Bezkaunīgais vecis
Režisora Gata Šmita portreta skice
Lūkojoties uz Gati Šmitu retrospektīvā, top skaidrs, kāpēc viņš tik uzstājīgi vēlējās nomainīt Anšlava Eglīša lugas un romāna Bezkaunīgie veči nosaukumu pret vienskaitli. Režisors, kā ūdenī ieskatījies, zināja, ka pienācis laiks portretrakstam, kas ļautu tieši viņu izcelt starp 1996. gadā dibinātā Nepanesamā teātra arteļa trim «večiem». Ja meklētu analoģijas ar Jāni Bertoldu senioru, arhitektu Longinu Laukmani un hedonistu Askoldu Olti, tad liktos, ka Bertoldam drīzāk ir Viestura Kairiša vaibsti, par hedonistu skaidrs, ka tas ir Džilindžers, bet pats Gatis ar smalko miesasbūvi, viegli nervozo runas stilu un teātra «kinderštūbi», no kuras jau sen nekautrējas – viņa vecmāmiņa bijusi Jaunatnes teātra aktrise un režisore Lūcija Baumane, bet tante – mākslas zinātniece Edvarda Šmite –, drīzāk līdzinās Longinam.
Tiesa, vienmēr var aplūkot arī «bezkaunīgā» jēdzienu. Zuzanna Bertolde, no vienas puses, par tādu uzskata vīra sacelšanos pret mājas kārtību, tomēr vēl vairāk viņu biedē tās «bezkaunības», kas notiek tieši Longina mājās, – tur klausās ne to mūziku, angažē sulaiņus ar tumšu ādas krāsu, neprot dot vērtīgus dzīves padomus krustdēlam Indulim, visbeidzot, pavedina uz dumpi citus seniorus. No šī skatupunkta raugoties, bezkaunīgais vecis patiesībā ir Longins Laukmanis.
Kāpēc šāda ievaddaļa? Tieši pirms gada, kad «bangojošie ūdeņi» nebija vis metaforisks Nacionālā teātra sezonas moto, bet kaila patiesība, septembris pagāja, ieplānojot vēl trīs darbus repertuāra stabilizēšanai. Un likās, ka būtu ekselenti uzaicināt režisoru Gati Šmitu pēc gandrīz desmit gadu pārtraukuma veidot izrādi uz lielās skatuves pašā pavasarī, kad pēc zināma viegluma alkst gan tie, kas spēlē, gan tie, kas skatās. Režisors spēka gados, ne par jaunu, ne par vecu. Režisors, kas savus panākumus kaldinājis Jaunajā Rīgas teātrī, 90 procentos gadījumu precīzi izvēloties materiālu, kas ļauj pasmaidīt vai pat smieties, bet neaizmirst par to, ka mākslai jāiekustina arī pelēkās šūnas katrā indivīdā. Režisors, kurš četrus gadus studējis Ņujorkā, tāpēc Anšlava Eglīša Bezkaunīgie veči ar darbības vietu Kalifornijā varētu veidot zināmus saskarsmes punktus, sākot no izpratnes, ko nozīmē būt trimdā, beidzot ar sadzīvi «viņpus dīķa». Režisors, kurš visu radošo mūžu ir pamanījies veltīt galvenokārt mākslai, neiesaistoties teātru un tā personību kašķos un ķīviņos. Tam par iemeslu ir arī pašsaglabāšanās instinkts, jo vispār jau Gatim piemīt zināma neirastēnija ārējās izpausmēs, ko kompensē tieksme nestrebt karstu un nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus. Vai var būt vēl piemērotāks cilvēks, ar kuru kopā pasmaidīt un labi pavadīt laiku, pašā pavasara galā kopradot darbu savam un citu priekam? Nevar!