![Groteska ir režisora iecienīts paņēmiens, un šoreiz tas lietots dažādās intensitātēs. Skats no izrādes. Foto – Jānis Deinats](https://cdn.teatravestnesis.lv/i/articles/172828824742819_720x600.jpg?1729103470)
Pravietis par pirdienu
«Lai Dievs stāv tev klāt, tu, nabaga cietēj!» Jaunajā Rīgas teātrī
Vārdam «pravietis» Tēzaurs piedāvā divas nozīmes. 1. Cilvēks, kas spēj paredzēt nākotni un svinīgi, pārliecinoši paziņo paredzējumus; arī pareģis. 2. Dieva gribas iztulkotājs un sludinātājs; arī reliģiski eksaltēts cilvēks. Tas vējš, ko režisors Alvis Hermanis radījis ap sevi un savām izrādēm, uzjundījis lielākas un mazākas vētras, gan parastās, kas saviļņo sabiedrību, gan smilšu, kad viņa sacītais nepatīkami grauž acis. Neviens cits jaunāko laiku Latvijas teātra režisors nav spējis būt tik konsekventi skaļš, paužot savu viedokli, kamdēļ arī pamatoti uzskatīts par viedokļu līderi. Savā ziņā pravieti, kura sacītajā ieklausās. Tā ir kā lēca, ko viņš slīpējis gadu no gada, tā jau pieaugusi pie uztveres acs, un caur to jāskatās uz katru viņa izrādi.
Lai Dievs stāv tev klāt, tu, nabaga cietēj! ir Mārtina Makdonas godalgotās lugas Bendes iestudējums, ko skatīties ir gan interesanti, gan garlaicīgi. Viens no iemesliem – lēnais traģikomēdijas temps, jo režisors vēlas ļaut aktieriem izspēlēties, izgaršojot teju katru teikumu un jo īpaši lamuvārdus, kurus, pats tulkojot lugu, Alvis Hermanis piemeklējis latviskus un sulīgus, kas, izrunāti sevišķi uzsvērti, sajūsmina lielu daļu publikas (skatījos pirmizrādi).