Domāt un just līdzi
Par Dailes teātra izrādi «Efekts»
Režisores Diānas Kaijakas izrādes ir zīmīgas ar dažādām sociālām tēmām, ko tās aktualizē. Savā maģistra diplomdarbā Šī skaistā nākotne (2019, Latvijas Nacionālais teātris) viņa pievērsās kolaboracionismam Otrā pasaules kara Rietumeiropā, iestudējumā Zēni nav meitenes (2023, Dailes teātris) režisore aktualizēja emocionālo un fizisko vardarbību pret sievietēm un bērniem, vardarbību ģimenē. Savā jaunākajā izrādē – britu dramaturģes Lūsijas Preblas lugas Efekts iestudējumā Dailes teātra Mazajā zālē (izrāde tiek spēlēta Tabakas fabrikā) – režisore pievērsusies tēmai, kas pēdējos gados iegūst arvien lielāku platformu kā mākslas pasaulē, tā ārpus tās: mentālā veselība, depresija, antidepresantu lietošana. Režisore šajā iestudējumā turpina sadarbību ar scenogrāfi un kostīmu mākslinieci Ievu Kauliņu, komponistu Ernestu Valtu Circeni un gaismu mākslinieku Reini Zalti.
Lūsijas Preblas Efekts vēstī par kādu klīnisku pētījumu, tāpēc uz skatuves redzam divus ārstus un divus pētījuma subjektus – Kati Bergu un Tristanu Freju. Pētījuma laikā, arvien vairāk palielinot antidepresantu devas, jaunieši cenšas izprast, vai tas, ka viņi viens otrā iemīlas, ir bioloģisks fakts vai medikamentu blakusparādība. Jauniešu – Kates Bergas un Tristana Freja – lomās iejūtas Marta Lovisa Jančevska un Toms Veličko vai Meinards Liepiņš. Katrā sastāvā šīs mīlestības attiecības izspēlējas ar citiem uzsvariem, kaut arī abās versijās Kate pārstāv drīzāk racionālo pasaules uztveri, ja par tādu var uzskatīt viņas nespēju pielaist otru sev tuvu klāt, par spīti pašas iejūtībai un prasmei uzklausīt, bet Tristans – emocionālo. Toma Veličko Tristans ir ekspresīvs, brīžiem agresīvs. Aktieris Tristanam radījis biezu aizsargsienu, aiz kuras patverties, tomēr aiz tās sajūtams ievainojams cilvēks, kurš ir apjucis un plūst pa dzīvi, cenšoties atrast kādu, ko mīlēt un kurš mīlēs viņu. Savukārt Meinarda Liepiņa Tristans ir introvertāks un uzmanīgāks pret otru, viņš vairāk pielāgojas Katei, spēj «nolasīt» spēles laukumu un ātrāk uztvert Kates sajūtas. Visspilgtāk abu pāru organiska partnerība atklājas ainā, kad Tristans pārliecina Kati aizlavīties uz netālo pamesto psihiatrisko klīniku. Te, gluži kā skatītāji, arī tēli cenšas saprast – vai tas, ko viņi jūt, proti, mīlestība, ir īsts vai tomēr tikai iedomas.