Laiks pavērt durvis
Tēmas ievads
Šogad 4. oktobrī Latvijas Leļļu teātris svin savu 80. dzimšanas dienu, organizējot starptautisku meistarklašu, viesizrāžu un konferences programmu, kurā meklēt turpmākās attīstības perspektīvas. Teātra Vēstnesis, atvēlot numura tēmu leļļu teātra pasaulei, ir devis iespēju fiksēt to domu, sajūtu un ideju buķeti, ar kādu šīs jomas profesionāļi devušies uz jubilejas svinībām.
Kad kā teātra kritikas maģistrantūras otrā kursa studente savu darbavietu atradu Latvijas Leļļu teātrī, mana aizraušanās ar vizuālā un formas teātra pasauli jau bija dzinusi spēcīgas saknes, taču vēl nezināju, ka šī savdabā teātra valoda mani nesaraujami sasaistīs uz turpmākajiem 15 gadiem. Nezināju, ka būšu lieciniece tam, kā neskaitāmi teātra profesionāļi pirmo reizi ver Leļļu teātra durvis. Kā aktieri, mākslinieki, režisori, mūziķi vai meistari gūst pirmreizējo saskarsmi ar līdz tam nepazītu skatuves mākslas veidu un tad, izejot no teātra, Barona un Elizabetes ielu stūrī nokrata vecos priekšstatus. Teātra galvenais režisors Edgars Kaufelds intervijā neslēpj, ka cīņa ar stereotipiem nogurdina un kaitina, un ir pieklājīgi zināt sava teātra vēsturi un personības. Viņš ir viens no tiem, kurš mērķtiecīgi domājis par jaunu komponistu un mākslinieku piesaisti Leļļu teātrim, un rezultāti ir redzami – Ance Muižniece apaļā galda diskusijā pulcinājusi gan jau pieredzējušus, gan jaunākās paaudzes māksliniekus, no kuriem vairāki tieši Edgaru min kā savas «durvis» uz leļļu teātra pasauli. Kristīne Jurjāne dalās pieredzē, kā kopā ar darbnīcām atklājusi silikona nepakļāvīgo dabu, savukārt Pamela Butāne stāsta par mēnešiem ilgajām cīņām, veidojot 1967. gada padomju spirāļu imitāciju.
Iestudējot leļļu izrādi, izaicinājumi jāpārvar ne tikai māksliniekiem un režisoriem, bet arī aktieriem. Iespēju ielūkoties aktiera profesijas aizkulisēs sniedz Daces Vītolas raksts, kurā atklāta gan prozaiskā, gan liriskā leļļinieka darba puse. Ieskatu tur sniedz arī visu 20 Latvijas Leļļu teātra aktieru aptauja un atbildes uz jautājumu, kas šo profesiju padara tā vērtu, lai tai veltītu savu mūžu.
Par mūsdienīgas leļļu teātra valodas meklējumiem Rīgā, Latvijā un starptautiskās meistarklasēs esejas formā reflektē un pieredzē dalās režisors Edgars Niklasons, kurš nesen kļuvis par Liepājas Leļļu teātra māksliniecisko vadītāju. Par leļļu teātra saknēm Liepājā raksta arī Vēsma Lēvalde. Viens no jubilejas konferences organizētājiem un lektoriem – lietuviešu teātra teorētiķis un praktiķis Žilvins Vingelis – aicina uz teorētisku izpēti, ko nozīmē vizuālais teātris, par ko daudz domājis doktorantūras studiju laikā.
Domas, pieredze un fakti, kas katrā tekstā fiksēti no atšķirīgu personību skatu punkta, sāk veidot neizskaidrojamas saiknes – kā tādi neironi, kuri, veidojot arvien jaunus savienojumus, dod smadzenēm iespēju tvert un izprast arvien plašāku informācijas lauku. Tas sniedz gandarījumu – šajā, kā saka Vija Blūzma, savrupajā leļļu teātra pasaulē ir gana profesionāļu, kuri, lai arī katrs savā valodā, tomēr domā par vienu un to pašu. Saruna kļūst iespējama. Tajā var piedalīties, šķirot nākamās lapaspuses. Vai ejot uz leļļu teātri – Rīgā, Liepājā vai jebkur citur. Jā, uz leļļu teātri drīkst iet arī bez bērniem, pat ja izrādei nav vecuma ierobežojuma 16+. Kā raksta Edgars Niklasons – «lelles teātra vidē jau labu laiku ir devušās starpžanru brīvsolī». Tādēļ priekšstatus par šo teātra veidu vislabāk pārbaudīt praksē. Gan kā skatītājam, gan kā radītājam. Ja vajadzēs, urniņu sagrautiem stereotipiem apņemamies uzstādīt pie atjaunotās Latvijas Leļļu teātra ēkas Krišjāņa Barona ielā 16/18.