Laikabiedrs Tartifs
Moljēra komēdija Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī
Paši pret savu gribu esam kļuvuši par lētticīgu sabiedrību, kas barojas no neskaitāmiem informācijas avotiem vai izolējas no tiem un nonāk tikai vienas – savas – patiesības gūstā. Tāpēc mums tik saprotama ir Moljēra 17. gadsimtā sarakstītā tikumu komēdija Tartifs, kuras vienīgā piederības zīme tapšanas laikam faktiski ir stingrā pantmērā sarakstītais teksts. Viss pārējais – kā 21. gadsimtā tapis. Grūti teikt, vai režisoram Sergejam Golomazovam ieceres tapšanas brīdī bijusi vēl kāda ideja bez aktualitātes un spožām lomām spožiem aktieriem, tomēr dažu akcentu parādīšanās – jauši vai nejauši – liek domāt par komiskā dabu cauri laikiem. Jo Tartifs Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra versijā 2024. gada rudenī kļuvis par izrādi, ko vērts aplūkot caur... feminisma prizmu.
Moljēram galvenais varonis ir vīrietis, to pieprasa tā laika tradīcija. Bet, kā jau komēdijās, varonis ir smieklīgs, tāpēc ka liekulīgs, gļēvs, stūrgalvīgs, melīgs, alkatīgs, slinks, šo uzskaitījumu varētu turpināt. Taču gandrīz nekad viņš nav smieklīgs tāpēc, ka ir vīrietis. Sieviete, kuru Moljēra varonis mīl vai arī iekāro, lielākoties ir godīgāka, drosmīgāka un gudrāka. Taču gandrīz nekad tas nav tikai tāpēc, ka viņa ir sieviete. Vienkārši ir jāveidojas kaut kādam pretspēkam, lai rastos konflikts.
Režisoram izvēloties akcentus pabīdīt uz vienu vai otru pusi, rodas interpretācija, kas izrādes skatīšanos padara par aizraujošu piedzīvojumu. Golomazovs izkāpinājis ne tikai Jakova Rafalsona Orgona lētticību un tālab smago pārrēķināšanos sava garīgā pēcteča meklējumos, ne tikai Maksima Busela Tartifa liekulīgo sirdsšķīstību un viegli sakairināmo libido, bet arī Dmitrija Jegorova spēlētā Damisa robusto būtību, Konstantīna Ņikuļina Valēra, Mariannas līgavaiņa, trauslo vīrišķību un Igora Čerņavska Kleanta veselīgo spriestspēju. Viņiem pretī režisors liek ne tikai Jekaterinas Frolovas monstrozo Pernela kundzi, Orgona māti, bet arī visas pārējās izrādes dāmas. Jūlijai Berngardtei savu Mariannu jāzīmē tradicionāli melnbaltu, balansējot starp jaunas meitenes cerībām un izmisumu, atkarībā no tā, vai viņa apprecēsies ar to, ko vēlas, vai ar to, kuru nevēlas. Toties Veronikas Plotņikovas Elmīra, bet jo īpaši Tatjanas Lukašenkovas Dorīna ir konceptuāli interesanti tēli, kas liek uz Tartifu raudzīties kā 21. gadsimtam iederīgu darbu.