
Par tūkstoš valodām, frīkiem un zaķīša filozofiju
Saruna ar Latvijas Leļļu teātra režisoriem Viju Blūzmu un Edgaru Kaufeldu
Tiekamies ar Viju un Edgaru augusta vidū, karstā vasaras dienā, kad tikpat svelmainā atmosfērā tiek aizvadītas pirmās mēģinājumu nedēļas jaunajam iestudējumam Leģendārā izrāde, kurā abi režisori ar dramaturģi Anci Muižnieci šķetina leģendārās režisores Tīnas Hercbergas dzīvesstāstu un ietekmi uz Leļļu teātra attīstību. Vija un Edgars ir neparasts tandēms – tik atšķirīgas personības, tik vienoti dedzībā par leļļu teātra pasaules iespējām. Teātra galvenā režisora Edgara izsvērto, pārdomāto runu Vijas temperamentīgais tiešums pārcērt kā pēkšņs zibens, piešķiļot sarunai uguntiņu. Abi savu karjeru Latvijas Leļļu teātrī sākuši kā aktieri, vēlāk pārejot režisora ampluā. Brīžiem abi runā reizē, viens otru papildina un apstrīd, bet tā jau leļļu teātrī ir pierasts. Viens nav karotājs – šeit jāmāk sadarboties. Citādi, kā saka abi, var iebraukt auzās.
Rūta Petrauska. Jūs tikko kā esat tandēmā uzsākuši mēģinājumus Leģendārajai izrādei – iestudējumam par izcilāko Latvijas Leļļu teātra režisori Tīnu Hercbergu. Kā jums tur iet?
Edgars Kaufelds. Spraigi! Viens virsū otram.
Vija Blūzma. Bišķi ar kliegšanām.
Edgars. Ar kliegšanām. Man liekas, ka tas ir forši, un man pat patīk, tāpēc ka mums katram ir savs redzējums un sava pieredze. Svarīgi vienam otru sadzirdēt, izvērtēt un pārvērtēt, lai mums tā izrāde izdotos. Bet nu viegli šobrīd neiet.
Kura no visām tēmām virzās priekšplānā?
Vija. Mēs runājam par savu profesiju, teātri – lielā mērogā.
Edgars. Ir lietas, ko mēs gribam izstāstīt, un mums ir jāatrod pareizā atslēga, kā to izdarīt. Pirmkārt, tas ir mūsu teātris, mūsu aktieris – es gribu, lai iepazīst leļļu aktieru profesiju. Kā tas ir – būt uz skatuves, strādājot ar lellēm. Mēs paskatāmies arī vēsturi – līdz ar to pieskaramies gan izrādei Interlellis-67, gan Tīnai. Gribot negribot veidojas salīdzinājums – kā bija pirms 50 gadiem un kā ir tagad. Kas ir mainījies, un kas nav. Jau tagad varam pateikt, ka ļoti daudz kas nav mainījies.
Vija. Protams!
Edgars. Tīna runāja par tām pašām lietām, par ko mēs diskutējam. Tas viss patiesībā ir tādā cikliskā rotācijā. Ir veiksmīgas sezonas un tad atkal mazāk veiksmīgas – tāpat tas ir noticis arī iepriekš.
Vija. Tāpēc ka teātris vienkārši tāds ir! Tāds tas bija tajā 1967. gadā, un tāds tas ir šodien.
Edgars. Tas, ko Tīna izdarīja, turpinās. Tīna ir tā, kura izvilka aktierus uz skatuves, Tīna ir tā, kura aizliedza dziedāt ar fonogrammu, Tīna runāja par auditorijas vecumu – ka nevar visas izrādes būt tikai bērniem vai tikai pieaugušajiem. Viņai bija svarīgi, ka sešgadnieks izrādi skatās citādāk nekā četrgadnieks. Tīna arī ļoti novērtēja Pāvilu Šenhofu – to, cik milzīga nozīme leļļu teātrī ir māksliniekam. Tas viss turpinās.
Vija. Tas ir drausmīgi, bet būtībā pašos pamatos nekas nemainās. Mums jau šķiet, ka mēs baigi maināmies, bet, ja runa ir par profesijas pamatu, par leļļu teātra pamatu, tad tur tiešām nekas īsti nemainās. Tīna ar aktieriem runā par to pašu, par ko mēs.
Edgars. Tīna runā, ka pietrūkst profesionālas kritikas. Bet entuziasms arī visu laiku ir. Varētu jau likties, ka sanāk tāds mīts par Sīzifu, bet teātrī tomēr ir radošuma gars, kas nekad neļauj atslābt.
Kā pēc ienākšanas šajā teātrī ir transformējušies jūsu pašu uzskati un redzējums par to, ko nozīmē veidot laikmetīgu leļļu teātri?
Edgars. Manā izpratnē laikmetīgs jeb laika mets ir šobrīd sabiedrībā aktuāla tēma. Kādā formā es par to runāju, kā es to stāstu – tā jau ir mana izvēle, kā atrast visveiksmīgāko valodu. Leļļu teātra valoda ir forma. Vizuālā forma. Pats es, teātrī ienākot, uzreiz sastapos ar Mindļinu (izcilo Pēterburgas marionešu teātra režisoru Aleksandru Mindļinu – R. P.) izrādē Karmena. Sievietes versija, tur bija tikko teātrī ienākušie jaunie aktieri, pie kuriem mani pielika klāt, lai es mācos vadīt marionetes. Pirmajos mēģinājumos sapratu, ka neesmu īstajā vietā – piņķerēties ar diegiem un ņemties stundu, lai panāktu vienu kustību... Īpaši ņemot vērā, ka tajā laikā es jau dramatiskajā teātrī daudz ko darīju. Bet pēc ilgākām sarunām ar Mindļinu, kad viņš man daudz stāstīja par attieksmi pret lelli, pret formu, par domāšanas veidu – tas nenormāli atvēra man plašāku skatījumu, parādot iespējas, kādas ir leļļu teātrī. Es sapratu – re, kur esmu nokļuvis! Cik te ir interesanti! Te var runāt tūkstoš valodās – un katra ir pilnīgi citādāka!
Vija. Man bija pavisam citādi. Kad ienācu teātrī, man viss bija jauns. Es piedzimu šajā teātrī. Atnācu pilnīga nulle – bez kaut kādām ambīcijām vai vēlmes kļūt par aktrisi. Viens draugs atveda un teica – ej, paklausies, šī būs tava vieta. Nokļuvu šeit avantūras pēc. Tāds skuķis no laukiem. Es biju tik laimīga, man bija tik interesanti, es dzīvē neko tādu nebiju redzējusi! Un pasniedzēji, ko Tīna mums bija sameklējusi, – Līvija Akurātere, Lilija Dzene, Imants Adermanis, Viktors Hausmanis – visi Tīnas draugi un draudzenes, kas tajā laikā bija spicākie teorijas pasniedzēji. Roberts Ligers pasniedza pantomīmu – tā ir spēle ar kustību, ar masku. Tīna bija ļoti smalki visu izdomājusi, skolojot mūs kā pirmo leļļu aktieru kursu. Kā ielikt formas domāšanu.
Edgars. Mums, starp citu, strādājot pie Simbelīna ar Dāvidu Džovandzanu, – viņš pilnīgi izsita visu kursa domāšanu! Tas bija absolūts formas teātris – ar ķermeni, ar masku, plastiku. Man joprojām viņa vingrinājumi un izrāde ir palikuši spilgtā atmiņā – jo tas tik ļoti sasaucas ar šo māju. Tieši tā spēles garša, dauzīšanās – profesionālā nozīmē. Mēs drillējām katru kustību, neviena lieka žesta, neviena lieka kājas spēriena, nekā sadzīviska!
Vija. Bet pie mums jau tā arī ir! Savukārt Tīna ar mūsu kursu radīja to jauno, ko viņa vēlējās, lai būtu. Nākamo pakāpi šim teātrim. Pirms tam te aktieriem nebija speciālās izglītības, tie bija kultūras cilvēki, kuri visu apguva pašmācības ceļā. Teātra pirmsākumos izrādes bija diezgan vienkāršas – aiz širmīša. Un tad 50. gados atnāca Tīna un Arnolds Burovs ar akadēmisko izglītību un sāka celt augšā profesionālo pusi. Tas bija ļoti interesants un radošs laiks teātrim. Abi bija pabeiguši Teātra institūta Režijas nodaļu pie Smiļģa, abi bija spici, bet viņi nevarēja sastrādāties.
1955. gadā Tīna Hercberga no Kultūras ministrijas izprasa atļauju iestudēt izrādi pieaugušajiem Velna dzirnavas un aizsāk pieaugušo izrāžu tradīciju, tās turpmākajos gados ir ļoti populāras un pieprasītas. 1957. gadā top Ak, sirds!, 1960. gadā Burovs iestudē Trīsgrašu operu. Tas bija kaut kas absolūti jauns tam laikam. Droši vien ambīcijas radīt ko nebijušu ir katram?
Vija. Arī Arvīds Cepurītis tajā laikā sāka strādāt kā režisors. Nevar tā teikt, ka Tīnai bija kruti krutākas izrādes par Cepurīti, – viņš arī bija ļoti foršs režisors. Viņš uztaisīja abus Šveikus, Dekameronu un citas izrādes. Uz tām ar autobusiem brauca skatītāji no visas Latvijas. 1973. gadā, kad mēs beidzām studijas, Tīna aizgāja no teātra. Palika Cepurītis un Vladislavs Bogačs. 80. gados jau nāca Valdis Pavlovskis un Hermanis Paukšs ar savām idejām un ambīcijām. Bet tad gan vienā brīdī man bija krīze – ap gadiem 35–40. Mazās zāles vēl nebija, lielajā pārsvarā tomēr iestudēja širmja izrādes. Es atradu vienu tā laika interviju, kurā biju teikusi – gribas kaut ko citu, kaut ko jaunu. Nebija tā vārda – laikmetīgu –, bet kaut ko jaunu, citādāku. Ir tāds brīdis, kad kā aktieris jau visu zini, visu saproti, visu proti – un kļūst neinteresanti.
Edgars. No tā ir baigi jāuzmanās. Tāpēc es arī sev mēģinu ar katru izrādi noteikt kādu jaunu latiņu, kura ir jāpārvar. Izvirzīt uzdevumu, kas rada aizrautību, interesi. Ja kaut ko atstrādā un sāk teikt, ka visu zini, – tad ir švaki.
Mums teātris ir viens, un, manuprāt, šeit tā daudzveidība ir vajadzīga. Man kā režisoram ir svarīgi atrast pareizo formu, lai izstāstītu saturu
Vija. Es savā režijā sāku to darīt – kritu iekšā līdz ausīm. Tad arī sapratu, ka jāmeklē arvien jauni paņēmieni, izpausmes iespējas. Te tās iespējas ir milzīgas, tikai ļauj galvai domāt! Smilšu animāciju pamēģināju – aizgāja. Svarīgi atrast paņēmienu, kas der šim teātrim, šim laikam, izvēlētajam materiālam.
Edgars. Skolotājas – lielās lelles brīvdabā – bija liels izaicinājums. Sivēnam pa pēdām ir staigājamā izrāde teātrī. Tagad Lasī Stasī taisīšu melno kabinetu – kaut ko es par to zinu, bet būs vēl ļoti daudz jāatklāj, jāmācās. Tā ir tā leļļu teātra bagātība, ka visu laiku ir kaut kas jauns, ko darīt.
Bet vai vajag tik daudz formu? Varbūt ir jākoncentrējas uz kādu vienu un tā jāizkopj līdz pilnībai?
Edgars. Citās valstīs ir daudz leļļu teātru, viņi var atļauties arī uzkavēties – tikai roku teātris vai tikai marionešu teātris. Mums teātris ir viens, un, manuprāt, šeit tā daudzveidība ir vajadzīga. Negribas arī sevi ierobežot. Man kā režisoram ir svarīgi atrast pareizo formu, lai izstāstītu saturu. Es gribētu, lai ir izrādes ar vēl tehniski sarežģītākām lellēm.
Vija. Lai būtu tehniski sarežģītas lelles, vajag ļoti augstas klases meistarus – mūsējie pagaidām vēl mācās, bet ir ceļā uz to. Bet es arī domāju, ka jābūt daudzveidībai. Tāpat tā beigās ir viena sistēma – leļļu teātris: ēnas, objekti, lelles, vienalga kas. Vizuālais teātris.
Un kāds ir laikmetīgs saturs? Vai tas mainās?
Vija. Skaidrs, ka mainās. Un tas ir ļoti normāli un forši. Jā! Tāpēc jau vajag to dažādību, jo caur to tas laikmets var ienākt – kāpēc neatnāca pirms 20 gadiem kaut kāda forma, bet atnāk šodien? Un šodien tā dzīvo.
Edgars. Mēs jau radām izrādi šeit un tagad. Tas ir radošs process, kas notiek konkrētā brīdī, konkrētā valstiskā, politiskā vidē, kurā mēs paši esam. Un apkārt ir bērni, kuri arī uzdod konkrētus jautājumus par šo laiku. Šobrīd ļoti aktuāla ir eko tematika, Lasi Stasi mēs taisām no otrreiz pārstrādājamiem materiāliem – ejot šo ceļu kopā ar sabiedrību, kas cīnās par tādām vērtībām.
Jūs ļaujat savās izrādēs ienākt arī kādām dziļi personiskām tēmām?
Edgars. Tās vairāk ir tādas kopējās tēmas. Agrāk man, piemēram, ļoti svarīga bija katra bērna individualitāte un skaistuma izjūta, ko es mēģināju akcentēt pirmajās izrādēs. Šobrīd mani vairāk tracina sabiedrības stereotipiskā domāšana, tas, ka cilvēki ir kļuvuši virspusēji, nav vērīgi, ka tiek izteikti viedokļi par lietām, par kurām viņiem nav padziļinātas sapratnes. Es gribu aicināt pamanīt vairāk, būt vērīgiem, nebūt paviršiem. Saprast savus līdzcilvēkus. Kaut kur tās pamatvērtības sāk pazust.
Vija. Katrā izrādē jau mēs runājam par kādu tēmu, kas ir svarīga mums pašiem. Es tādā Princesē uz zirņa vai Sarkangalvītē izceļu to, kas man tajā brīdī ir aktuāli. Piemēram, Sarkangalvītē pēc pasakas vecmāmiņa ir slima. Nē, viņa ir vientuļa! Pie viņas neviens nenāk – šīsdienas tēma. Es to attīstīju – vecmāmiņa aiz bēdām ir palikusi slima. Tā mēs tās tēmas ceļam ārā – kā Māris Koristins (ilggadējs Leļļu teātra režisors – R. P.) teica – kur tā zaķīša filozofija. Bet mēs to atrodam. Man nepatīk standarta piegājiens, ka šī pasaka ir par to un to. Nē, mēs netaisām tukšas izrādes – katrā no tām ir kāda saruna ar bērniem, saruna pašam ar sevi un ar vecākiem.
Edgars. Lieki atgādināt, ka izrādes bērniem taisa pieauguši cilvēki. Pieauguši aktieri, režisori, mākslinieki. Ja viņiem nebūs šī dzinuļa, tēmas, kaut vai taisot izrādi trīsgadniekiem, tad nebūs arī, kas kurda uz priekšu. Tas arī ir tāds stereotips – ai, sataisīs bērniem kaut ko. Tā nenotiek! Tad nav vērts to vispār sākt darīt!
Vija. Tas ir ļoti nopietns darbs, ko mēs darām. Tādu tukšu savārstījumu es nekad nerādīšu bērniem. Tas ir nopietni – mēs runājam ar viņiem.
Edgars. Un tā ir ļoti skaista sajūta, ka pieauguši cilvēki – radoši, interesanti cilvēki – sanāk kopā, lai uztaisītu izrādi bērniem. Un visi ir iekarsuši tajā, lai izdotos. Tur arī rodas tas spēles prieks.
Vija. Šeit nevar taisīt izrādi un anotācijā uzrakstīt, par ko tā ir. Respektīvi – tu nedrīksti aizplūst nezin kur un nezin kā. Tev jāceļo tā, lai bērns spēj ceļot tev līdzi. Tu nedrīksti teikt – nu jūs vienkārši nesapratāt, tur bija par to un to. Šeit tas nestrādā. Mēs to līniju velkam cauri tā, lai bērns nāk mums līdzi.
Edgars. Bērni ātri piekrīt spēles noteikumiem, viņi ir pieraduši spēlēties, bet viņiem tie ir jāpasaka diezgan skaidri. Un tas jau nenozīmē, ka tāpēc mēs kļūsim infantilāki vai prastāki. Mēs tāpat varam runāt ļoti gudri, ļoti asprātīgi, ļoti augstā līmenī, bet jārunā ir tā, lai viņš piedalās.
Vija. Mēs viņu nevaram palaist vaļā. Tad viss – viņš ies projām. Piecelsies un pateiks – es negribu.
Edgars. Tā ir ļoti grūta auditorija. Momentā – ja neaizķer, tad viņš neseko. Tad viņš gaida izrādes beigas, atrod visādus iemeslus, lai aizietu, – čurāt, dzert, gribu mājās. Mazs bērns jau nemāk tā pieklājīgi nosēdēt.
Kā to panākt?
Edgars. Lelles, scenogrāfija – tas ir ļoti būtiski. Bieži tās jau sniedz lielu informāciju. Es to salīdzinu ar glezniecību. Man izrādēs vajag vismaz četras gleznas. Pilnas ar informāciju. Skatuve jau runā pati. Kāpēc tieši tāda lelle, kāpēc tāds paņēmiens, kāda ir aktiera attieksme pret lelli, vidi. Tas ir diezgan sarežģīts process – to visu iekodēt bildē. Tas ir ilgs laiks, kas paiet, – gads gandrīz, kamēr mēs kopā ar mākslinieku izdomājam visu. Katra sīkākā detaļa ir ļoti pārdomāta, vizuālajā teātrī katrs sīkums uz skatuves ir svarīgs. Nedrīkst būt paviršība.
Vija. Tas prasa ārkārtīgi lielu darbu. Jo aktieris pats nevar izkontrolēt, kā tai lellei jādzīvo, lai skatītājs noticētu, ietu notikumu gaitai līdzi. Tā ir liela sakārtošana no režisora puses. Tur tagad iesi, tur tagad stāvēsi, tu iesi tur, tu nāksi no turienes – tas viss ir jāsakārto kā tāds mazais balets.
Edgars. Aktieriem arī ļoti jāuzticas režisoram, jo ļoti bieži mēs prasām vizuālas lietas, kas nozīmē, ka aktierim ir jābūt tehniskam. Viņam bieži nav atbildes uz jautājumu, kāpēc tas jādara. Tāpēc, ka tas vizuāli strādā. Lai tā bilde notiktu, bieži sanāk kūleņot, skriet apkārt pa pakšiem, nedarīt to, ko tu dari, nevadīt pat savu lelli, bet visa komanda uztraucas par kopējo vizualizāciju, kas dod informāciju. Nevis katrs rūpējas par savu lomu. Nē, mēs visi rūpējamies par izrādi.
Vija. Jā, tas ir pareizi! Jo bieži jau ir tā, ka tu vienā izrādē spēlē vairākas lomas, veido vairākus tēlus.
Tev jāceļo tā, lai bērns spēj ceļot tev līdzi. Tu nedrīksti teikt – jūs vienkārši nesapratāt
Edgars. Un cik bieži ir tā, ka galvenā loma it kā ir uzticēta man, bet rokas un kājas vada citi aktieri, kas, iespējams, šim tēlam ir pat nozīmīgāk. Tas ir pulksteņa mehānisms.
Vija. Ļoti nozīmīgi! Tas, kurš tev palīdz pie rokām, viņš var tevi riktīgi izsist no sliedēm. Viņš palīdz lomu izveidot, bet, ja izrādē izdara citādāk prātā var sajukt. Bet, redzi, tāds ir tas darbs. Nesaprotams, kamēr nepamēģini.
Jums ir sajūta, ka pārējā teātra pasaule saprot, ar ko jūs šeit nodarbojaties?
Vija. Pasaulē leļļinieki ir ļoti cieši saistīti. Kādreiz teicu – es varu jebkurā pasaules malā aizbraukt, un, ja man būs kāda ķibele, es noskaidrošu, kur šajā pilsētā ir leļļu teātris, un vienmēr būšu paglābta. Jo ir šī brālība – tu ieiesi pie savējiem. Bet mēs kaut kad runājām ar profesoru Mareku Vakšeli (poļu teātra kritiķis, leļļu teātra mākslas vēstures speciālists – R. P.), kurš seko līdzi, kas šajā jomā notiek pasaulē, ka tā ir pilnīgi visur, arī laikmetīgajā leļļu teātrī – tas tomēr paliek kaut kā savrup.
Edgars. Tur ir arī kaut kas skaists – mēs esam tādā pozitīvā nozīmē frīku teātris. Tik ļoti interesanti – kā cilvēki, kā aktieri. Cik mēs katrs esam individuāls, atšķirīgs, bet mākam kopā sadarboties. Ļauties fantāzijai, kur katra ideja var realizēties. Man arī agrāk ir bijis šis jautājums – vai vispār vajag leļļu teātri pielīdzināt dramatiskajam teātrim?
Vija. Nevajag! Pilnīgi dažādas, atšķirīgas lietas!
Edgars. Es pielīdzinu leļļu teātri kino estētikai. Animācija mums ir tuva. Multfilmas, kino.
Kas leļļu teātra režisoram jāņem vērā darbā ar aktieriem?
Edgars. Jābūt pacietīgam. Vismaz man. Es zinu, ka nebūs uzreiz rezultāta. Es pat redzu, ka lelle, ar ko kāds aktieris darbojas, sākumā būs nekāda, un tad arvien, arvien, arvien – kamēr tā pēkšņi kļūst dzīva. Tas prasa laiku. Ir jātrenē pacietība. Sākumā ļoti bieži paiet laiks, kamēr aktieri iebrauc tajā visā, uzķer kaut kādas lietas. Es pats esmu aktieris un viegli saprotu otru aktieri. Citam sanāk uzreiz, cits muļļāsies līdz pēdējam un tad viņam sanāks ideāli. Tāpat kā horeogrāfijā – es varu dresēt: galva, roka, plecs, taisni, skats, skats! Un es redzu, ka cilvēks apjūk un mūk projām. Bet varbūt šodien mēs darām kaut ko vienu, rīt jau pieliksim drusku klāt, trešajā dienā vēl kaut ko. Strukturētība ir vajadzīga leļļu teātrī. Un man svarīga ir arī radoša, laba, draudzīga atmosfēra.
Vija. Kur tad tā nav svarīga… Ar pātagu strādājot – tur jau nekā nebūs. Edgars pareizi saka. Es jau pati arī esmu aktrise, bet reizēm aizmirstu, ka viņiem vajag laiku. Man vajag uzreiz gatavu, jo es jau gara acīm redzu, kā tam ir jāizskatās. Par to man ir bijuši ar aktieriem tādi kā konflikti. Un vēl viena lieta, ko es daru, – pamēģinu pati. Es prasu aktierim – izdari to un to. Tad, kad redzu, ka viņš kādu laiku nevar izdarīt, domāju – šito tak var izdarīt, ko tu tāds tizls tur esi, šito tak var izdarīt, jāiet pamēģināt. Un nevar! Respektīvi – pati pārbaudu situācijas, kad man liekas, ka tas ir tik vienkārši izdarāms. Tā ir mana priekšrocība. Ahā, tātad redzi, ka to tiešām nevar!
Edgars. Man atkal ir bijis otrādi – es pats pat neredzu, bet saku – man vajag tā, lai tā lelle uzmet kūleņus. Un klusēju, jo nezinu, kā to var izdarīt. Un Miķelis Žideļūns uzreiz iekarst – ko, vajag? Es tūlīt izdomāšu! Un viņi to izdara! Jo tieši tas, ka ir šie grūtie uzdevumi, aktieriem rada vēl lielāku azartu.
Vija. Galvenais – ir jābūt skaidrībai, uz kurieni eju. Kur es vedu bērnus. Tam man jābūt pilnīgi skaidram. Un tad bieži ir tā: aktieri piedāvā – domāju: nu tādas ačgārnības! Un es saku – pilnīgi izslēgts, šite nebūs! Bet nu lai izmēģina. Sēžu, skatos – cik forši! Der! Saproti? Un manā prātā pilnīgi nederīga lieta – pēkšņi ir!
Edgars. Bet ir ļoti jāzina savs karkass. Jo šāda veida aktieri var tik ātri izsist pamatu zem kājām un aizvirzīt pilnīgi neceļos!
Vija. Pareizi, pareizi! Tev pašam ir jāstāv stingri uz kājām.
Edgars. Es uztraucos, baidos iet uz mēģinājumu, ja nezinu, ko gribēšu panākt. Jo mani mierīgi ar šiem fantāzijas lidojumiem var aizvest nezin kur. Pie pamatlīnijas ir jāturas dzelžaini. Santai Didžui būs divdesmit piedāvājumu vienā mēģinājumā. Un tu tikai saki – nē, nē, un nevar jau arī pateikt, lai nepiedāvā vairs. Jo svarīgi, lai viņa ir radošajā procesā. Un pēkšņi viens no divdesmit piedāvājumiem ir pērle! Tā ieguļas, tā aiziet!
Vija. Tie aktieri, kuri daudz piedāvā, ir ļoti, ļoti forši, viss radošais process ir foršs, bet tev tur pašam jābūt ļoti stipram. Nedrīkst noiet no sliedēm. Jo var arī iebraukt auzās.
Edgars. Bet tas ir arī pareizi, ka visi aktieri ir radoši pieslēgušies. Vistrakākais ir aktieris izpildītājs. Tā ir nāve!
Vija. Protams! Kad paprasa, kas te jādara… Ej prom! Tev te nekas nav jādara. Ņem rokās lelli un dari – skatīsimies, ko tu vari izdarīt un ko tā lelle var izdarīt. Bet mums aktieri ir ļoti radoši un tiešām piedalās procesā.
Jūs izbaudāt šo procesu?
Vija. Es nevaru sagaidīt to brīdi, kad varēšu sēdēt un skatīties caurlaidi.
Edgars. Man nepatīk.
Vija. Man atkal patīk. Ka vairs nekas nav jāsaka, ka es varu visu noskatīties.
Edgars. Viņi jau tieši prasa!
Vija. Nē, nu pēc tam saku – es jau labi redzu, kas ir nepareizi. Tad jau es gudra, kad viss ir izdomāts un izdarīts, salikts kopā. Skatos un domāju – tā, tā, nu jau iet, te tāds sīkums, tur tāds sīkums. Skaņa, gaisma. Bet kad vairs nevajag to intensīvo domāšanu, kad kūp galva.
Edgars. Man atkal tieši tā intensīvā daļa ir nozīmīga un svarīga. Nu kā – es deviņus mēnešus auklēju to ideju, staigāju riņķī apkārt, domāju krustu šķērsu, mokos. Un tad caurlaides ir tas brīdis, kad es atdodu izrādi aktieriem. Un tad paliek tik drausmīga tukšuma sajūta… Tāda: viss – nu tas vairs nav mans.
Vija. Ā, nu redz kā, tad tev ir citādāk. Es to izdaru tajās reizēs, kad man smadzenes vairs netur, bet tā ir kāda viena diena. Skatos un domāju – ai, pofig, dariet, ko gribat! Viss.
Edgars. Un tad vai nu ieguļas un aiziet, vai… Un ļoti grūti ir uztaisītā izrādē vēl kaut ko mainīt, labot. Tas ir tas, kas ir piedzimis. Kā bērns. Tieši tāds viņš ir. Tur ir tāds debešķīgs faktors – vai nu saliekas, vai nesaliekas.
Bet jums ir bijis tā, ka tas bērns piedzimst un – nepatīk!? Nevarat tomēr līdz galam pieņemt, kāds ir sanācis?
Edgars. Ir, jā… Es domāju, ka jebkuram jau ir jābūt arī kritiskam.
Vija. Kritiska pret sevi esmu ļoti. Bet kā lai paskaidro to sajūtu… Man nepatīk savas izrādes skatīties, jo es baidos vilties, tā ir tiesa. Bet tā, ka nepatiktu galīgi, kas ir sanācis, īsti nē.
Edgars. Pēc kāda laika man ir tā, ka es padomāju par tām vecajām izrādēm – ko es tur izdarīju pareizi, kāpēc tas strādāja, kāpēc tas nestrādāja. Tāda pašanalīze jau visu laiku turpinās.
Vija. Tās izrādes, kur tev drusku gribas acis piemiegt, tur faktiski kaut kas nav «dadarīts». Saproti? Es zinu, ka Tīna vienmēr teica, ka viņai katrā izrādē ir viena aina, kur viņa iet laukā no zāles. Bija kauns uz to skatīties. Viņa teica: «Bet citādāk es to nemāku uztaisīt.» Velniņos bija tāda pļavas aina – un tad viņa teica: «Šito pļavas ainu, kā tā sākas, es eju ārā no zāles! Un tad atgriežos.»
Atkal atgriezāmies pie Tīnas. Jums ir kādas īpašas pārdomas šajā jubilejas gadā?
Edgars. Kā nekad agrāk mēs šogad ļoti daudz runājam par teātra vēsturi, tas man liekas forši. Tās tēmas gribot negribot parādās. Man pašam tas ir ļoti interesanti. Es uzskatu, ka vispār ir pieklājīgi zināt teātra vēsturi un cienīt cilvēkus, kuri šeit ir daudz izdarījuši un garus gadus ieguldījuši. To vienmēr vajag novērtēt. Gan ar Leģendāro izrādi, gan vispār – šobrīd sanāk ļoti daudz reflektēt par to, kas šeit ir bijis iepriekš.
Vija. Šobrīd ir tāds pārmaiņu laiks, un tas ir tik saprotami. Bet šeit viss būs labākajā kārtībā, ir jau. Teātris augs un mainīsies, un atkal augs un mainīsies – kā jau tas visus šos 80 gadus ir bijis.
Edgars. Mums bija saruna, strādājot pie Leģendārās izrādes, – neviens zālē esošais cilvēks, stādamies aktieros vai kā citādi ienākdams profesionālā vidē, nesaistīja savu vīziju ar šo teātri. Nevienam, nevienam, tāpat kā pašai Tīnai, nav bijusi sākotnējā vēlme būt tieši Leļļu teātrī. Es pats arī – gāju garām šim teātrim. Mana vienīgā asociācija bija tā, kā es bērnībā mammai klēpī gulēju, kamēr brālis skatījās izrādes. Bet tur vai nu tas klikšķis notiek, vai nenotiek. Bet, ja tas notiek, tad ir baigi grūti tikt ārā no šitā visa. Tā jau ir narkotika.