Atmiņu vakars diskusiju klubā
«Arkādija» jeb zaudētā paradīze Jaunajā Rīgas teātrī
Līdz ar Toma Stoparda lugas Arkādija iestudējumu JRT Alvis Hermanis šajā rudenī jau otru reizi piesaka atgriešanos zaudētajā paradīzē. Gan tīri tematiskā nozīmē, jo Arkādija tāpat kā septembrī pirmizrādi piedzīvojušais Melnais piens/2024 vēsta par ilgām pēc zudušas (nesasniedzamas?) harmonijas, vienotības un saiknes ar dabu un kosmosu. Gan arī mākslinieciskā izpratnē, jo abus materiālus režisors iestudē atkārtoti, gluži kā vēloties atsaukt atmiņā laiku, kad ikviena Hermaņa izrāde mutuļot mutuļoja no oriģinālām idejām un negaidītiem risinājumiem, kas izpelnījās publikas mīlestību un kritikas atzinību tiklab Latvijā, kā ārpus tās robežām.
KAITINOŠAIS LABUMS
Stoparda pasaules slavu iemantojusī luga ir laba, bet labums, vismaz šo rindu autorei, šķiet tāds kaitinošs. «Šis ir tas gadījums, kad luga ir gudrāka par mums visiem kopā,» teikts teātra mājas lapā. Grūti apstrīdēt, bet diez vai tas var garantēt izrādes kvalitāti.
Protams, nevar noliegt Stoparda meistarību: spēju vienā darbā aptvert divas plašas laika zonas – 19. gadsimta sākumu un 20. gadsimta beigas – un to ietvaros iztirzāt zināšanas, mīlestību, nāvi, dzeju, vēsturi, apgaismību un romantismu, ainavu arhitektūru, kārtību un kārtības trūkumu. Turklāt žanra aspektā darīt to tā, lai komēdijai raksturīgā vieglā un spridzīgā dialogā būtu ieslēpta traģēdija. Tomēr nepamet sajūta, ka lugā ir par daudz vārdu – pārāk daudz pateiktā, lai tiktu uzjundīta interese par to, vai vēl ir kas nepateikts un, ja ir, tad kas tieši. Monologi stiepjas gandrīz vai lappuses garumā, dialogi, kuri raisa bijību ar savu erudīciju, šķiet katrā konkrētā tematā uz palikšanu iestrēguši. Tiesa, tie ir asprātīgi – argumenti «par» un «pret» kā pingponga bumbiņas tiek mētāti turp un atpakaļ, mirklīgi uzšķiļot dramatisma liesmu. Bet, ņemot vērā izrādes 4 stundas un 45 minūtes, varbūt kaut ko varēja īsināt, ja vien režisora nolūks nav piebremzēt steidzīgo TikTok patērētāju publiku.
PALIMPSESTS
1998. gadā, kad Hermanis Arkādiju iestudēja pirmo reizi, luga bija gluži svaiga – uzrakstīta 1993. gadā. Tas vien jau bija vērā ņemams apstāklis, un kur tad vēl fakts, ka angļu teātra dzīvais klasiķis atbrauca uz Rīgu, lai izrādi noskatītos. Tagad ir tapis jauns, patstāvīgs iestudējums, un pie toreizējās izrādes varētu arī nekavēties, ja vien to nedarītu arī pats režisors.
Stopardam ir svarīga laika dimensija. Lugas notikumi migrē starp 19. gadsimta pirmo pusi un 20. gadsimta beigām, līdz lugas finālā abi laiki saplūst. Arī Hermanim ir svarīga laika dimensija. Viņš nevis vienkārši vēlreiz atgriežas pie savulaik iestudētās lugas, bet paplašina jauniestudētās izrādes laika robežas, ietverot tajās atsauces uz iepriekšējo uzvedumu, līdz abas izrādes saplūst.
Izrādes sākumā, beigās un starp ainām uz caurspīdīga aizkara projicējas ainas no iepriekšējā iestudējuma. Domājams, arī aiz praktiskiem apsvērumiem – lai varētu aizsegā pārkārtot skatuvi, bet ne tikai. Vizuāli projekcijas izrādi dara līdzīgu palimpsestam – pergamentam vai papīram, kur viens teksts uzrakstīts virsū otram – nodzēstam vai izbalējušam. Šo «divi vienā» sajūtu pastiprina programmiņā pārdrukātais iepriekšējā iestudējuma veidotāju saraksts, kā arī intervijas ar aktieriem – Gunu Zariņu un Vili Daudziņu, kuri piedalījās 1998. gada iestudējumā un atceras tikšanos ar Tomu Stopardu – kā viņš skūpstīja aktrisēm roku, cigaretes izsmēķēja tikai līdz pusei, un tamlīdzīgi.