Kā tas skan
Ar Gati Šmitu sarunājas Justīne Kļava
Imanta Ziedoņa un Pētera Pētersona dzejas drāma Spēlē, Spēlmani 2019. gadā kalpoja par iedvesmas avotu režisora Gata Šmita un manam pirmajam kopdarbam – izrādei Meklējot Spēlmani. Dzejnieka metri Pētersona izrādi iesāka apmēram tā: «Drūma nakts. Rīga. Tramvaji neiet. Slēģi ciet. Uguns nespīd nekur. Kaut kur noklaudz atslēgti vārti. Aizdārd rati, un atkal viss klusu.» Tāpat arī mēs – sēžam Gata kabinetā mūsu teju tūkstoš gadu vecās pilsētas vēsturiskajā centrā pirmo rudens lietavu naktī. TTT Rīga dibinātājam Aleksandram Zālītim reiz piederējušā milzu spogulī bungājas ielas laternas atblāzma. Gatis šo gaismu raksturo kā pārāk romantisku, lai tajā ko filmētu. Uz ekrāna izskatīšoties pārāk cute[1]. Mums līdzās grodā grāmatplauktā gozējas gan Gata vectēva, Dailes teātra aktiera Luija Šmita portrets, gan Pētera Pētersona un mūsu Spēlmaņa izrādes eksemplāri. Sarunas laikā bez redzama iemesla iečīkstas parkets, un atkal viss klusu. Spoks? Visticamāk, vairāki. Kā jau Rīgā pieklājas.
Justīne Kļava. Tu man reiz jautāji, vai es esot pamanījusi, ka Rīgas Laikā ir daudz rakstu, kas sākas ar teikumu «Šis nemaz nav raksts, šīs ir tikai manas pārdomas», un es smējos kādu pusstundu no vietas. Vēlāk Nelabo vajadzībām meklējot relatīvisma piemērus, es savācu kaudzi recenziju, kas visas sākās ar teikumu «Šī nemaz nav recenzija, šīs ir tikai manas pārdomas». Tāpēc izmantosim arī mēs šo iespēju izvairīties no atbildības, un jau sākumā saviem lasītājiem pateiksim: «Šī nemaz nav intervija, es tikai uzdodu tev dažus jautājumus.»
Gatis Šmits. Nē, šī ir intervija!
Justīne. (Smejas.) Ar šo es sāku tāpēc, ka, cik esmu novērojusi, tev ļoti derdzas izlikšanās, izvairīšanās no atbildības un gara kūtrums. Tu katram savam darbam pieej tā, it kā tas būtu pirmais un pēdējais, un, piemēram, teātra izrādes slīpē arī pēc pirmizrādes. No kurienes tevī šī lielā atbildības sajūta? Vai to ir ieaudzinājis Luijs Šmits un Lūcija Baumane? Vai varbūt Pēteris Krilovs, vai Boriss Frumins?
Gatis. Man tas drīzāk ir automātisks process. Izrāde attīstās un veidojas savā ātrumā. Jo tuvāk pirmizrādei, jo vairāk es kā režisors redzu iespējas, kā lietas ietekmēt un attīstīt, un novest tās līdz galam. Un nav tā, ka mēs kaut ko fundamentāli mainām pēc pirmizrādes. Tā ir slīpēšana. Dažas lietas līdz pirmizrādei nav pietiekami daudz iespēju izspēlēt bez apstājas. Tāpēc režisoram ir svarīgi pirmajās izrādēs pēc pirmizrādes būt klāt un novest lietas līdz galam. Tajos brīžos arī ir grūti apturēt to izrādes veidošanas prāta stāvokli, it sevišķi, ja darbs sagādā prieku un tas ir smieklīgi. Un daļa no tā notiek automātiski. Tā izrāde man kaut kā strādā smadzenēs. Tas nenotiek tā, ka es sēžu, skatos un domāju, kā tagad rīkoties. Es vienkārši ieraugu lietas. Un fiksēju tās. Tā es varu palīdzēt. Tie uzlabojumi, kas tad tiek veikti, tās nav kaut kādas manas iegribas. Tas drīzāk ir kāds ieteikums, par ko aktieris pēcāk būs priecīgs. Vai arī dažkārt kādam aktierim kaut kas ienāk prātā. Kopīgais darbs, kas ir ieguldīts, izrādi taisot, vēl turpina iet uz priekšu un rezultēties, un lietas iekrīt savās vietās. Bet tās, manuprāt, ir pirmās trīs izrādes. Un, ja es, tās pirmās trīs izrādes skatoties, ievēroju iespēju kaut ko uzlabot, tad man ir pienākums aizvest to tālāk. Un tas arī tiešām palīdz. Tie pēdējie soļi, kad tavās rokās ir visi iespējamie instrumenti un izteiksmes līdzekļi, un izrāde jau ir pilna – tur ir gaisma, skaņa – un tā jau tiek spēlēta, tad skaidrs, ka ar dažiem drošas otas vēzieniem bieži vien var ielikt lietas īstajās vietās. No malas skatoties, cilvēks, iespējams, nemanītu atšķirību, bet tie ir kaut kādi tādi uzlabojumi, kas atvieglos, noņems šķēršļus vai pretrunas aktieru eksistencē un palīdzēs konkrētajai izrādei pēc tam skriet.