Nepastāv nekas tāds, ko nedrīkstētu ar lelli darīt; tā var būt jebkas, bet vienmēr ar skaidru nozīmi. Foto no Edgara Niklasona personīgā arhīva
Nepastāv nekas tāds, ko nedrīkstētu ar lelli darīt; tā var būt jebkas, bet vienmēr ar skaidru nozīmi. Foto no Edgara Niklasona personīgā arhīva

Tu esi lelle, un ar to pietiek!*

Apziņas plūsma par dzīvām lellēm un cilvēkiem viņu rokās

Mana ceļabiedre klusi no­pūšas: «Kaut kā pietrū­ka.»

«Tāda kā mazuma piegarša,» es piebilstu.

Apklustam. Dzirda­mas tikai klabošās dzelzceļa sliedes.

«Bildes jau skaistas,» pārtraucu mūsu pārdo­mu brīdi, «un scenogrāfija konceptuāla, askētiski melnbalta, nekā lieka.»

«Jā, protams.»

«Arī līmenis, kādā viņš strādā... Padomā, Tibo uz skatuves bija pilnīgi viens un pirmajā izrādē vienlaicīgi vadīja divas lelles; tās bija vienlīdz dzī­vas, elpojošas, bet otrajā... Kā viņš pārgāja no vie­na tēla citā! Meistarīgi!»

«Mhm.»

«Un vispār viņš to visu izdomāja viens pats! No a līdz z.»

«Aha.»

«Lelles arī uztaisīja bez citu palīdzības.»

«Viņš varēja pakonsultēties ar kādu režisoru, piemēram, tevi.»

«Ha. Viņš pats ir arī režisors.»

«Var redzēt.»

«Klau, izkāpjam pie lidostas? Varētu pastaigā­ties, iedzert aliņu un tā.»

«Ok.»

Ringbānis piestāj pie Tempelhofas parka, un mūsu saruna par tikko redzēto izrāžu diptihu pārtrūkst. Nodomāju: cik labi, ka paspēju pabūt Berlīnē vairākas dienas un apmeklēt arī koncer­tus, izstādes un citus pasākumus, citādi būtu vil­šanās sajūta. Var jau līdz baltkvēlei aizstāvēt mākslinieka amata prasmes, bet, ja darbs netrā­pa dvēselē, tad par to var runāt vienīgi kā par daudzfunkcionālu, tukšu ledusskapi. Bet mākslā tāpat kā dzīvē nekas nav viennozīmīgs, tāpēc, lai uzzinātu kaut ko vairāk par Tibo daiļradi un iz­prastu viņa domu lidojumu, mākslinieciskos al­goritmus, nākamajā dienā norunāju tikšanos.

ALKAS PĒC AVANGARDA

Ar Tibo Gebertu iepazinos šā gada sākumā meis­tarklasēs Stamsundā, Norvēģijā. Viņš ir pieredzē­jis leļļinieks, studējis Berlīnes Ernsta Buša Māk­slu augstskolā un Francijas Nacionālajā mario­nešu mākslas skolā (École Nationale Supérie­ure des Arts de la Marionnette), piedalījies ne­skaitāmās meistarklasēs visā pasaulē un ar sa­vām izrādēm pabijis lielākajos un svarīgākajos leļļu un vizuālā teātra starptautiskajos festivālos. Arī uzvedumus Limen un Anubis viņš izrādīja, gatavodamies drīzajam braucienam uz festivālu Džakartā, Indonēzijā. Tibo kompānijas Numen Company mājaslapā par viņu raksta kā par «in­stinktīvu mākslinieku, kurš rada savu mākslinie­cisko pasauli ar lielu jūtīgumu». Gerts Engels par viņu izsakās šādi: «Tibo Geberta lelles velta laiku, lai ļautu acīm klīst, vienlaikus neatklājot, kurp tās vērš skatienu vai uz ko skatās. Tās aplūko sim­boliskas telpas, kuru atrašanās vietu nevar no­teikt. Tās ir jebkur un nekur. Tās ir nākotne, pa­gātne, dzīve, nāve. Tādējādi pasaules veidojas kā tukša telpa – mēģinot tajās iekļūt, tās pazūd. (..) Un, lai arī skats sniedzas tālu nezināmajā, mēs kā skatītāji vienmēr tiekam atstāti ar nojausmu par pasauli, kas ir savādi tuva, ar kuru esam pazīsta­mi, bet katrs savā veidā.»[1]

Pēdējam citātam nevaru nepiekrist. Tibo tuk­šā telpa ir emocionāli bieza, nospriegota un pie­prasa neatslābstošu fokusu.

Nākamā diena. Sēžam Tibo mīļākās kafejnīcas āra terasē Prenclauerbergā. Vārds pa vārdam, un nonākam līdz vakardienas izrādēm (es droši vien tās nosauktu par īsizrādēm). Pirms izsaku savu viedokli, iztaujāju viņu par darbu tapšanas procesu. Viens no tiem tika veidots, balstoties Kafkas darbā Process, bet otrs – iedves­mojoties no ēģiptiešu mīta par Anubisu, kas ir pazemes dievs un mirušo aizbildnis.

Kad sāku runāt par vienveidīgu stāstu abās izrādēs, iespējams, pat to neesamību, Tibo tikai nosmīn. Un ne jau tāpēc, ka viņš nepanes kritiku vai viņam mans viedoklis nešķiet derīgs. Tibo jau no karjeras pirmsākumiem konsekventi iet pre­tēji mākslai, kuru esam pieraduši redzēt konven­cionālajos teātros, t.i., viņš nebaidās būt atšķirīgs un nesaprasts.

Tibo ir ļoti skaidrs domāšanas veids, vēstī­jums par leļļu teātra esenci, kas ir nesatricināms un pašpietiekams. Viņš noteikti tic, ka leļļu teāt­rim nav jāmeklē kompromiss ar dramatisko teāt­ri. Mēģinājumi ar lellēm izstāstīt stāstu, izmanto­jot dramatiskā teātra ieročus, ir neestētiski, un ja vēl daudz teksta... Kāpēc lellei jārunā, ja tā var li­dot? Kāpēc tai piešķirt spēju, kas daudzējādā zi­ņā to padara plakanu, atņem tai noslēpumu? Ne­kas taču nav spēcīgāks par mēmu, precīzi animē­tu lelli, kad katram vismazākajam žestam ir jēga, nozīme. Bet kā ir ar bērnu izrādēm? Kad bērns saņem dāvanā lelli, mīksto rotaļlietu vai kādu ci­tu saistošu objektu, viņš uzreiz tam piešķir runas spējas, kas kļūst par tēla īpatnību jeb atšķirības zīmi un ir neatdalāmas no pārējā pazīmju kopu­ma. Kas galu galā atšķir dramatisko teātri no leļļu teātra? Tas, ka vienā nav leļļu, bet otrā ir? Lelles teātra vidē jau labu laiku ir devušās starpžanru brīvsolī. Tāpēc galvenais, par ko mēs varam runāt kā par leļļu teātra centrālo vienību, ir lelles tēla reprezentācija.

Tibo man stāsta par savu radošo procesu: «Iesākumā es definēju tēmu un tad izdomāju tai atbilstošu lelli. Man ir svarīgi, lai lelle būtu ciešā sazobē ar pamatdomu un atklātu to no cita skat­punkta. Katra lelle, kas man pieder, ir veidota konkrētai izrādei un tēmai. Radīšanas procesa sākumposmā es mēģinu saprast, kāda būs lelles ķermeņa valoda, sejas izteiksme, kustību iespē­jas, kā es vēlēšos to animēt un, galu galā, kā šie komponenti papildinās tēmu. Un tad seko darba radīšanas process, kas ir ilgs meklējumu posms, kurā es izmantoju dažādus improvizācijas paņē­mienus. (Tibo, kā jau liela daļa Eiropas un pasau­les neatkarīgo mākslinieku, darbus attīsta dažā­dās rezidencēs – E. N.) Tātad, savā radošajā pro­cesā es nemēģinu izveidot klasisku naratīvu, es strādāju ar tēmu, balstoties intuīcijā, testēju, kas darbojas un kas ne, tad savienoju visus vizuālos elementus un skatos, kā tie papildina lelles ska­tuvisko eksistenci. Mani darbi ir visnotaļ vizuāli un pakārtoti lelles vajadzībām.»

Aktieris uztausta lelles spējas, to robežas, nevis otrādi. Citiem vārdiem, lelle pati aktierim pasaka priekšā, kā tā ir jāvada

Tibo stāstītais precīzi atbilst tam, ko redzēju viņa izrādēs. Un runa nav tikai par skatuvisko tī­rību, bet par lelles kā performanta izmantošanu, cieņu vai pat bijību pret tās autonomo dabu. At­ceros, kad iestudēju Latvijas Leļļu teātrī savu pir­mo izrādi Herbe ar lielo cepuri, viens no aktieru uzdevumiem bija vērot sev piešķirtās lelles un rakstveida formā izveidot to psiholoģiskos por­tretus. Tas kaut kādā mērā rezonē ar Tibo uzska­tiem – aktieris uztausta lelles spējas, to robežas, nevis otrādi. Citiem vārdiem, lelle pati aktierim pasaka priekšā, kā tā ir jāvada, un, ja nepiecie­šams, aktierim jāiemācās jaunas prasmes, lai lel­lei izdabātu. Tajā pašā laikā jāatceras, ka tāpēc vien, ka lelle kaut ko var, tas nenozīmē, ka izrādē šī varēšana ir jāparāda; lelle vienmēr gribēs pa­nākt, ka tā tiek izmantota «pēc pilnas pro­grammas», bet jēgu lelles izdarībām būs jāpiešķir darba autoram un tās vadītājam. Man personīgi šāda pieeja ir ļoti tuva, jo ir spēcīga žanra pazīme un atsedz leļļu teātra aktiera aroda īpatnību, ka cilvēka ego pārmiesojas lellē jeb caur aktiera ro­ku noris sajūtu pārnese lellē.

Tibo turpina: «Iesākumā stāsta nav, es veido­ju asociāciju virkni un skatuves bildes, kas izriet no tēmas un lelles ekspresijām. Rezultātā skatītā­ji var ļoti atšķirīgi uztvert to, ko redz, jo vizuālā uzvedumā rodas plašāka telpa individuālai inter­pretācijai nekā tad, ja izrāde ir balstīta tekstā vai klasiskā naratīvā. Man patīk notvert skatītāju sa­jūtas, ne tik daudz viņu izpratni. Atrodoties uz skatuves, es ar lelli esmu ļoti emocionāls, jo radu pasauli, kurā ikviens var iegrimt pat tad, ja nesa­prot stāstu, galvenais, lai izrāde aizkustina, aiz­rauj un rezonē ar ikviena dvēseles dzīļu kodolu. Es izmantoju lelli kā uzlādētu, maģisku objektu, kas saviļņo cilvēku tā, kā dzīvas būtnes to nespēj. Lelle nav dzīva, bet cilvēks tic, ka ir, un tāpēc šī mijiedarbe ir tik unikāla.»

Vaicāju Tibo, vai ir kas tāds, ko ar lelli nedrīk­stētu darīt. Viņš, protams, atbild, ka mākslā robe­žu nav un ar lelli var darīt jebko, taču viņam per­sonīgi nepatīk, ja lelle uz skatuves tiek izmantota tāpat kā dzīvs aktieris, jo tad nav izprotama tās jēga, turklāt lelles tehniskās iespējas tiek ierobe­žotas. Man patīk Tibo nelokāmā pārliecība, kā­dam ir jābūt «īstam leļļu teātrim», iespējams, tā­pēc, ka viņš ir drošs par savu iekšējo vērtību sis­tēmu žanra kontekstā, kamēr man ir sajūta, ka vēl taustos, meklējos, un katrā jaunā izrādē ir jā­izmēģina atšķirīgi paņēmieni.

Sarunas noslēgumā uzzinu, ka šobrīd Tibo animē lelli kādā TV šovā, kas, lai arī esot «tīrais peļņas darbs», ir vērtīga pieredze. Uz šīs cerīgās nots par nākotni ar apmaksātiem rēķiniem un maizi galdā mēs šķiramies.

Tibo stāstītais tikai vēl vairāk pastiprina vēl­mi meklēt atbildes uz jautājumiem, kas mani jau ilgāku laiku urda: ko man nozīmē lelle? Kas man ir leļļu teātris? Kāpēc es ar to nodarbojos? Varbūt tāpēc, ka bērnībā man aizliedza spēlēties ar lel­lēm? Bet varbūt tā ir ilūzija par nebeidzamu va­ras sajūtu? Jo sevišķi būtiski šie jautājumi ir tā­pēc, ka šobrīd esmu mākslinieciskais vadītājs Liepājas Leļļu teātrī. Nesenajā intervijā laikrak­stam Kurzemes Vārds teicu, ka manā uztverē leļļu teātris ir vienīgais žanrs, kurā aktierim ir jāatkāp­jas no sava ego.

«Man tas šķiet būtiski, it sevišķi mūsu paš­tīksmes laikmetā. Nenoliegšu, arī pats esmu tā upuris. Savā veidā leļļu teātris ir kā zāles pret nar­cismu. Uz skatuves parādās lelle, es to redzu pir­mo reizi, ir tikai šis tēls, tikai informācija par šo tēlu, kas veidojas manā acu priekšā, un nekā cita. Ja izrāde ir laba, es baudu tīro tēla esamību un ko šis tēls man dod, kādu informāciju, sajūtu. Un es nedomāju par aktieri tajā brīdī. Tāpēc es apbrī­noju aktierus, kuri strādā leļļu teātrī.»[2]

Leļļu teātris ir paradoksāls žanrs, jo, lai arī iz­rādēs darbība notiek uz skatuves, aktieri spēlē kaut ko teātrim pretdabisku – paslēpes. Agrāk domāju, ka nodarbojos ar leļļu teātri, jo nav drosmes pieteikt sevi dramatiskajā teātrī, veido­jot reālistiskus darbus, bet šī sajūta izrādījās mā­nīga. Lelle ir vislojālākais, vispacietīgākais un pa­tiesākais medijs, caur kuru runāt no skatuves. Tā nerunās pretī, bet neskaidrību gadījumā būs ne­piekāpīga.

Dodoties mājup, domāju, vai Tibo diptihs va­rētu «izdzīvot» Latvijā. Droši vien tas atkarīgs no tā, par kāda veida izdzīvošanu ir runa. Kā festivā­la izrāde? Jā, noteikti. Kā repertuāra izrāde? Diez vai (patiesībā jau nē). Un, lai arī es sajūsmā ne­spiedzu un nelauzu krēslu pēc Tibo izrādēm, man tik ļoti pietrūkst šāda avangarda ne tikai Latvijā, bet arī Baltijā. Trūkst platformas, kurā ek­sperimentālām izrādēm auglīgi veidoties un el­pot, ne vien uzplaiksnīt kā liesmai un apdzist. Tā vietā mēs atkal un atkal izceļam veiksmes stās­tus, kas, manuprāt, ir diezgan tālu no progresīva leļļu teātra. Tibo jau izteica savu nesapratni par lelli, kas tiek izmantota tāpat kā dzīvs aktieris. Par to raksta arī drāmas un performances studiju profesors Didjē Plasārs (Didier Plassard): «Lelli šodien vairāk nekā jebkad agrāk nedrīkst reducēt uz to, ko cilvēki bija gatavi tajā saskatīt, – minia­tūru aktieri. Un jo īpaši tā nav parasta cilvēka, zvēra vai jebkādas iedomu būtnes imitācija ani­mēta objekta veidolā: vai tā vispār kādreiz tāda ir bijusi?»[3]

Attiecībā uz dramatiskā un leļļu teātra sintēzi savos izteikumos esmu piesardzīgs. Manuprāt, dramatiskā teātra elementu integrēšana leļļu teātrī potenciāli ir vērtīgs ieguldījums žanra at­tīstībā. Kā piemēru varu minēt leļļu teātra aktie­ru darba specifiku – tagad, kad tā dēvētās širmja izrādes ir retums, aktieriem ir jābūt vienlīdz spē­cīgiem un pārliecinošiem, kā animējot lelli, tā spēlējot lomas dzīvajā plānā. Varētu teikt, ka ne­kur citur nav tik virtuozu, daudzpusīgu aktieru kā leļļu teātrī. Bet varbūt mēs meklējam mierinā­jumu tur, kur ir zudis kaut kas fundamentāli sva­rīgs. Ja nu esošās leļļu izrāžu formas ir vidusceļš, tikai lai būtu izpirktas skatītāju zāles? Vai drama­tiskā teātra paņēmieni nemazina leļļu nozīmi, notrulinot izrāžu saturu? Vai, pieņemot šos pa­ņēmienus kā konstantu parādību leļļu izrādēs, mēs nenodarbojamies ar pašsabotāžu, izvairo­ties brist leļļu teātra plašajā iespēju jūrā? Kā šāda palikšana krastā var veicināt žanra attīstību? Var­būt nav jābaidās atzīt, ka leļļu teātris ir nišas māksla, kas nav paredzēta ļaužu masām? Šie ir jautājumi, kas nodarbina manu prātu.

LELLE AR ZIEMEĻNIEKA VAIBSTIEM

Un tagad reversā hronoloģijā pārcelsimies uz vietu, kas vienaldzīgu neatstāj nevienu. Šā gada martā divas nedēļas pavadīju Stamsundā, Norvē­ģijā, kas atrodas viņpus Polārā loka. Tur piedalī­jos Figurteatret rīkotajā meistarklasē ar nosauku­mu Izgaismojot ieļļu mākslas tumšo pusi, kuru vadīja pieredzējušais leļļu un vizuālā teātra prak­tizētājs no Glāzgovas Gevins Glovers (Gavin Glo­ver). Kā vēlāk izrādījās, konkurence esot bijusi sī­va, proti, meistarklasei bija pieteikušies gandrīz 100 mākslinieki no visas Eiropas, bet tika uzņem­ti tikai 11 cilvēki, tajā skaitā arī Tibo. Šādai atsau­cībai ir pamatots iemesls, jo Gevins ir izstrādājis savu autortehniku, metodi darbā ar lellēm, kā arī domāšanas veidu, kas tiecas virzīties dziļāk lelles saturiskajā slānī. Savukārt Figurteatret ir radījis platformu, kas kopš 1991. gada rūpējas par laik­metīga leļļu un vizuālā teātra attīstību Norvēģijā un pasaulē, producējot izrādes, kā arī organizējot mākslinieku rezidences un dažādas meistarkla­ses. Šī institūcija ir producentu apvienība, nevis teātris klasiskā izpratnē. Tajā nav ne štata režiso­ru, ne aktieru, bet ir mākslinieciskais vadītājs, projektu vadītāja, kā arī tehniskie darbinieki.

Dodos turp, nezinādams, ko īsti (gribu) iesākt ar savu radošo dzīvi, jo, lai arī lelles mani intere­sē, nesenā darbavietas maiņa ir bijusi stresa pil­na. Jebkāda veida sajūtas ir fiziska un garīga slo­dze, piepūle, no kuras cenšos izvairīties. Tajā pa­šā laikā kaut kur dziļi manī gruzd nemiers. Apzi­nos, ka manā priekšā ir jauna pasaule, vēl tikai neesmu saņēmis tās lietošanas instrukciju, vēl mācos to piepildīt ar jēgu. Kā pirmo atmiņu šajā dzīves posmā uzdāvinu sev braucienu ar prāmi no Būdes uz Stamsundu – četras stundas lēnas un mierpilnas slīdēšanas gar tuvām un tālām klintīm, Lofotu arhipelāga milžiem, kas sveicina mani vietā, kur vienmēr esmu sapņojis nokļūt.

«Sveiks, Ziemeļu Polārais loks! Es pēc tevis il­gojos.» Kas to būtu domājis, ka divas nedēļas

mazā zvejnieku ciematā Norvēģijā kļūs par ma­nu šā gada eskeipismu.

Visi meistarklašu dalībnieki tiek izmitināti pa trim četriem vienā mājā (dzīvoju kopā ar Tibo un norvēģu aktieri Ūli), savukārt meistarklases no­tiek pašā Figurteatret, kas ir minūtes attālumā no dzīvesvietas. Lai arī dzīvojam kā slēgta kopiena, nevarētu teikt, ka mūsu attiecības veidojas cie­šas. Dienas noslēgumā meistarklases mūs ir tā nogurdinājušas, ka vienīgais, ko vēlamies, ir būt vienatnē.

Gevins Glovers ir draudzīgs, viegla rakstura cilvēks, kurš ar katru no dalībniekiem uzreiz at­rod kopīgu valodu. Ir patīkami atrasties viņa kompānijā, turklāt viņš zina, kā iedvesmot cilvē­kus radošajam procesam. Un, protams, viņam vienmēr pa kabatai ir kāds joks vai neikdienišķs stāsts. Visvairāk mani aizrauj viņa skaidrojums, kāpēc lelle uz skatuves ir spēcīgāka par dzīvu ak­tieri. Izrādās, tam ir zinātnisks izskaidrojums, proti, brīdī, kad ieraugām lelli, tā smadzeņu daļa, kas atbild par mūsu instinktiem, signalizē, ka re­dzam kaut ko svešu un tāpēc – bīstamu. Gribot negribot mēs lelli uztveram kā draudu savai ek­sistencei. Un, lai kā mēs racionāli censtos sevi pārliecināt, ka lelle nav dzīva, mūsu acis turpina sekot katrai tās kustībai. Mūsu prātam tā nav līdz galam uzticama.

Pirmās pāris dienas tiek veltītas Mikrokino teātra apguvei. Darbā tiek izmantotas neliela iz­mēra novērošanas kameras, kas ir pievienotas projektoriem. Tiekam sadalīti grupās pa četriem vai pieciem cilvēkiem, lai kopīgi veidotu sīkob­jektu animācijas. Esmu paņēmis līdzi ķiņķēziņu kolekciju, ar kuru ceļoju uz pilnīgi visām meis­tarklasēm. Filmēšanā tiek iesaistītas arī cilvēku ķermeņa daļas. It kā jau nekas jauns. It kā. Līdz brīdim, kad uz sienas translētajā video ieraugu Atakamas tuksneša plaisas, kas patiesībā ir mana plauksta, vai sniega veltņus, kas radušies, ar nagu kasot papīra šķiedru. Iespējas ir bezgalīgas, bet ne dalībnieku pacietība. Jau pirmajā dienā jū­tam, ka darba process ir ļoti intensīvs, rūpīgs, precīzs un nebūs nekāda pastaiga parkā. Gevins aicina ļauties iespējām, kuras sniedz priekšmetu matērija un tās transformācijas. Rezultātā darba grupām top daudz jo daudz ideju etīžu formātā. Piedāvāju ieskatu vienā no tām.

Ārsta kabinets. Fonā skan «liftu mūzika». Stā­vu uz paaugstinājuma un nervozi kasos. Pēc brī­ža telpā iesperas sieviete ārsta apmetnī, īsta dzirkstele. Viņa nepagurstoši vārās, neļaujot man bilst ne vārda. Ja neskaita bezmērķīgo vervelēša­nu, ārstes uzdevums ir mani nomierināt izmek­lēšanas procedūras laikā. Es ievelku dziļu elpu un nedroši atveru jakas rāvējslēdzēju. Ārste agresīvi ieslidina roku zem krekla, un fonā uz­dziest attēls ar akmens šķembām, dažādu priekš­metu atlūzām un jūras zālēm līdzīgiem pinek­ļiem. Tas ir mans vēdera dobums. Putekļu daļi­ņas, kas reflektē prožektora gaismu, un kameras fokusa maiņas piešķir attēlam okeāna dzīļu estē­tiku. Šķiet, ka tūlīt jāparādās kādam nogrimuša kuģa vrakam. Tajā brīdī skatītāji ierauga kopai­nu – divi no mums atrodas pie darba galda ar ka­meru, bet divi – dzīvajā plānā.

Lelle var ieņemt neskaitāmas lomas – tā var būt iedomu draugs, «zilonis istabā», atmiņas par īstu vai iedomu cilvēku, alter ego

«Te tas ir!» iesaucas ārste.

Ekrānā starp ūdenszālēm redzams mazs ma­zītiņš cilvēciņš, kurš tūlīt ar pinceti tiek izvilkts laukā un ieslidināts man plaukstā. Tā jau ir – ne­kad nevar zināt, kādu formu ieņēmis parazīts.

Šī etīde ir tikai sākums. Turpmāko dienu laikā dalībnieki maina grupas un nepagurstoši strādā ar visu, kas pieejams pa rokai. Kāds to dara rota­ļājoties, bet kāds – ļoti nopietni, juzdams, ka sa­vas idejas attīstīs arī pēc meistarklasēm. Ik pa laikam dzirdu sūdzības par izdegšanu un ko­mentārus par haotisku darba plānu. Tikmēr cil­vēka auguma porolona lelles ar skarbiem, zie­meļnieciskiem sejas vaibstiem ieņēmušas skatī­tāju rindas un bezmaz vai ķircinoši vēro mūsu darbošanos. Gribas paņemt lelli rokās, pataustīt, izpētīt tās skeletu, bet nē, vēl nē, tas viss būs sal­dajā ēdienā.

Brīžiem lielākais izaicinājums šķiet profesio­nālu attiecību veidošana ar komandas biedriem, lai vienotos par kopīgu māksliniecisko vīziju. Un tad vēl mēģinājumu process… Kādam vajag atbil­des uzreiz, kādam – pildot konkrētas darbības. Un visam pa vidu – horizontāla varas struktūra, kuru ik pa brīdim kāds pārprot un interpretē pa savam. Bet rezultāts ir saistošs, turklāt tāds, ko gribas pie­redzēt gan savām, gan videokameras acīm.

Tad arī beidzot laiks atklāt leļļu tumšo pusi. Kas tā ir? Formulas pamatā ir saturiski būtisks jautājums – kas un kurš uz skatuves ir lelle? Bet to var noskaidrot, kļūstot godīgam pret lelli un līdz ar to – pret sevi. Tas nozīmē, ka nepastāv nekas tāds, ko nedrīkstētu ar lelli darīt; tā var būt jebkas, bet vienmēr ar skaidru nozīmi. Lelle var ieņemt neskaitāmas lomas – tā var būt iedomu draugs, «zilonis istabā», atmiņas par īstu vai iedomu cil­vēku, alter ego u.c. Izšķir arī dažādas attieksmes pret lelli, kad viens aktieris tic lelles dzīvībai, bet otrs – nē. Var spēlēties arī ar varas pozīcijām, kad lelle ir vienādā statusā ar aktieri, bet šo situāciju var apgriezt arī otrādi, proti, ka aktieris ir pakļauts lellei, tā vada aktieri. Pastāv arī, protams, vienlī­dzība starp lelli un aktieri, kad tā ir ģimenes lo­ceklis, draugs vai jebkurš cits tuvs cilvēks. Lelle var būt arī kaut kas maģisks un noslēpumains, kā, piemēram, talismans, totēms, spoks u.tml. Izrie­tot no šiem priekšnoteikumiem, veidojas kon­flikts, bet līdz ar to – dramaturģija.

Par formu Gevins nebaidās uzdot provokatī­vus jautājumus. Vai ir iespējams nospēlēt izrādi, kurā lelle ir dzīva, aktierim tai nepieskaroties? Vai ir iespējams radīt skatuves darbu, kurā koncep­tuāli tas, ko saprotam ar «sliktu» leļļu teātri, kļūst par kvalitatīvas formas un satura pamatu? Viņš nemitīgi mums atkārto: mazāk ir vairāk. Jā, tā ir. Viena no spēcīgākajām pieredzēm meistarklašu laikā ir franču aktrises un fiziskā teātra māksli­nieces Emīlijas Laržjē (Largier) saspēle ar porolo­na sievietes pusfigūru. Šajā improvizētajā ainā lelle, noliekusi galvu uz vienu sānu, tiek uzstutē­ta uz krēsla skatuves priekšplānā un paliek tur līdz pat beigām. To no augšas apspīd viens vienīgs prožektors, metot ēnu uz lelles seju un neļaujot skaidri noprast, uz kurieni vērsts tās acu skatiens. Tikmēr Laržjē teju 15 minūtes mēģina lellei pietuvoties un sākt sarunu. Ainas karkasu veido aktrises spēcīga vēlme, vajadzība pēc ko­munikācijas, bet emocionālo satvaru – precīzi iz­strādāta iekšējā motivācija, kā arī jūtīgi mainīgās sejas izteiksmes un niansētie žesti. Cik gan aiz­kustinošs ir brīdis, kad lelles roka netīšām sa­svārstās no tā, ka Laržjē agresīvāk tai pagāja ga­rām! To var dēvēt par laimīgu nejaušību, bet var arī uzskatīt par likumsakarību, kas izriet no jēg­pilnas satura un formas sintēzes.

Kādas desmit minūtes ārdos, purinot lelli, tad pamanu, ka lelle piezemējas arvien lēnāk. Piepeši tās galva smagi nokrīt, iedurot skatienu grīdā. Foto no Edgara Niklasona personīgā arhīva

Vēl vienu emocionāli uzlādētu brīdi piedzīvo­ju pēc ainas, kurā grupas dalībniekiem uz skatu­ves bija jāsit lellei, it kā tā būtu boksa maiss (Tibo pamet zāli, jo nespēj noskatīties, kā lellei tiek da­rīts pāri). Lai arī pats esmu šajā performantu gru­pā un no malas darbību neredzu, vislielāko ie­spaidu pārējiem atstājušas ainas beigas, kad gru­pas līdere pagrieza sasisto lelli pret skatītājiem un tā tur sēdēja kādu brīdi vientuļa, pazemota un neaizsargāta. Tā ir Gevina lelle, kuru viņš ņem lī­dzi uz visām meistarklasēm, – vīrietis uzvalkā, kas, spriežot pēc izdilušās, bālās sejas, varētu būt līķis vai zombijs. Situācija paver vārtus neskaitā­miem jautājumiem. Vai lelle vēl ir dzīva? Vai tā ne­var pakustēties šoka dēļ? Varbūt tā ir mirusi? Vai tā bija mirusi jau ainas sākumā? Bet varbūt tā tie­šām ir parasts boksa maiss. Lai kāda būtu atbilde, lelles visiem ir žēl. Ne tikai tāpēc, ka tā tika dauzī­ta, bet arī tāpēc, ka nav ne jausmas, kā tai palī­dzēt. Tāpat kā dzīvē, kad tik daudzās situācijās jū­tamies bezspēcīgi. Lai kāds būtu lelles stāsts, ar sajūtu, kuru tā projicē, var identificēties ikviens.

Šādu piemēru ir daudz, un par tiem varētu uzrakstīt atsevišķu mācību grāmatu, taču man pašam vissvarīgākā ir pēdējā nedēļa, kad strādā­jām pie savām individuālajām performancēm. Un tieši tagad, kad ir iespēja savienot visu, ko es­mu pēdējās nedēļās apguvis, enerģijas līmenis ir tik zems, ka esmu gatavs darīt to, ko nekad neda­ru, – činkstēt. Par šo faktu iekšēji sadusmojos, jo esmu te tikai divas nedēļas, turklāt šī taču ir ma­na sapņu vieta. Uz šī teju vai izmisuma sliekšņa kaut kur dziļi, dziļi manī pamostas cīnītājs. Un ne jau gaišas tēls Lāčplēsis. Nē! Šī taču ir leļļu pa­saules tumšā puse, te nav nekā gaiša un cēla! 

Tālākos notikumus vislabāk atsegs ieraksts dienasgrāmatā.

«Pēdējās divas dienas. Tik daudz domāts un darīts gan grupās, gan individuāli. Ir bijuši kāpumi un kritumi. Telefonā pētu fotogrāfiju ar baltu koka šūpuļzirdziņu, kuram pie sliedēm pielīmētas sarkanas kedas, un nodomāju: «Nu kā es varēju tāāāaādu hu**** uztaisīt?! Metafora par bezvēsts pazudušajiem, bļ**. Vēl sliktāk nekā akadēmijas 1. kursā.» Neatceros, kāds bija uzdevums, bet atceros, ka biju ne pa jokam nomocījies, domājot, ko ģeniālu varētu radīt. Viss, pēdējā uzdevumā es vispār nedomāšu! Nav ne laika, ne mentālās kapacitātes.

Paņemu cilvēka auguma porolona lelli, kura man bija iekritusi acīs jau pirmajā dienā, piestiprinu pie karabīnes, uzvelku ar auklu gandrīz līdz prožektoriem un sāku purināt. Tikpat labi varētu cirst malku vai mazgāt grīdu, bet nē, es purinu lelli. Pamatojumu šādai darbībai nemeklēju. Lelle lēkā augšā lejā – te sagumst bezspēkā, bet te kā raķete uzšaujas atkal gaisā. Ar katru minūti purināšana kļūst agresīvāka. Atdodu tai visu savu emocionālo smagumu, visas dusmas un neapmierinātību. Sen nav bijis tik jautri. Kādas desmit minūtes ārdos, tad pamanu, ka lelle piezemējas arvien lēnāk. Piepeši tās galva smagi nokrīt, iedurot skatienu grīdā. Tā spēj arī nokrist ceļos lūgšanas pozā. Ienesu spēles laukumā krēslu. Te jau kaut kas sāk veidoties – sagurusi, depresijas mākta lelle cenšas pēdējiem spēkiem noturēt līdzsvaru. Šajā brīdī rotaļāšanās kļūst personīga, un, lai arī stāsta nav, sajūtas par lelli ieņem atpazīstamas aprises. Piepeši laukumā lellei pievienojas aktrise vārdā Heda, kopējot lelles kustības. Abas ir gandrīz vienādā garumā, rudzu krāsas matiem, pat sejas panti šķiet līdzīgi. Un, kā saka, «the rest is history».

Kurš ir cilvēks un kurš – lelle? Kurš kuru balsta?

Noslēguma skatē tiek parādīta performance, kur lielāko daļu laika lelle tiek mētāta augšā lejā, kļūstot dzīva un skaista savā nesavāktībā. Skatītāji kā hipnotizēti tver ik mirkli, kad porolona plauksta tīši netīšām apņem aktrises vidukli vai galva šķietami mērķtiecīgi noslīd uz viņas pleciem. Kurš ir cilvēks un kurš – lelle? Kurš kuru balsta? Šie jautājumi kļūst otršķirīgi, visu nosaka aktiera un lelles savienība.»

Un ar to arī mans laiks Stamsundā beidzas. Pēdējais vakars noslēdzas ar viktorīnu vietējā bā­rā, smiekliem un cerībām par atkalsatikšanos. At­pakaļceļā līdz Oslo lidoju ar Gevinu un Ūli. Ūle no Stamsundas kā suvenīru savācis fragmentu no krastā izskalota vaļa skeleta, bet es – sajūtu, ka es­mu veicis asu pagriezienu attiecībās ar leļļu teāt­ri. Taču kurp ved jaunais ceļš? Tai līdzi nāk atziņa, ka par īstu leļļu teātra renesansi Latvijā varēsim runāt tad, kad aroda pārstāvji uz jautājumu «kā­pēc leļļu teātris?» spēs atbildēt kaut ko vairāk par «lelle var izdarīt to, ko dzīvs aktieris nespēj».

*Puppet, you are enough – izteiciens, ko lieto, lai ap­liecinātu pašpietiekamību, pilnību

Footnotes

  1. ^ https://www.numen-com­pany.com/en/info/
  2. ^ https://www.liepajnie­kiem.lv/zinas/kulturvide/kultura/atkapties-no-sava-ego/
  3. ^ Contemporary Puppetry and Criticism. Osijek, 2022, 22. lpp.

Žurnāli