Liepājas teātra mazais brālis
Žanra attīstība gadu gaitā
Liepājas leļļu teātris kopš pirmsākumiem balansējis starp amatiermākslu un profesionalitāti, nemitīgi tiecoties būt atzīts «lielā» teātra satelīts ar savu īpatnējo seju. Spēlmaņu nakts 2024. gada nominācija apliecina, ka arī teātra kritiķi pamanījuši un atzinuši teātra mērķtiecīgo ceļu uz profesionālās mākslas līgu. Šis skatuves mākslas veids Liepājā dzimis jau pirms 75 gadiem, un tā vēsture apliecina profesionālas mākslas izdzīvošanas grūtības valstī ar izteiktu kultūrpolitikas centrtieci.
AR IDEOLOĢIJAS VAIROGU
Pēckara gadi Liepājas teātrim nav viegli, lai gan līdz pat frontes ienākšanai pilsētā 1944. gada septembrī skatītāju zāle ir pilna un notiek izrādes[1], turklāt gan drāmas, gan operas un baleta trupā. Darbs atsākas burtiski nākamajā dienā pēc kara – 1945. gada 10. maijā. Nu tas ir LPSR TKP[2] Mākslas lietu pārvaldei pakļautais Liepājas muzikāli dramatiskais teātris. 1948. gadā Liepājas teātrim samazina valsts dotāciju, un ar to ir saistīta tā sauktā štata samazināšana. Kopumā darbu vai amatu zaudē ap 40 cilvēku gan mākslinieciskajā, gan tehniskajā personālā. 1949. gada 17. aprīlī paplašinātajā Mākslas padomes sēdē ar vairāku ideoloģisko padomdevēju līdzdalību tiek apspriests kritiskais skatītāju skaits, finansiālie zaudējumi un popularitātes kritums sabiedrībā. Maz apmeklētāju nāk uz padomju dramaturģijas iestudējumiem, bieži nākas izrādes atcelt gan izbraukumos, gan mājās. Labāka situācija ir muzikālajās izrādēs – Imres Kālmāna Silva pulcē pat pilnas zāles, taču orķestra mūziķi un solisti ir slaveni disciplīnas grāvēji, labākie arī aiziet uz Rīgu. Aktieris Jānis Lūsēns ierosina pievērsties bērnu auditorijai, un Mākslas lietu pārvaldes vadītājs Fricis Rokpelnis to uzteic – bērni ir tiešām neapsvērts skatītāju kontingents, viņš atzīst.[3] Drīz vien top leļļu izrāde – 1949. gada 30. septembrī Liepājas Rūpkombināta telpās izrāda Leona Paegles ludziņu Runga iz maisa!, ko režisējis teātra literārās daļas vadītājs Voldemārs Sauleskalns un mūziku rakstījis teātra diriģents Ādolfs Reinbergs. Mākslinieks ir Olafs Dūns, lomās ir arī tie, kam drāmas cehā[4] vietas nav. Tuvojas «tautu tēva» Staļina 70 gadu jubileja, un teātris tam par godu apņemas līdz 15. decembrim sagatavot leļļu inscenējumu Pelnrušķīte, kaut leļļu ceha teātrī nav. Turpmāk leļļu izrādes top kā ārpusplāna iestudējumi, lietojot apzīmējumu «leļļu ansamblis». 1950. gada sākumā teātris saņem pārmetumus par «nekādu pasākumu veikšanu» saistībā ar LPSR 10. gadadienu. Teātra Vietējā padome aktiera Jāņa Grantiņa vadībā atkal izmanto ideoloģisko vairogu un uzņemas gadadienas saistības, tostarp – iekārtot stacionāru leļļu teātra zāli un skatuvi jau līdz sezonas beigām, vienlaikus iestudējot leļļu izrādi Krusttēva Toma būda. Martā likvidēti Liepājas teātra muzikālie cehi un teātris pārdēvēts par LPSR MP Valsts Liepājas drāmas teātri, līdz ar to leļļu ansamblim var piešķirt telpas Komunālajā (Baznīcas) ielā 3/5, kur iepriekš noritēja orķestra mēģinājumi. Dūns parūpējas, lai zāle būtu izgreznota ar pasaku motīviem, teātra koncertmeistars Voldemārs Gūtmanis veido izrāžu muzikālo noformējumu, bet leļļu izrāžu režiju uzņemas Valija Brasla, režisora Žaņa Braslas sieva un vēlākā kinorežisora Vara Braslas mamma.
Staļina dzelžainajā režīmā pasaku ludziņas ir mazāk pakļautas cenzūrai
REZERVES LAUKUMS
Lai arī dzimis no ideoloģiskiem apsvērumiem un nabadzības, leļļu ansamblis top par radošās izaugsmes skolu jauniem māksliniekiem un sava veida terapiju tiem teātra cilvēkiem, kurus lielā skatuve atraidījusi. Lelles vada, piemēram, Lidija Kalēja, kas nesekmīgi startē aktieru atlases konkursā «lielajā» teātrī, Jānis Ūdris, kas ir viens no 1948. gada «štata samazināšanas» upuriem un mūžu aizvada kā izrāžu vadītājs. Verai Bušmanei uz lielās skatuves galvenokārt ir jāatveido sociālistiskās varones un trešā plāna lomas, bet «lellēs» viņa gūst radošu gandarījumu. Vēlākais teātra administrators Leons Lileiko invaliditātes dēļ var būt leļļu ansamblī, bet ne uz lielās skatuves. Mūziķa Visvalža Gūtmaņa sieva Arīda Gūtmane savukārt ir īsta leļļu mākslas entuziaste, kas iepriekš vadījusi dzintara apstrādes pulciņu Pionieru namā, bet drīz kļūst par aktrisi un vēlāk arī režisori leļļu trupā. «Lellēs» savas radošās spējas kā dekoratore pārbauda jaunā māksliniece Benita Mikitāne (Bitāne), brīvāki radošajos meklējumos te ir mākslinieki Valters Uzticis un Dailis Rožlapa. Aktieris Teodors Mažāns iemēģina roku režijā, arī tolaik jaunie aktieri Visvaldis Aiše, Silvija Amoliņa (Geikina), Agnese Ose, Biruta Sproģe, Eduards Treimanis vada lelles Komunālās ielas skatuvē. Par leļļu izrādēm labprāt raksta jaunais dzejnieks, teātra tehniskais darbinieks Jānis Peters, kurš arī pats piedalās kā aktieris vairākās leļļu izrādēs. Pirmā desmitgade, šķiet, ir augstākais leļļu mākslas vilnis padomju laikā Liepājā, jo Staļina dzelžainajā režīmā pasaku ludziņas ir mazāk pakļautas cenzūrai – pietiek iestarpināt dažas intermēdijas ar didaktiskiem tekstiņiem. Savukārt 60. gadu vidū arī lielajā skatuvē uzvēdī viegla radošās brīvības brīze – gan iestudējumu formā, gan saturā ievibrējas zemteksti un klusa atkāpšanās no sociālistiskā reālisma kanona. Turklāt leļļu ansamblis visu darbības laiku ir kaut kur pa vidu starp amatiermākslu un profesionalitāti, pastāvīgu trupu izveidot neizdodas, deviņu oficiālo darbinieku, ko finansiāli var atļauties, ir par maz, un 1966. gada 30. janvārī ar Ministru padomes lēmumu Liepājas teātra leļļu ansambli likvidē. Telpās pēc režisora Andreja Miglas ieceres top pirmā profesionālo teātru Mazā zāle Latvijā. Tajā pašā gadā Arīda Gūtmane nodibina leļļu teātra studiju skolēnu kultūras namā Vaduguns, vēlāk to pārņem Agnese Ose, un uz ilgiem gadiem leļļu izrādes rada un skatās visjaunākās liepājnieku paaudzes, paliekot amatieru līgā.
ATDZIMŠANA JUKU LAIKOS
Ap 1989./1990. gadu politiskā skatuve kļūst sabiedrībai būtiskāka un aizraujošāka par teātri. Turklāt sākas ekonomiskā krīze un teātri sajož jostas ciešāk. Atkal darbu zaudē gan mākslinieciskā, gan tehniskā personāla ļaudis, un daudziem izdzīvošana kļūst par pašu atbildību, jo nekāda «sociālā spilvena» nav. Šajā laikā dzimst divi jauni leļļu mākslas kolektīvi – aktiera Riharda Beltes izcīnītais Liepājas pilsētas leļļu teātris (no 1989) un SIA Agitas klubs jeb Agitas Lieldidžas-Trupas un Pētera Trupa radošais tandēms Maska (no 1994). Beltes teātri jau 90. gadu pirmajā pusē raksturo tieksme pēc profesionāliem izaicinājumiem, jaunu aktieru piesaiste trupai, jaunu formu meklējumi un fokuss uz festivāliem, turpretī Maska pārstāv leļļu teātra tradīciju, ko paši raksturo kā reālistisko naivismu. «Teātra misija ir aizbraukt pie sava mazā skatītāja, uzrunāt to viņam saprotamā bērna valodā, ļaujot katram uzzināt ko jaunu skaņu, krāsu, leļļu un pasaku pasaulē,» uzskata Pēteris Trups. Maskas sākums ir Agitas bakalaura darbs režijā Latvijas Mūzikas akadēmijā – izrāde Lidojums sapnī (1994), kas rosina domu par ceļojošu leļļu teātri. Kopš 4. klases Agita darbojusies Vaduguns leļļu ansamblī Agneses Oses vadībā, un domas par citu profesiju nekad nav bijušas. Pēteris uzaudzis Rīgas kinostudijā, leļļu filmu studijā Dauka, kur strādājis viņa tēvs – kinooperators Pēteris Trups seniors. Galdnieka prasmes Pēterim junioram noder, izveidojot unikālu pārvietojamo skatuvi Pasaku lāde, savukārt muzikālā dzirde, baritona balss un attīstīta iztēle – radot libretus muzikālām izrādēm. Teātris ir Trupu ģimenes maizes darbs, hobijs un dzīvesveids. Ceļojošais leļļu teātris jau 30 gadu darbojas klusi un pieticīgi, taču viņu izrādes notiek visos Latvijas novados, pilsētās, pagastos, ir būts starptautiskos festivālos un viesizrādēs Pakistānā, Īrijā, Anglijā, Dānijā, Čehijā, Krievijā, Somijā, Zviedrijā, Francijā, Lietuvā, Igaunijā. Aivars Freimanis par viņiem uzņēmis dokumentālo filmu (2004). Sadarbība bijusi ar Liepājas simfonisko orķestri, veidojot bērnu programmas un piedaloties Jura Strengas un Imanta Rešņa iestudētajā Mocarta operā Bēgšana no serāla (2006), Maska iekļāvusies Ērģeļmūzikas festivāla programmā, izrādot koncertuzvedumu Kurš lielāks, kurš varenāks? ar Pētera Plakida mūziku un Pētera Trupa libretu (2015), papildināti ērģelnieku Lotāra Džeriņa un Ivetas Apkalnas koncerti, vairāki projekti tapuši pēc a/s Latvijas koncerti pasūtījuma. Pasaku un dziesmu tekstu pastāvīgais autors ir Pēteris Trups, komponists – Andris Eniņš, mūzikas aranžētājs ir Normunds Kalniņš, scenogrāfs – Aldis Kļaviņš, leļļu mākslinieces – Astra Dzērve, Anna Zandberga-Šeņķe, Evija Rudzīte. Repertuārā pamatā ir muzikālas pasakas un leļļu kameroperas ar mīlīgiem nosaukumiem un viegli nolasāmu vēstījumu – Kliņķīša piedzīvojumi vai Kā rūķis draugus atrada, Draudzēsimies, Šņāpuļa piedzīvojumi, Burvju stabulīte, Var gadīties, ka atgadās, Ola te, ola tur, Svētki pasaku mežā, Puteklītes Ziemassvētki.
Sākums ir dramatisks – Liepājā nav atrodams neviens leļļu meistars, pat Mākslas skolā rausta plecus
STARP ZEMI UN DEBESĪM
Riharda Beltes atjaunotā vai, precīzāk, no jauna izveidotā leļļu trupa uz 25 gadiem kļūst par viņa ģimenes dzīves ceļu, un likumsakarīgi, ka šāds nosaukums Via Vitae jeb Dzīves ceļš (2001) dots arī iestudējumam, kas mākslinieciskajā ziņā ir viena no šā perioda virsotnēm. 1989. gadā teātra vadība izvirza Rihardu Belti, kurš ir aktieris Liepājas teātrī kopš 1974. gada, par Mazās zāles kā patstāvīgas saimnieciskās vienības vadītāju, lai vispārējas kultūras krīzes apstākļos veidotu mazāka budžeta iestudējumus.[5] Ričs, kā viņu dēvē paziņas, ir rosīgs un apsviedīgs – viens no pirmajiem iesaistās Tautas frontē, izveido kooperatīvu, viņam netrūkst saimniecisku ideju. Acīmredzot aktiera uzņēmība rosina pašvaldības kultūras nodaļu uzticēt Rihardam organizēt leļļu teātri un piesaistīt teātrim visjaunākos skatītājus. Ideja aktierim šķiet saistoša, lai gan ar leļļu skatuvi iepriekš saskares nav bijis. Nelielā divistabu dzīvoklī vecā koka ēkā blakus lielajam teātrim tiek ierādītas telpas jaunizveidotajai leļļu teātra studijai. Juridiski tā ir biedrība. «Sēklas naudu» piešķir a/s Lauma, kas teātri glābj ne šo reizi vien. Ričam pievienojas vēl citi Liepājas aktieri – Inese Belte, Jānis Bīne, kurš pirms darba Liepājas teātrī beidzis Valsts leļļu teātra studiju, vēlāk ilgstoša sadarbība izveidojas ar aktieri, režisoru, izcilu leļļu filmu veidotāju Māri Putniņu, kurš raksta leļļu ludziņas un veido tām scenogrāfiju, iesaistās aktieri Ainars Krūms un Aldis Galanders. Tomēr sākums ir dramatisks – Liepājā nav atrodams neviens leļļu meistars, pat Mākslas skolā rausta plecus. «Paņēmu divus konjakus un braucu uz Rīgu, uz Valsts leļļu teātri. Atvedu divus maisus ar norakstītām lellēm,» atceras Ričs. No tām radīta pirmā izrāde – A. Brigaderes Lolitas brīnumputns Agneses Oses režijā. Projekts izrādās veiksmīgs, un Mazajā zālē deviņdesmito gadu sākumā leļļu izrādes ir pārpildītas, kamēr lielajā teātrī – pustukšas. 1992. gadā trupa pārvācas uz Liepājas Latviešu biedrības namu, kļūstot par patstāvīgu Liepājas pilsētas leļļu teātri. Profesionālās iemaņas «leļļiniekiem» aug, izveidojas laba sadarbība ar viesrežisoriem – Māri Koristinu, Valdi Pavlovski, Jāni Cimmermani, Valdi Lūriņu. Teātris iegūst arī savu leļļu skulptori – Ausmu Neiburgu. 2000. gadā teātri no pašvaldības iestādes pārveido par komercsabiedrību, Rihardu Belti apstiprina par direktoru. Ap gadsimtu miju liepājnieki jau dodas uz festivāliem Austrijā, Dānijā, Somijā, Vācijā, Krievijā, Igaunijā, Lietuvā. Sākas sadarbība ar mākslinieku Andri Mangali, un top avangardiska izrāde Via Vitae jeb Dzīves ceļš, kas iegūst Grand Prix festivālos Baltkrievijā un Lietuvā. Izrādē, kuras pamatā ir Bībeles motīvi, aktieri darbojas maskās, vēstījumu veido kustības, gaismas un skaņa bez teksta. Tobrīd šāda izrāde ir avangardiska pat «lielo» teātru mērogā. Mērķtiecīgi tiek attīstīta starptautiskā sadarbība – 2008. gadā teātris saņem Kultūrkapitāla atbalstu pārrobežu projektam ar Klaipēdas un Panevēžas leļļu teātriem. Top performances, izstādes, meistarklases un koncertuzvedumi. 2004./2005. gada sezonā Liepājas leļļu teātri nominē Spēlmaņu nakts balvai kategorijā Labākā izrāde bērniem ar Daces Skadiņas iestudēto izrādi pēc R. Dāla stāsta motīviem Saldais sapnis. 2006. gadā leļļu teātris Liepājā noorganizē 1. starptautisko leļļu un kustību teātru festivālu. Gadu vēlāk – starptautisku ielu teātra festivālu Zeme. Debesis. Jūra. Teātra kolektīvam pievienojas Riča un Ineses meita Lita, kas aktīvi attīsta starptautisko sadarbību un cenšas festivālu pārvērst par tradīciju. Desmit gadu tas noturas. Taču pašvaldības teātrim ir arī ēnas puses – ar katrām jaunām vēlēšanām mainās attieksme un izpratne par kultūras vajadzībām, mainās attieksme pret cilvēkiem vadošos amatos, un tas ietekmē arī teātra budžetu. Ziedu laikā leļļu teātrim ir 32 štata vietas, pietiekams tehniskais un mākslinieciskais personāls, bet, sarūkot budžetam, nākas teikt ardievas lielākajai daļai kolektīva.
NOTURĒTIES PROFESIONĀĻOS
2016. gada 9. maijā Liepājas pašvaldība pārtrauc darba attiecības ar Rihardu Belti un teātra vadību uztic bijušajai Liepājas Kultūras pārvaldes vadītājai Leldei Vīksnai. Teātrī ir tikai 11 darbinieki. No šā brīža teātris mērķtiecīgi strādā divos virzienos – pie finanšu situācijas uzlabošanas un pie profesionālu režisoru piesaistes. Aktīvi tiek izmantota Liepājas pašvaldības stiprā puse – mārketinga resursi. Piecas sezonas izrādes iestudē un māksliniecisko programmu izstrādā Lelde Kaupuža, pēc tam vienu sezonu – Liene Gāliņa. 2024. gadā teātrī jau ir 18 darbinieki, no tiem septiņi ir štata aktieri. «Saņemam pašvaldības dotāciju daļējam atalgojumam, daļēji nomas maksai un komunālajiem maksājumiem, kā arī trīs vai četriem jauniestudējumiem gadā. Joprojām lielākais izaicinājums ir darbinieku atalgojums, jo noturēt profesionālus cilvēku ar tik mazu atalgojumu ir nemitīga staigāšana pa naža asmeni,» atzīst Lelde Vīksna. Tomēr izrāžu līmenis, līdzīgi kā gadsimta sākumā, ir atzīstams. Jau Kaupužas laikā iezīmējas skaidri mākslinieciskie kritēriji – sadarbība ar profesionāliem režisoriem (Ģirts Šolis, Dace Skadiņa, Liena Šmukste, Edgars Niklasons u.c.) un mērķtiecīga auditorijas izvēle katram iestudējumam. 2020. gadā teātris piesaka Latvijā nebijušu projektu – izrādi bērniem no gada vecuma Es un mana mamma. Pirmizrādē dažam skatītājam mutē knupītis, dažs vietu zālē ieņem rāpus. Nepilnu pusstundu ilgajā izrādē auditorija reaģē adekvāti – piedalās, kad tiek aicināti, rāmi sēž, kad jāskatās. Režisore un idejas autore Karolina Jurkštaite (Lietuva) ir radījusi psiholoģiski precīzu iestudējumu auditorijai no viena līdz trīs gadu vecumam, turklāt izrāde skaidri nosaka robežas, ko pieņemts teātrī ievērot. Spēles laukumā valda aktieri, skatītāju zālē jāatceras, ka neesi viens, izrādes laikā skatītāju vietas ir mazāk izgaismotas nekā darbības laukums. Eksperiments ir veiksmīgs, un izrāde Es un mana mamma stabili iekļaujas Liepājas leļļu teātra repertuārā kā bērnu psiholoģijā balstīts iestudējums, kas ievirza teātra skatīšanās mākslā. Beidzamo sezonu repertuārs drosmīgi piesaka arī citus eksperimentus, kas stilistiski un žanriski krietni atkāpjas no tradicionālajām leļļu izrādēm. Ģirta Šoļa režijā Mazais cilvēks pēc Ēriha Kestnera stāsta motīviem top sadarbībā ar cirka māksliniekiem Enriko un Daci Pecolli (2021). Savukārt režisores Antas Priedītes sāktais izrāžu cikls ar sengrieķu mītu interpretāciju – Sirēnas dziesma (2023) un Ahileja papēdis (2024) priekšplānā izvirza dzīvo aktieri, ne lelli. Aktieri – gan tie, kas šo diplomu ieguvuši augstskolā, gan tie, kas izmantojuši teātra rīkotās meistarklases un profesionālos kursus, darbojas vienoti un precīzi. Izrādēs nereti tiek izmantoti objektu teātra paņēmieni, ekoloģiskas ievirzes scenogrāfija un skaņainas risinājumi, dažādas leļļu un aktiermākslas tehnikas. Par teātra popularitāti gan auditorijas, gan profesionāļu vidū liecina fakts, ka šogad izsludinātajā oriģināllugu un izrāžu ideju konkursā saņemti piecdesmit pieci pieteikumi no 15 valstu autoriem. Atzinību teātris ir guvis arī no pagājušās sezonas Spēlmaņu nakts žūrijas, kas izrādi Ahilleja papēdis nominējusi balvai kategorijā Gada izrāde bērniem un/vai jauniešiem.
SĒRFOTĀJA VĪZIJA
No 2024. gada Liepājas leļļu teātrim ir jauns mākslinieciskais vadītājs Edgars Niklasons, kurš uzsver, ka nostrādātajā pusgadā Liepājas leļļu teātra potenciāls viņa acīs ir tikai audzis. «Šobrīd teātra mērķi un uzdevumi, kas saistīti ar māksliniecisko attīstību un identitāti, tiek pielāgoti realitātei, konkretizējot rīcības plānu. Mums, protams, ir paveicies, ka potenciāli varam savas nākotnes ieceres realizēt uz projekta Liepāja – Eiropas kultūras galvaspilsēta 2027 fona, kas ir neatsverams ieguvums ne vienai vien Liepājas kultūras iestādei. Ļoti ceru, ka mūsu plāni izdosies, jo, manuprāt, tie ir saistoši kā Liepājai, tā visai Latvijai,» atklāj mākslinieciskais vadītājs. Jāatzīst, ka adekvāta rīcības plāna izstrāde šobrīd teātrim ir eksistenciāli būtiska, jo 2023. gada pārskats rāda, ka kapitālsabiedrības drošības pakāpe ir visai zema no finansiālā viedokļa, izmaksu kāpums bijis straujāks par ieņēmumu pieaugumu, un pašu kapitāls ir kritiski zems pret saistībām. Jāpiekrīt Niklasonam, kad viņš saka, ka profesionalitāte ir attieksmes (gan skatītāju, gan finansētāju) jautājums, tomēr kopš 2020. gada, kad viņš pirmo reizi te iestudējis izrādi, neesot bijis pamata kaut kādā mērā apšaubīt šī teātra īpašo vietu profesionālo Latvijas teātru ainavā. Simpātiski, ka Niklasons nākotnes vīziju redz kā sērfotājs, kas skaidri sajūt viļņa virsotni un uz to arī koncentrējas. Edgara iztēlotajā nākotnē neviļus atspoguļojas vēsturē jau iezīmētie sasniegumi: «2025. gadā Liepājas Leļļu teātris paralēli repertuāra izrāžu pirmizrādēm organizē leļļu teātra festivālu Latvijā, kurā piedalās vietējie un ārzemju mākslinieki, noris izrāžu skate, lugu lasījumi, semināri, meistarklases, kā arī tiek piesaistīti jaunie skatuves profesionāļi, kuri rada laikmetīgā leļļu teātra jaundarbu skices. Rudenī notiek pirmā no daudzām šā gada lugu un izrāžu ideju konkursa uzvarētāju pirmizrādēm, kā arī pilnā sparā noris gatavošanās Baltijas Vizuālā teātra skatei (Baltic Visual Theatre Showcase), kas savu kulmināciju piedzīvo 2026. gada pavasarī Liepājā. Tajā tiek prezentēti ideju aizmetņi Liepājas leļļu teātra lielās formas izrādei 2027. gadā, kas tiek veidota, sadarbojoties ar vadošajām Liepājas kultūrvietām. Tā visa rezultātā Liepājas leļļu teātris parāda sevi plašākai publikai vēl nebijušā formātā un nostabilizē savas pozīcijas kā nopietns un vērā ņemams spēlētājs Latvijas plašajā teātru saimē.»
Liepājas leļļu teātris parāda sevi plašākai publikai vēl nebijušā formātā
Jautāts par paša radošajām iecerēm, Edgars atbild, ka tas ir pavisam cits stāsts. «Varētu teikt, ka šobrīd ikdienā realizēju divus ļoti atšķirīgus scenārijus, dzīvoju tādu kā dubulto dzīvi. Ja ikdiena Liepājas leļļu teātrī ir spraiga un dinamiska, tad projekti, pie kuriem strādāju brīvajā laikā, ir laikietilpīgi un skrupulozi; tas ir ilgtermiņa process, kas iesācies salīdzinoši nesen, un priekšā vēl daudz nezināmā.»
Ar šo entuziasma un mākslinieciska skābekļa bagātināto vīziju Liepājas leļļu teātra vadība cer rast iespēju papildināt aktieru štata vietas ar jauniem cilvēkiem, kurus īpaši saista leļļu un vizuālā teātra pasaule.
Pētījums īstenots projektā «Latvijas 20.–21. gadsimta vēsture: sociālā morfoģenēze, mantojums un izaicinājumi» projekta nr. VPP-IZM-Vēsture-2023/1-0003
Footnotes
- ^ Katras izrādes apmeklētāju skaits dokumentēts un atrodas Liepājas zonālā arhīva krājumā.
- ^ Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Tautas komisāru padome.
- ^ LNA LZA 806/1/4/1.lpp.
- ^ Teātrī ir drāmas, orķestra, kora, solistu, tehniskais, mehāniskais, saimnieciskais, administrācijas un mākslinieciskās vadības cehs. Katru cehu vada proforgi, starp cehiem notiek sociālistiskā sacensība.
- ^ Pujēna, S. (1989). Ienākšana. Komunists, 29.11.