Skats no izrādes «Interlellis–67». Foto no Eduarda Smiļģa Teātra muzeja krājumiem
Skats no izrādes «Interlellis–67». Foto no Eduarda Smiļģa Teātra muzeja krājumiem

«Interlellis–67»

Izrādes rekonstrukcija

Latvijas Kultūras akadēmijas Audio­vizuālās un skatuves mākslas teori­jas studenti sadarbībā ar Latvijas Leļļu teātri veica 1967. gada 8. aprī­lī pirmizrādītās muzikālās panto­mīmas un televīzijas parodijas In­terlellis–67 rekonstrukciju: infor­mācijas avotu apkopošanu, salīdzināšanu un ana­līzi. Tā ir leģendārās režisores Tīnas Hercbergas, mākslinieka Pāvila Šenhofa, aktieru grupas un iz­rādes cildināšana.

Interlellis–67 ir ievērojama izrāde vairāku ie­meslu dēļ. Pēc veiksmīgas piedalīšanās Latvijas republikas teātru skatē 1968. gada ziemā[1] izrāde tika nominēta dalībai Vissavienības skatē. Tur leļļu teātru grupā izrāde ieguva pirmās pakāpes diplo­mu, bet tās komponists Raimonds Pauls – naudas prēmiju[2].

Izrāde panāca kaut nelielu, taču pastiprinātu kritikas interesi. Interese bija arī no skatītājiem: iz­rādes bieži bija izpārdotas un piesaistīja arī nepie­ciešamo vecumu nesasniegušus pusaudžus. Tur­klāt izrādei saglabājies teju unikāls uzskates mate­riāls – Maskavā veidots ekranizējums. Visbeidzot, izrādes veidotāji ir tobrīd pieprasīti un joprojām cienīti mākslinieki: teātra mākslinieciskā vadītāja un režisore Tīna Hercberga, ilggadējais māksli­nieks Pāvils Šenhofs, dramaturgs Gunārs Priede un komponists Raimonds Pauls. Raksta autori at­ļāvušies saukt režisori pēc Lilijas Dzenes piemēra: «Vienkārši – Tīna»[3].

PAR TĪNU HERCBERGU

Interlellis–67 ir Tīnas un Šenhofa kopdarbs, māk­sliniecisko spēju paraugdemonstrējums. Varietē tipa uzvedums, kas «paver bezgala plašas per­spektīvas māksliniekiem»[4]: 120 leļļu daudzveidī­gā uzbūve, grafiskie risinājumi, neparastā sceno­grāfija, tehniskā sarežģītība, spraigs humors un ritms. Izrāde «īsā laikā iekaroja visu skatītāju sim­pātijas un pārliecināja mūs, ka viss teātra kolek­tīvs ir pacēlies uz jaunas daiļrades pakāpes»[5].

Tīna ienāk Leļļu teātrī, absolvējusi pirmo Lat­vijas Valsts konservatorijas Teātra fakultātes reži­jas kursu (1953). Lelles režisorei bija svešas, jo stu­diju process bija pakārtots dramatiskajam teāt­rim, un tas viņu saistīja[6]. Tīna stāstīja, ka Kultūras ministrijas izvēli nosūtīt viņu darbā uz Leļļu teāt­ri ietekmējis viņas diplomdarbs – čehu pasaku lu­gas Strakoņicas dūdinieks uzvedums Jaunatnes teātrī[7]. Iespējams, nozīme bija arī viņas dzimu­mam.

Tomēr Tīna demonstrē radošu neatlaidību – ievijot režijas darbā dramatiskā teātra pieredzi, vi­ņa pievērš lielu uzmanību aktiermeistarībai un atjautībai. Viņa aizsāk leļļu teātra aktieru «atklāša­nu» izrādes beigās, argumentējot to – aktierim jā­jūt atbildība, skatītājam jāpazīst izpildītājs. Tīna ievieš arī cita līmeņa tematiku leļļu teātrī. Tas pirmkārt izpaudās ar aktieru «atklāšanu» izrādes beigās – aktierim jājūt atbildība, skatītājam jāpa­zīst izpildītājs[8]. kārt, Tīna ieviesa cita līmeņa te­matiku leļļu teātrī. Top pirmā leļļu izrāde pieaugu­šajiem, komiska Izidora Štoka triju cēlienu pasaku luga Velna dzirnavas (1955), «spraiga, interesanta, humora apdvesta izrāde»[9] ar tābrīža aktualitāšu ievijumu, kas raksturīgs vairākām Tīnas pieaugu­šo izrādēm. Tapa nākamās: Ak, sirds!, Lāčplēsis (1968). Drīz izrādes pieaugušajiem veidoja arī citi leļļu teātra režisori: Arnolds Burovs Trīsgrašu ope­ru (1960), Voldemārs Pūce – Dievišķo komēdiju (1963). Leļļu teātris guva arī starptautisku ievērī­bu. Izrādē Tips un Taps Tīna realizējusi neparastu ieceri: «apvienot vienā izrādē gan «dzīvus priekš­metus», gan cilvēku un dzīvnieku lelles, gan arī «dzīvo aktieri ar masku»»[10].

Žurnāli