Citas arkādijas
«Arkādija» Jaunajā Rīgas teātrī
Piederu paaudzei, kuras teātra skatīšanās pieredze aizsākās krietni pēc 1998. gada, kad pirmizrādi Jaunajā Rīgas teātrī piedzīvoja angļu dramaturga Toma Stoparda luga Arkādija (1993) – viens no teātra hitiem, kurš iezīmēja trupas ansamblisko saskaņu un elēģisko pasaules skatījumu, kas spēja apvienot intelektuālo ar juteklisko.
Tādēļ, skatoties Alvja Hermaņa jauno tās pašas lugas iestudējumu pēc ceturtdaļgadsimta un atšķirīgā aktieru sastāvā, mani maz skar neizbēgamie salīdzinājumi, skepse par iespējām otrreiz iebrist tajā pašā upē un apskatnieku atmiņas, kuras ietekmē ne tikai laika un vietas konteksts, bet arī pieaugšanas veiktās korekcijas šķietami tik skaidrajos iespaidos par redzēto.
Viena no Jaunā Rīgas teātra stratēģijām, lai apgūtu atjaunotās mājas Lāčplēša ielā, ir reiz veiksmīgo iestudējumu atjaunošana. Septembra beigās pirmizrādi piedzīvoja 2009./2010. gada sezonā veidotās izrādes Melnais piens jaunā versija, kas gan pārsteidza ar inscenējuma detaļām bez mākslinieciskas slodzes un samocītu nostalģiju pēc citas Arkādijas – latviešu zemnieka sētas, kuras uzturēšanai šodien vairs nepietiek resursu. Bezcerīgi mēģinājumi pagriezt laiku atpakaļ šķiet pat bezatbildīgi, novēršot uzmanību no tādu problēmu risināšanas, ar kurām vēl būtu iespējams tikt galā.
Arkādijas gadījumā ievērojamā laika distance devusi ne tikai jaunu publikas paaudzi, kuras skatu uz dzīvi veidojuši citi iedvesmas un pieredzes avoti, – būtiskas korekcijas ir piedzīvojusi arī mūsu ikdiena. Tādēļ dramaturga intelektuālā spriedzē kūsājošais teksts ļaus ieraudzīt atpazīstamas situācijas gan pirmo iestudējumu redzējušiem skatītājiem, gan tiem, kuriem tā būs pirmā sastapšanās ar lugu.
Svarīga ir vēsturiskā sasaukšanās, kurā pārklājas 19. gadsimta sākuma un 20. gadsimta beigu dzīves izjūta