Plašajā dzīvības arhipelāgā
Valmieras vasaras teātra festivālā piedzīvotais
Valmieras vasaras teātra festivālam dzenot asnus, pilsētā no jauna parādās saliņas, kas tiek īslaicīgi iedzīvinātas, lai spēji uzplauktu un strauji atkal izirtu, savienojoties ar zemi. Man, strādājot Valmieras vasaras teātra festivālā (VVTF) kā brīvprātīgajai, ir iespējams šo procesu tvert arī no tā iekšpuses, izjūtot dzīvīgo rosību, kas jaušama ne tikai izrāžu tapšanas vietās, bet arī Bērnu un jauniešu teātra institūtā, starptautiskā īslaicīgās arhitektūras un pilsētvides dizaina vasaras skolā, kā arī Kurtuvē, kur ik vakaru tiekas festivāla mākslinieki, brīvprātīgie un reizēm arī skatītāji.
Šogad dzīvība plešas. Gan ģeogrāfiski, festivāla notikumiem apņemot Valmieras tālos nostūrus un pat teritoriju ārpus pilsētas, gan iestudējumu tematikas visaptvertībā: no dzimšanas priekškambariem līdz urdošam nāves tuvumam. Astoņas pirmizrādes šāgada programmas direktora Reiņa Suhanova vadībā šķetina dzīvības tēmu, savā dažādībā izceļot tās neizmērāmās robežas. Festivāla vizuālo identitāti radījusi Inga Siliņa, kā dzīvības metaforu izmantojot mālu – materiālu, kas gadsimtiem ilgi uzkrājis dzīvību. Tā precīzi atspoguļo plešanās mērogu un liek domāt par izrādēm kā mālu mākslinieku rokās. Tādēļ šīsvasaras festivālā īpaša vērība piešķirta rašanās procesam. Līdzās tam uzmanība pievērsta arī tieksmei dzīvot un izdzīvot, un teju katrai izrādei par pamatu kalpo dokumentāli stāsti, kas paredz gan emocionālu pietuvinājumu un bagātību, gan iespēju palikt fragmentārā stāvoklī.
DALĪŠANĀS
Valmieras vasaras teātra festivāls ik gadu rada kopābūšanas sajūtu. Reti kad valda strikts nošķīrums – mēs, skatītāji, un viņi – izpildītāji. Siena starp mākslas darbu un pilsētvidi ar tās iedzīvotājiem ir tikai knapi jaušama, un arī šogad katrā izrādē ir izteikti jūtama tuvība un dalīšanās ar telpu. Īpaši sirsnīgi un skaudri reizē tas sajūtams Valtera Sīļa izrādē Ik dienas, kur mēs visi kopā – aktieri un skatītāji – apzināmies mūsu atrašanos Valmierā, bet tad ar savas iztēles un skaņu mākslinieka Viestura Baloža palīdzību iejūtamies tādā pašā nelielā pilsētā Ukrainā un kopā ar Jāni Kroni skatāmies uz tās iedzīvotājiem un ieklausāmies to dzīvesstāstu zibšņos aktiera balss izpildījumā. Ļoti nepieciešamo gaišumu šai izrādei sniedz nejaušu garāmgājēju reakcija brīdī, kad tie vēl neapzinās, kur nonākuši, un brīnās, piemēram, par cilvēku (ukraiņu aktieri Hrigoriju Baklanovu), kas viņu priekšā pēkšņi apguļas zemē, vai tad, kad tie saprot, ka kļuvuši par daļu no izrādes.