
Indulis būs
Par Jāni Grūtupu, kurš izvēlējies citu ceļu
Viņa vārda vairs nav Jaunā Rīgas teātra aktieru sarakstā. Jānis Grūtups iestājies Latvijas Aizsardzības akadēmijā. Tomēr man liekas svarīgi atskatīties uz lomām, ko viņš paguvis nospēlēt, tāpēc ka tās liecina par teātrim (ne tikai JRT, bet latviešu skatuves mākslai kopumā) ļoti vajadzīga aktiera tipa potenciālu.
Jo ir tādas lugas, pie kurām teātrim nav vērts ķerties, ja trupā nav ļoti īpaša aktiera, kas varētu spēlēt galveno varoni. Latviešu klasikā tādu varoņu netrūkst. Rainim pat – Lāčplēsis, Tots, Indulis. Tas «īpašais», bez kura nav iespējams viņus nospēlēt, attiecas nevis uz talantu vai aktiermākslas iemaņām, nevis uz ārējiem dotumiem, bet uz personības kodolu, ko nav iespējams tēlot. Tādam vienkārši jābūt.
Lai gan Alvis Hermanis sava aktierkursa studentus radināja pie skatuves un publikas jau no pirmā kursa, atmiņā viņi īsti neaizķērās – jauni un simpātiski, neko vairāk pēc pirmo kursu izrādēm par viņiem īsti nevarēja pateikt, lai arī sejas jau šķita pazīstamas. Pa īstam viņi iekrita acīs (un laikam ne man vienai), kad spēlēja Ingas Tropas izrādē Ekspedīcija «Jāzeps» (2022). Karš Ukrainā bija tikko sācies, kad notika pirmizrāde. Skatījos iestudējumu pēc kāda laika, iespējams, tieši tajā dienā, kad pasaule uzzināja par zvērībām Bučā. Jo atmosfēra bija burtiski nokaitēta, un nepieredzējušie aktieri – visi kā viens – spēlēja, galvojot par katru izteikto vārdu. Kopumā fragmentārajā un samocītajā iestudējumā vismaz tovakar viņi līdz mielēm personiski centās atbildēt uz lielajiem jautājumiem par godu, dzimtu un piedošanu. Jāņa Grūtupa kareivis Jūda bija šo jautājumu epicentrā: viņu burtiski plēsa uz pusēm pienākums pret dzimtu, kurai vajadzēja būt uzticīgam līdz nāvei, un taisnības izjūta, kas lika iestāties par brāli. Un gadiem ilgā nespēja piedot pašam sev gļēvumu, nenovēršot brāļu apgrēcību, iemetot Jāzepu nāves bedrē. Pārplēst stingru mugurkaulu ir gan grūtāk, gan sāpīgāk. Te tas mugurkauls un stāja nepārprotami bija.