Gerts Raudseps un Kaie Mihkelsone izrādē «Makbets». Foto – Epp Kubu
Gerts Raudseps un Kaie Mihkelsone izrādē «Makbets». Foto – Epp Kubu

Atstājot telpu interpretācijām

Tīta Ojasō un Enes Līsas Semperes režisoriskais portrets 2023. gadā

Igauņu režisori Tīts Ojasō (Tiit Ojasoo) un Ene Līsa Sempere (Ene-Liis Semper) 2024. gada pavasarī Rīgas Dailes teātrī iestudēja savu Bulgakova Meistara un Margaritas dramatizējumu, un izrāde Latvijā izpelnījās visai lielu ievērību. Ojasō un Sempere ir pāris gan teātrī, gan privātajā dzīvē, un pēdējos gados viņu māk­slinieciskais rokraksts ir atradis savdabīgu for­mu, kuras atsevišķi elementi atkārtojas no iestu­dējuma iestudējumā. Šā rokraksta pazīšana var pavērt jaunas perspektīvas arī Meistara un Mar­garitas vērtēšanai un interpretēšanai. Tālākajā tekstā arī centīšos ieskicēt viņu režisorisko por­tretu.

Tīts Ojasō beidzis Igaunijas Mūzikas un teāt­ra akadēmiju kā režisors (2000), bet Ene Līsa Sempere – Igaunijas Mākslas akadēmiju kā sce­nogrāfe (1995), un viņu sadarbība sākās kā reži­sora un scenogrāfes tandēms. Pagājušā gadsimta 90. gados Semperei bija starptautiska karjera arī kā video un instalāciju māksliniecei. Viņi nodibi­nāja teātri NO99 (2004), kas kļuva par Igaunijas teātra flagmani gan pašu mājās, gan ārzemēs un saņēma arī Jaunās relitātes balvu Europe Theatre Prize[1] (2017). Tieši strādājot NO99, Ojasō un Sempere kļuva par līdztiesīgiem partneriem: au­toriem–režisoriem–māksliniekiem. Proti, viņi abi bieži atbild gan par tekstu, gan arī visu vizuā­lo pusi, taču ar aktieriem lielākoties strādā Ojasō. Sempere reizēm iestudē arī viena pati (kopš 2014). Pēc teātra NO99 darbības beigām (2018) viņi ir brīvie režisori un mācībspēki (Sempere – scenogrāfijas profesore Mākslas akadēmijā, Ojasō – skatuves mākslas profesors Mūzikas un teātra akadēmijā). Viņi bieži iestudē arī ārzemēs, galvenokārt Vācijā, Austrijā, Šveicē un Krievijā (līdz 2022). Piemēram, Meistaru un Margaritu vi­ņi uzveda jau 2019. gadā Vīnes Burgteātrī.

2023. gadā Ojasō un Sempere sagatavoja trīs iestudējumus (vienu kopā un pa vienam atseviš­ķi), tie visi tādu vai citādu iemeslu dēļ izpelnījās Igaunijas teātra publikas ievērību. Iepazīstināšu ar šiem iestudējumiem tuvāk, pievēršoties gan elementiem, kas pašlaik raksturo viņu režisoris­ko rokrakstu, gan arī darbu recepcijai.

MAKBETS

Par 2023. gada notikumu Igaunijas teātrī kļuva un labākā režisora prēmiju ieguva Semperes–Ojasō radītais muzikālā teātra iestudējums Mak­bets, kura pirmizrāde bija 19. janvārī koncertzālē Estonia, jo tas bija Igaunijas Drāmas teātra, Igau­nijas Nacionālā simfoniskā orķestra (ERSO) un Igaunijas Koncertu kopprojekts. Iestudējuma pamatteksts, protams, bija Šekspīra Makbets, ta­ču režisori lugu ir pamatīgi īsinājuši, pārstatījuši ainas, raganu replikas aizvietojuši ar itāļu futū­rista Filipo Tomāzo Marineti (Filippo Tommaso Marinetti) citātiem un folkloras iedvesmotām igauņu dzejnieka Haso Krulla vārsmām. Taču par tekstu svarīgāka un noteicošāka šeit ir mūzi­ka. Proti, ERSO diriģents Olavi Eltss iestudējuma vajadzībām radīja muzikālu partitūru no igauņu komponista Lepo Sumeras Sestās simfonijas, bet finālā izmantoja amerikāņu komponista Džeja Švarca (Jay Schwartz) mūziku. Trešais līdzvērtī­gais elements ir savdabīga un efektīga skatuves un video scenogrāfija, kuru režisori radīja paši.

Žurnāli