Nākotnes māksla
Vizuālā teātra jēdziens: diskusijas, pretrunas, vispārinājumi
Teātra kontekstā pastāvīgi rodas jauni termini, kā arī no jauna tiek pielāgoti vecie, – tas raksturo dinamiskus teātra prakses procesus. Pirmo reizi termins «vizuālais teātris» izmantots Bonijas Marankas (Bonnie Marranca) grāmatā The Theatre of Images 10 (1977), raksturojot amerikāņu režisora Roberta Vilsona agrīnos iestudējumus, bet vēlāk visbiežāk lietots, raksturojot izrādes, kurās dominē neverbālā attēlu valoda. Dilemma, kas noved pie praktiķu un teorētiķu diskusijām, ir saistīta ar termina nenoteiktību: vizuālā teātra prakses laukā sajaucas leļļu teātra, tā sauktā mākslinieka teātra, fiziskā teātra, objektu teātra, arī digitālā un totālā teātra nozares. Nav iespējams sataustīt dominējošu un skaidri definētu teātra veidu, kas novestu pie precīziem vizuālā teātra avotiem, skolas, tradīcijas vai metodoloģijas. Vēlēšanos līdz galam noskaidrot šo problemātisko terminu un novērst nepārtrauktas tā interpretācijas pastiprina gan tas, ka vizuālais teātris dominē augsta līmeņa festivālos, gan arī tas, ka institucionālo teātru programmās tiek iekļauti tādi mākslinieki kā Roberts Vilsons, Robērs Lepāžs, Romeo Kasteluči, Jans Fabrs, Filips Žantī vai Dimitrs Papajoannu.
Rodas jautājumi:
– kā saprast šā teātra dabu un kā to precīzi atpazīt, ja vizuālais teātris netiek raksturots ar kādu vienu noteiktu teātra stilu vai veidu;
– kā termins tiek lietots – raksturojot teātra mākslinieku pasaules uzskatu, kopīgu izrādes iespaidu vai kādu no izrādes komponentiem.
VIZUĀLĀ TEĀTRA ĪPAŠĪBAS
Starptautiskā festivāla NuQ Treff (2019) laikā igauņu teātra pētniece Madli Pesti referātā Kas ir vizuālais teātris? piedāvāja to definēt kā virsjēdzienu. Pesti izšķir četras spēcīgākās ietekmes, no kurām rodas mūsdienu vizuālā teātra koncepcija: dadaisms, sirreālisms, Bauhaus skola un fiziskais teātris, kas kļuva populārs 20. gadsimta 80. gados. Pesti ieskatā vizuālais teātris ir virsjēdziens, kas iekļauj sevī dažādus teātra veidus, no kuriem galvenie ir:
leļļu teātris, kas ietver aktiera leļļinieka animācijas mākslu, kad nedzīvas, skatītājiem atpazīstamas konkrētas figūras tiek atdzīvinātas, kopējot cilvēka vai dzīvnieka kustību un fizioloģiju;
objektu teātris, kurā tiek izmantota netransformēta ikdienišķa lieta, kas var funkcionēt gan kā personāžs, gan kā simbols;
materiālu teātris (ang. abstract teatre, vāc. materialtheater), kam raksturīgs tas, ka izmantojamam materiālam vairs nav konkrētu atbilsmju, saikņu vai atpazīstamības. Tāds teātris vairs neimitē cilvēka vai dzīvnieka kustību, tam nav saikņu ar reālo pasauli, tas meklē tīru māksliniecisku izpausmi, nevis realitātes imitāciju, tam nav galamērķa un mākslas valoda nepārtraukti veidojas acu priekšā;
fiziskais teātris, kam bieži nav scenārija, to raksturo starpdisciplinaritāte (tiek apvienota mūzika, deja, videomāksla u. c.), interakcija starp publiku un izpildītāju;
multimediju un digitālais teātris kā hibrīda mākslas forma, kas ietekmē un mākslinieciski iespaido skatītājus ar ekrānu, projekciju un citu mūsdienu tehnoloģiju palīdzību.
Ļoti svarīgi ir lauzt šos stereotipus un rāmjus – vizuālais teātris nav nekāds andergraunds vai margināla parādība
Interesants ir Pesti novērojums, ka dažādās kultūrās vizuālā teātra termins tiek saistīts ar dažādiem dominējošiem teātra veidiem. Angļu valodā vizuālais teātris pirmkārt tiek saistīts ar fizisko teātri, Dienvideiropas valstīs – ar leļļu un objektu teātri, bet vāciski runājošās zemēs tiek akcentēta Pīnas Baušas un laikmetīgās dejas ietekme. Tāpat Pesti uzsver, ka vizuālais teātris ne vienmēr izvairās no vārdiem, bet mūzika un skaņas dizains bieži kļūst par svarīgāku zīmju sistēmu nekā teksts.
TERMINA PRETRUNAS PRAKTISKĀ LAUKĀ
Starptautiskā Vizuālā teātra festivāla NuQ Treff laikā norisinājās arī Pesti moderēta diskusija Kas ir vizuālais teātris?, kurā domās par vizuālā teātra definīciju dalījās Sanktpēterburgas Lielā leļļu teātra mākslinieciskais vadītājs un režisors Ruslans Kudašovs, bulgāru trupas The Puppets Lab režisore un dibinātāja Veselka Kunčeva, somu leļļu teātra Dirty Duckling dibinātāja un režisore Merja Peihenena (Pöyhönen), leļļu, objektu un vizuālā teātra režisore un pedagoģe Jana Tumina, igauņu vizuālo un skaņas performanču veidotājs Eriks Alaloga.
Marja Peihenena, raksturodama atšķirību starp parastu leļļu teātri un daudz plašāku vizuālā teātra jēdzienu, apgalvoja, ka «leļļu teātrī mēs iztēlojamies lietas vai lelles, bet vizuālajā teātrī iztēlojamies visas telpas dzīvību». Ruslans Kudašovs runāja par problēmu, ka vizualitātes jēdziens uztverams kā imanenta teātra īpašība, neatkarīgi no izrādes žanra vai mākslinieciskās valodas, un krievu teātra kritiķi apgalvojuši, ka «jebkurš teātris ir vizuālais teātris, izņemot radio teātri».
Vairums diskusijas dalībnieku piekrita, ka tas ir visaptverošs termins, kas skar ne tik daudz tīrus teātra veidus, cik to perifērijas, kombinācijas un savienojumus. Proti, kad izrāde un tās mākslinieciskā valoda pārkāpj konkrēta teātra veida robežas, kad jūtamas atšķirīgas estētiskās valodas ietekmes, bet par galveno paņēmienu kļūst dažādu mākslas veidu, līdzekļu un formu montāža, kā arī audiovizuālā valoda, nevis iepriekš radīts teksts. Bieži teksts kļūst par skaņas dizaina un mūzikas elementiem, nevis jēgas un sižeta nesēju.
Tiesa, šo žonglēšanu ar dažādiem paņēmieniem katrs no diskusijas dalībniekiem nosauca citādi. Kudašovs to sauca par «teatrālu tekstu, kurš neilustrē literāro tekstu un netransformē kaut ko tieši no vizuālajām mākslām», režisore Jana Tumina, runādama par multižanriskumu, atcerējās Džeimsa Terija (James Terry) izrādi, kas bijusi «vizuālais teātris, bet reizē arī fiziskais teātris, plastika, cirks». Marja Peihenena runāja par darbu ar telpu, ieviešot aktiera-operatora jēdzienu: «Man personīgi vizuālais teātris ir stils vai žanrs, kur aktieris var kļūt neredzams. Aktieris kā operators, aktieris, kurš kontrolē telpu. Kaut kas ļoti līdzīgs leļļu aktierim, bet attieksmē pret visu telpu.»
Igauņu mākslinieks Eriks Alaloga diskusiju par to, kura no sastāvdaļām ir galvenā vizuālajā teātrī, nosauca par jau iepriekš nolemtu neveiksmei, jo pārāk lielas ir izglītības, kultūras kontekstu un mākslinieciskās gaumes atšķirības: «Diskusijas, kas ir vizuālais teātris, mēdz būt neveiksmīgas, jo šo lauku sajaukšanās skatīta no katra runātāja fokusa. Tas apstiprina jēdziena daudznozīmīgumu un plašumu. Gan dejas mākslinieks, kas iekļauj uzvedumā jaunus izteiksmes līdzekļus, piemēram, ekrānus un projekcijas, gan leļļinieks, kurš veido izrādi ar cirka mākslinieku atklātā telpā, abi savu daiļradi raksturo kā vizuālo teātri, kaut arī no līdzekļu un formu viedokļa šīm divām izrādēm nav nekā kopīga.»
Pēc visu diskusijas dalībnieku uzskata, izteiksmes veidu dažādība, tehnoloģiju ietekme un atteikšanās no teksta kā stāsta mugurkaula ir priekšnosacījumi vizuālajam teātrim, kurš var būt arī kolāžas tipa, abstrakts, ar nelineāru māksliniecisko valodu. Tas rada izaicinājumu gan māksliniekiem, gan skatītājiem.
Pēc režisores Janas Tuminas domām, «vizuālais teātris katram ir ierasts, bet aizmirsts. Vēl pirms valodas mēs izteicām sevi ar vizuālo teātri, kad bijām bērni. Ļoti svarīgi ir lauzt šos stereotipus un rāmjus – vizuālais teātris nav nekāds underground vai margināla parādība, tas apvieno visu». Apspriežot skatītāja izglītošanas nozīmi, svarīgs arī aktieru sagatavošanas jautājums. NuQ teātra (tagad – Igaunijas Jaunatnes teātra) mākslinieciskais vadītājs Mirko Raja norādīja, ka šobrīd dramatiskā teātra aktieriem tiek pasniegti arī leļļu teātra pamati. Tas ļauj nevis sagatavot aktierus konkrēti leļļu teātrim, bet piešķirt papildu instrumentus dramatiskā teātra veidotājiem, kuri turpmāk vairs nedomās noteiktu žanru vai veidu robežās, bet pratīs radīt laikmetīgu vizuālo teātri, kas šādas robežas pārkāpj un apvieno dažādas radošās prakses.
Gandrīz visi diskusijas dalībnieki uzsvēra un atzina, ka vizuālais teātris ir nākotnes teātris, jo apvieno dažādas mākslas, ietekmes un tradīcijas, izglīto skatītāju un aizvien vairāk izmanto viegli sasniedzamās tehnoloģijas. Tas ir teātra koncepts, kuram ir jāattālinās no tā, kas tas nav, bet ko skatītāji gaida, iedomādamies, kādam jābūt teātrim. Abstraktās daiļrades un brīvas interpretācijas piemēri rada izpratni par daudzšķautņaina skatuves darba iespējām, kad tiek izmantotas dažādas tehnikas un līdzekļi, kad vārdos nenosaukta mākslinieciskā gramatika spēj kļūt konkrēta un abstrakta vienlaicīgi, izveidojot nozīmes vai idejas, bet atstājot tajās vietu, kuru skatītājs ir spiests aizpildīt pats.
Žilvins Vingelis ir lietuviešu teātra režisors, mākslas pētnieks. Referāts nolasīts Latvijas Leļļu teātra 80. gadu jubilejai veltītajā starptautiskajā konferencē Laikmetīgais (leļļu) teātris. Kurp doties? 2024. gada 3. oktobrī.
No lietuviešu valodas tulkojusi Indra Brūvere.