Katru reizi sākt ar sirdi
Latvijas Leļļu teātra aktieru aptauja
Latvijas Leļļu teātra 80. dzimšanas dienas svinībās piedalīsies 20 štata aktieri. Daži no viņiem teātrim pievienojušies vien šajā sezonā, citi te pavadījuši visu līdzšinējo aktiera mūžu. Nav noslēpums, ka gandrīz neviens jaunietis, sākot studijas, mērķtiecīgi neplāno kļūt par leļļu teātra aktieri – vilina dramatiskā teātra vēriens un iespējas. Taču tie, kuru rokās lelle iegūlusi ar visu tās sarežģītību un potenciālu, visbiežāk to vairs neatlaiž. Kādēļ? Uz to atbild viņi paši.
Kas leļļu teātra aktiera profesiju padara tik īpašu, lai tai būtu vērts veltīt savu profesionālo dzīvi?
Agris Krapivņickis (LLT no 2024. gada). Visspēcīgākais pasaulē ir cilvēka fantāzijas spēks, jo tieši fantāzija ir tā, kas radījusi visu, kas mums apkārt. Leļļu teātris ļauj fantāzijai lidot un radīt daudz lielākā mērogā.
Anna Klišāne (2024). Lai aktieris uz skatuves lidotu, nepieciešamas troses, karabīnes, spēcīga stanga pie griestiem, ugunsdzēsējs, kurš uzrauga darba drošību, un drosmīgs aktieris. Lai lelle lidotu, aktieriem jāpaceļ rokas. Leļļu teātris ir brīnums, leļļu teātra aktieris ir burvis. Kurš gan negribētu būt burvis?
Mārtiņš Gailis (2024). Leļļu teātrī jebkurš priekšmets var kļūt par stāsta galveno varoni vai arī ieņemt ļoti svarīgu lomu stāsta vēstījumā. Katrs leļļu teātra virziens ir kā universāls komunikācijas veids, kas nojauc valodas barjeras, tādējādi sasniedzot plašu auditoriju. Animēt lelli vai objektu, piešķirt tiem dzīvību vienmēr ir jauns izaicinājums, kas ļauj pat šķietami vienkāršām darbībām kļūt par brīnumu gan skatītājam, gan pašam aktierim.
Ārkārtīgi radoša, formu un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu daudzveidības ziņā neizsmeļama profesija
Malgožata Apse (2023). Dramatiskajā teātrī zobu birste, visticamāk, ir tikai zobu birste. Mūsu vistuvākajā pirmizrādē zobu birste kļūs par stārķi. Aktiermākslā tik svarīga ir bērnu brīvība, attieksme un iztēle. Kur varētu atrast vēl labāku vietu par leļļu teātri, lai tas viss uzplauktu?
Rūta Dišlere (2022). Tā ir nemitīgs izaicinājums. Partnerībā – lai kopā piešķirtu dzīvību tam, kas citādi ir tikai lieta. Precizitātē. Un katru reizi sākt ar sirdi.
Rihards Zelezņevs (2019). Satura un formas bezgalīgās, neizsmeļamās iespējas. Latvijā laikmetīgā leļļu/objektu/vizuālā teātra niša vēl ir atklājama, no rāmjiem laužama un pētāma. Leļļu teātris šodienas sabiedrībā vēl aizvien ir ar atslēgvārdu «bērniem», un pieradināt vietējo pieaugušo publiku pie nopietnām leļļu teātra izrādēm varētu būt diezgan iespaidīga, cienījama profesionālā misija, kas tikai paplašinātu un attīstītu Latvijas teātra telpu. Un es ticu, ka tas ir iespējams, un ticu arī, ka tas jau notiek!
Rūdolfs Apse (2019). Tās ir jaunas un taustāmas pasaules, ko mēs radām ik dienu. Rokas stiepiena attālumā ir lietas, kam dot dzīvību un pa atslēgas caurumu ieskatīties to apslēptajā dzīvē.
Matīss Millers (2019). Brīvība mākslas izpausmē, ka viss var būt jebkas un tu kā mākslinieks kļūsti par jebko.
Kristīna Varša (2014). Leļļu teātrī ir iespējams uzburt pasakainu pasauli, kas ir pilna ar brīnumiem. Lelle var izdarīt daudz vairāk nekā cilvēks, tāpēc mūsu fantāzija nevar būt ierobežota ar dabas likumiem. Dažreiz man ļoti patīk justies kā īstai burvei! Pats svarīgākais mūsu darbā ir auditorija. Un tas ir ļoti liels prieks – radīt bērniem pasaku, kurai viņi tic un dzīvo līdzi.
Arnita Jaunzeme (2014). Sevišķa, ārkārtīgi radoša, formu un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu daudzveidības ziņā neizsmeļama profesija. Tā stimulē spēju redzēt no visām pusēm uzreiz, caur un aiz, spēju izjust telpu un pasauli daudzdimensionāli. Tā ir kā pasaules paplašinājums, kā pielikums spēlei Dzīve un spēlei Teātris. Brīdis, kad nedzīva lelle vai objekts atdzīvojas, ir brīnumains un maģisks. Ilūzija, kas ar aktiera palīdzību top esoša un īsta. Tā ir labdabīga, uz nerakstītas savstarpējas vienošanās balstīta manipulēšana ar skatītāja iztēli. Īpašs kaifs un profesionāls gandarījums. Piemērota lieta, ko darīt cilvēkam ar labi attīstītu pareidoliju jeb spēju vides objektu aprisēs – klinšu formās, mākoņos, kokos, krāsu traipos – ieraudzīt cilvēku sejas.
Irina Krasta (2012). Tā ir iztēles, fantāzijas pasaule. Leļļu teātris – tas nav tikai lelles vai cilvēki, tie ir arī priekšmeti, objekti, matērija, kas var pārvērsties mūsu acu priekšā. Tā ir bagāta pasaule. Leļļu teātrim nav vecuma ierobežojuma, izrādes var skatīties pusgadu jauns mazulis, gluži tāpat kā 100 gadus vecs opītis, bet smaids, ko katrs dāvā pretī, ir patīkamākais brīdis.
Anrijs Sirmais (2010). Viena no sarežģītākajām profesijām pasaulē, viena no senākajām profesijām pasaulē, viena no interesantākajām profesijām pasaulē – domāju, ir tā vērts.
Lienīte Osipova (2010). Nonākot šādā vidē negaidot, var apmulst, bet, kad mulsums garām, tad vai nu ir, vai nav. Man bija un vēl ir. Tas ir pilnīgi cits aktiermākslas veids, kur jādzīvo ar sajūtu, ka aktieris un lelle/objekts ir vienots veselums. Esmu iedvesmojusies no leļļu un objektu teātru festivāliem, kur sastapšanās ar līdzīgi domājošajiem leļļu teātra profesionāļiem un dažādu formu izcilās izrādes rada vēlmi darīt labāk.
Artūrs Putniņš (2010). 2024. gada vasara kādā Rīgas parkā. Pie manis pēc pāris pētošiem acu skatiem pienāk sieviete.
Viņa: Vai jūs esat no foršākā/krutākā teātra pasaulē? (Latvijā)
Es (samulsis): Laikam!
Viņa: Forši. Mēs ar ģimeni ejam, jums ir
superīgas izrādes!
Es (kautri): Paldies!
Viņa: Paldies jums par to, ko jūs darāt!Es (ļoti samulsis): Paldies.
Miķelis Žideļūns (2007). Marionetes! Teātris ir spēle starp patiesību un iztēli. Laba marionete pareizajās rokās spēj paņemt savā varā jebkuru skatītāju.
Caur tavu ķermeni atdzīvojas cits ķermenis. Un visvairāk man patīk, ka tas notiek, kad to neviens negaida
Baiba Vanaga (2005). «Dzeja un dungādziesmiņas nav tas, ko var dabūt. Tās atnāk pašas,» bija pārliecināts Pūks. «Tāpēc jāiet tur, kur tās var tevi sastapt.» (Gaišu dienu grāmata 2024)
Dana Avotiņa-Lāce (2005). Dzīvība, ko var atrast šķietami nedzīvās lietās. Caur tavu ķermeni atdzīvojas cits ķermenis. Šis atdzīvošanās notikums. Un visvairāk man patīk, ka tas notiek, kad to neviens negaida. Man patīk to mirkli piedzīvot.
Santa Didžus (1994). Katrs mazais skatītājs, jo tieši viņi ir visgodīgākie skatītāji pasaulē. Tiešo vērtējumu var sajust uzreiz, arī emocionāli: ja patīk – viņi smejas, ja nesaprot – pārspriež uzreiz, ja nepatīk – skan jautājums, kad beigsies, vai drīz iesim mājās? Vai tad nav feini saņemt pretī tik daudz tīru un patiesu emociju?
Dace Vītola (1994). Iespējas, ko piedāvā Leļļu teātris, ir tik dažādas un neparedzamas, ka, sākot mēģinājumu procesu pie jaunas izrādes, īpaši brīdī, kad rokās nonāk lelle vai kas cits, kas paredzēts tēla atveidošanai, tas vienmēr ir izaicinoši. Turklāt šāda tipa teātrī var līdz ādai just un arī izbaudīt, ko nozīmē strādāt ansamblī.
Lilija Sūna (1987). Tā ir īpaša māksla!