādes pie mums ierasti ir deficīts, atstājot šo jomu gandrīz tikai abu Leļļu teātru – Latvijas un Liepājas – ziņā. Taču šajā sezonā daudzi teātri aktīvi uzrunā bērnus un pusaudžus. Gan ļaujot izpausties režisoriem un ieviest jaunas tendences, gan sekojot bērnu izrāžu tradīcijām un veidojot tās skaļas, azartiskas, krāsainas. Lielu daļu iestudējumu radījuši arī gados jauni režisori.
PELNRUŠĶĪTE
Lai arī Paulas Pļavnieces kontā ir vairākas nopietnas pieaugušo izrādes, viņas īpašā specializācija ir bērnu izrādes, kas padodas gaišas, priecīgas un azartiskas. Pelnrušķīte Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī un Mēs, Sālsvārnas salas vasarnieki Nacionālajā teātrī nav izņēmums. Paulu raksturo jaunas elpas piešķiršana aprobētiem sižetiem, piemēram, sen zināmajai pasakai Trīs sivēntiņi un vilks, kura arī tapusi Čehova teātrī. Tāpat kā sivēntiņiem, arī Pelnrušķītei jaunu diskursu piešķīrusi dramaturģe Linda Rudene, atbilstoši laikmetam ievietojot pasaku ekoloģiskā ietvarā un pat padarot to par tēmu. Modernu skanējumu izrādei dod Reiņa Sējāna mūzika, no liriskām dziesmām līdz pat reivam. Košu, bērnu rotaļu pilsētiņai līdzīgu ierāmējumu sniedz Sintijas Jēkabsones daudzpakāpju scenogrāfija: izmantojot skatuves ripu, darbība norisinās abpus dekorācijai, kura no vienas puses ir Pelnrušķītes nams ar dārzu un virs mājas ierīkotā pļava, no otras – karaļnams ar dabu mīlošā Prinča glīti apgrieztajiem bukšiem pagalmā. Arī Baibas Litiņas mūsdienīgie, asprātīgi ironiskie un krāsainie tērpi, kuros iemiesoti arī dažādi dzīvnieki un kukaiņi, dara pasaku acij tīkamu.
Atzīšos, ka, ieraugot nosaukumu Pelnrušķīte Čehova teātra repertuārā, es mazliet saspringu par stereotipiem, kuri, kā gaidīju, tiks potēti šodienas bērniem un īpaši meitenēm, jo nav patriarhālāka tēla par paklausīgo, čaklo, neievērojamo Pelnrušķīti, kuru pat iemīlējies princis atpazīst tikai pēc kurpītes. Taču šajā jaunajā, ekoloģiskajā pasakā stāsts ir par gluži citu Pelnrušķīti, īstajā vārdā Rozi. Jūlijas Berngardtes apņēmīgā, zinātkārā un pašpietiekamā meitene, kuru vairāk par visu – pat par jauniepazīto Princi – interesē dabiskā pļava, tās augi un tajā mītošie kukaiņi, nav nekāda čiepiņa. Ja arī viņa pakļaujas pamātes spiedienam un sāk pastiprināti nodoties mājas uzkopšanas darbiem, tas tikai tāpēc, ka saprot – bez viņas neviens šajā slinkajā kompānijā to neuzņemsies. Šajā lomā Jūlija Berngardte pierāda, ka viņai ir krietni vairāk skatuviskā temperamenta, nekā iepriekšējās liriskajās lomās ierasts. Ko vērta ir horeogrāfa Dmitrija Gaitjukeviča iestudētā kareivīgā, ar Austrumu cīņas paņēmieniem apveltītā deja reiva ballē!