
Īsās dzīves un tālie horizonti
«Dullais Dauka» Latvijas Nacionālajā teātrī un «Verters» Jaunajā Rīgas teātrī
Septembrī teju vienlaikus pirmizrādes notika Jurģa Lūša iestudējumam Dullais Dauka, kas ir jaunā režisora debija Latvijas Nacionālajā teātrī (LNT), un Kristīnes Vītolas Verteram – režisores pirmajam iestudējumam Jaunajā Rīgas teātrī (JRT). Abus nemiera garus – gan Dauku, gan Verteru – ilgas aizrauj aiz horizonta un paceļ augstāk par zemi. Tie ir divi jaunu cilvēku portreti, no kuriem viens aizpeld bezgalīgo zināšanu jūrā, bet otrs noslīkst ikdienībā.
Abiem režisoriem un abiem varoņiem ir daudz kas kopīgs. Gan Lūsis, gan Vītola jauniestudējumos atsakās no teksta tiešas pārnešanas uz skatuves. Tā vietā abi uzkāpj uz rakstnieku dotā motīva viļņa un ceļo ne tikai telpā, bet arī laikā sev saistošā teātra valodā. Abiem režisoriem piemīt vilkme pēc sirreālām ainām un maskošanās, kas izsaka varoņu saasināto pasaules izjūtu. Teksti, kuros satek dažādi laiki un pieredzes. Butaforiski skatuviskie risinājumi, lai ar neslēpti teatrālu vērienu apdzīvotu savu varoņu iedomu telpu. Vēlme atgādināt, ka pasauli just asāk un filozofiskāk ne vienmēr ir viegli.
Kā Dauka, tā Verters raugās aiz horizonta un ir nezināmā savaņģoti un neizskaidrojamu ilgu dzīti, nespēdami samierināties ar realitāti. Abi raugās jūrā – vienam tā ir zināšanu, bet otram – emociju jūra. Abus jaunekļus vēl aizvien žņaudz nabassaite, kas vieno ar māti, – vienam tas ir kamolā satīts likteņa pavediens, kas pārtrūkst, otram – telefonaparāta skruļļainais vads, kas atgādina mātes dotās mācības. Nevienam no viņiem līdzās nav tēva. Abiem ir traģisks gals. Taču katra režisora attieksme pret to ir atšķirīga.