Vējš aizvelk visas pēdas
Alberta Bela «Cilvēki laivās» Latvijas Nacionālajā teātrī
Ineses Mičules iestudētā izrāde šķiet izaugusi no Alberta Bela romāna skaistākās un traģiskākās metaforas – plūstošās smiltis lēnām atdod virszemei senā kuršu karavīra mirstīgās atliekas, slāni pa slānim atklājot skatieniem bijušo godību, greznību un drosmi, bet saule un vējš bojā gājušo varoni turpat pēcteču acu priekšā sabirdina pīšļos. Pagātne, tāpat kā vēsture, tās apzinātā un definētā versija, ir saprotama un sajūtama tikai īsu mirkli, pirms to izārda mūsu tagadnes vēji un konteksti. Nav vienas patiesības un vienas vēstures visiem laikiem. Un tieši tāpēc, man liekas, režisori vada kaislība notvert šo pagātnes un tagadnes saskares mirkli, izprast tā patiesību un varbūt saskatīt tajā kādu nozīmīgu vēstījumu nākotnei. «Treju laiku mana dziesma» – kā Raiņa spēlmanītim Totam. Jo pēc novatoriskā uzveduma Jāzeps un viņa brāļi Valmieras teātrī var teikt, ka režisore Inese Mičule savos iestudējumos tiecas pēc Raiņa mēroga. Tas raksturīgi arī Latvijas Nacionālajā teātrī tapušajam jaunuzvedumam, kurš pēcdomām atstāj ļoti svarīgus jautājumus.
SKATUVES VALODA UN DZĪVĪBAS VALODA
Bela romāna dramatizējumu veikusi Lelde Stumbre. No daudzkārtnās, sižeta ziņā fragmentētās prozas izveidots viendabīgāks stāsts, kura centrā ir skolotāja Kuroņa Sīzifa cienīgie mēģinājumi saliedēt kuršu mares iedzīvotājus, lai apturētu pašu alkatības dēļ izkustināto Sventes smilšu kāpu. Tomēr arī dramatizējumā ir saglabāts episkais pamats – lielākoties dialogi nav sarunas, bet paralēli monologi. Cilvēki runā cits citam garām, nedzirdēdami sarunu biedru un ignorēdami viņa viedokli. Starp viņiem nav pretišķību – ir novēršanās. Līdz ar to uz skatuves konflikts izvēršas ne tik daudz starp dažādi domājošiem ļaudīm kā starp cilvēkiem un Sventi – telpas un laika jeb nenovēršamas mainības iemiesojumu.